چه بر سر تلویزیون های منحنی آمد؟

برای چند سال، سازندگان تلویزیون صفحه‌نمایش منحنی را به‌عنوان پیشرفت بزرگ بعدی در فناوری ساخت تلویزیون تبلیغ کردند. این تلویزیون‌ها بسیار پرهزینه بودند، اما با اینکه محبوبیت زیادی به دست آوردند، به یک وسیله ثابت در سینماهای خانگی تبدیل نشدند. در حال حاضر، محبوبیت تلویزیون‌های منحنی کاهش یافته است، اما اگر هنوز هم کنجکاو هستید که یکی از آنها را امتحان کنید، در ادامه همه چیزهایی که باید در مورد وضعیت فعلی تلویزیون‌های منحنی بدانید را توضیح خواهیم داد.

باید به این نکته توجه کنید که امروزه تلویزیون‌های منحنی (Curved TV) زیادی در دسترس نیستند. سامسونگ عملاً تنها شرکتی است که هنوز آنها را تولید می‌کند. ظاهراً مانیتورهای منحنی کامپیوتر‌های شخصی محبوبیت بیشتری نسبت به تلویزیون‌های منحنی دارند؛ در ادامه توضیح خواهیم داد که چرا این اتفاق می‌افتد و همچنین برخی از مزایا و معایب صفحه‌نمایش‌های منحنی را بررسی خواهیم کرد.

تلویزیون منحنی چیست؟

از اسم این تلویزیون‌ها می‌شود متوجه شد که ما در مورد تلویزیون‌هایی صحبت می‌کنیم که شکل منحنی دارند و مانند اکثر تلویزیون‌ها مسطح نیستند. تلویزیون‌های منحنی اولین‌بار در نمایشگاه CES 2013 معرفی شدند. در آن زمان، پنل‌های OLED انعطاف‌پذیر یک فناوری نسبتاً جدید بودند، بنابراین سازندگان هنوز در تلاش بودند تا بهترین راه پیاده‌سازی و استفاده از آنها را پیدا کنند.

مفهوم تلویزیون‌های منحنی از سینماهای IMAX الهام گرفته شده است. این سالن‌های سینما دارای صفحه‌نمایش‌های بزرگی هستند که با شکل چشم انسان مطابقت دارد و اعتقاد بر این است که این ویژگی باعث می‌شود تماشاگر تجربه‌ فراگیر داشته باشد و به‌اصطلاح در فیلم غوطه‌ور شود. سازندگان تلویزیون مانند سامسونگ و ال جی فکر می‌کردند که ارائه چنین تجربه‌ای به اتاق نشیمن مردم ایده‌ای عالی خواهد بود؛ بنابراین، آنها شروع به ساخت تلویزیون‌های منحنی کردند.

متأسفانه، این ایده آن‌طور که انتظار می‌رفت به نتیجه نرسید. سینماهای IMAX کل میدان دید شما را مصرف می‌کند، چیزی که تلویزیون ۵۵ یا ۷۵ اینچی در اتاق نشیمن شما نمی‌تواند هرگز به آن دست پیدا کند. فروش پایین این تلویزیون‌ها نشان می‌داد که بسیاری از مصرف‌کنندگان به چنین تجربه‌ای دست پیدا نکرده‌اند. سامسونگ چند سال پیش شروع به دور شدن از ساخت تلویزیون‌های منحنی کرد. تلویزیون OLED Flex ال‌جی را نیز می‌توان تا حدودی منحنی در نظر گرفت، اما به نظر می‌رسد منحنی بودن ویژگی اصلی این محصول نیست.

مشکل تلویزیون‌های منحنی چه بود؟

برای توضیح مشکل غوطه‌وری تلویزیون‌های منحنی باید به این نکته اشاره کنیم که صفحه‌نمایش‌های IMAX نه‌تنها نمای بزرگی را ارائه می‌دهند؛ بلکه شما را در یک سالن تاریک احاطه می‌کنند. با تلویزیون‌های منحنی، اگر دور از مرکز بنشینید یا چراغ‌های روشن زیادی در اطرافتان داشته باشید، تجربه تماشای تلویزیون برای‌تان چندان عالی نخواهد بود. محل نشستنتان هرچه از مرکز دورتر باشد، تصویر خمیده‌تر به نظر می‌رسد. همچنین، وجود نور اتاق در مکان‌های نامناسب می‌تواند تجربه شما از دیدن تلویزیون را به طور کامل خراب کند؛ زیرا صفحه‌نمایش‌های منحنی نور زیادی را منعکس می‌کنند.

علاوه بر مسائلی که گفته شد یافتن یک مکان مناسب برای تلویزیون منحنی می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. مدل‌های اولیه گزینه‌های نصب نداشتند، بنابراین باید آنها را روی پایه قرار می‌دادید. در هر صورت تلویزیون‌های منحنی هرگز با دیوار هم‌سطح نمی‌شوند.

مانیتور‌های منحنی 

مانیتورهای منحنی در حال محبوب شدن هستند

مانیتورهای منحنی در حال محبوب شدن هستند و دلیل آن هم واضح است. وقتی از آنها روی میز استفاده می‌کنید، مسائلی که در اتاق نشیمن ایجاد می‌شود ناپدید می‌شوند. از آنجایی که شما خیلی نزدیک‌تر از تلویزیون به مانیتور می‌نشینید، منحنی می‌تواند میدان دید شما را بیشتر پوشش دهد. این کار به کاهش اعوجاج لبه کمک می‌کند و باعث می‌شود تمام قسمت‌های تصویر در فاصله مشابهی از چشم شما ظاهر شوند.

چه در حال تماشای برنامه‌ها، چه در حال انجام بازی‌ها یا تولید محتوای ویدئویی برای کانال یوتیوب خود باشید، مانیتورهای منحنی تجربه‌ای فراگیرتر به شما می‌دهند. شرکت‌هایی مانند سامسونگ و ال جی از تخصص خود در صنعت تلویزیون برای تبدیل شدن به رهبران دنیای نمایشگرها استفاده کرده‌اند.

مزایا و معایب تلویزیون منحنی

مزایا و معایب تلویزیون منحنی

تا اینجا ما در مورد اینکه تلویزیون خمیده چیست، این تلویزیون‌ها با چه مشکلاتی روبرو هستند و چرا یک مانیتور منحنی ممکن است انتخاب بهتری باشد، صحبت کرده‌ایم. در ادامه به مزایا و معایب تلویزیون‌های منحنی اشاره خواهیم کرد:

مزایای تلویزیون‌های منحنی 

تجربه فراگیر. وقتی در نقطه مناسب مقابل یک تلویزیون منحنی قرار می‌گیرید، این صفحه نمایش با انحنای چشمان شما مطابقت دارد. شما باید مستقیماً در نقطه‌ی کانونی تلویزیون بنشینید و باید بیشتر دید محیطی شما را پر کند، انگار که در یک سالن سینما هستید. برای اینکه تجربه فراگیر و حس غوطه‌وری را تشدید کنید، می‌توانید از یک سیستم صدای فراگیر قدرتمند نیز استفاده کنید.

کنتراست بهتر. تلویزیون‌های منحنی نور را بهتر از تلویزیون‌های مسطح متمرکز می‌کنند که می‌تواند به رنگ‌های دقیق‌تر منجر شود. با این حال، تلویزیون‌های تخت نیز در سال‌های اخیر پیشرفت قابل‌توجهی داشته‌اند، بنابراین تفاوت آنها مانند قبل آشکار نیست. رقابت بین تلویزیون‌های منحنی و تخت اکنون به تساوی نزدیک شده است.

دید راحت (هنگام نشستن صحیح). چشمان ما برای دنیای سه‌بعدی طراحی شده‌اند، اما ما معمولاً به صفحه‌های تخت نگاه می‌کنیم. این می‌تواند باعث خستگی چشم شود که با نمایشگر خمیده کمتر اتفاق می‌افتد. به همین دلیل است که مانیتورهای منحنی برای روزهای کاری طولانی محبوب هستند.

عمق. اگر یک تلویزیون منحنی به‌اندازه کافی بزرگ داشته باشید، ممکن است یک اثر سه‌بعدی جزئی روی صفحه مشاهده کنید، اگرچه به‌شدت VR یا سه‌بعدی واقعی نخواهد بود.

معایب تلویزیون‌های منحنی 

سامسونگ برند اصلی ارائه‌دهنده تلویزیون‌های منحنی جدید است. به جز LG OLED Flex، اکنون فقط سامسونگ تلویزیون‌های منحنی اختصاصی تولید می‌کند که به آنها آزادی عمل می‌دهد تا قیمت‌های بالاتری را برای مدل‌های محدودی که تولید می‌کنند تعیین کنند. هرچند به دلیل تقاضای کم، قیمت‌ها به‌تدریج در حال کاهش هستند.

تلویزیون‌های منحنی فضای بیشتری اشغال می‌کنند و نصب آنها چندان راحت نیست. تلویزیون‌های تخت فضای کمتری را اشغال می‌کنند، مخصوصاً زمانی که روی دیوار نصب می‌شوند. از سوی دیگر، تلویزیون‌های منحنی بسته به تلویزیون و چیدمان اتاق شما، در امتداد هر محوری بیرون زده‌اند و ممکن است به‌هیچ‌وجه قابل‌نصب نباشند.

تابش خیره‌کننده. تابش خیره‌کننده یک مشکل بزرگ برای تلویزیون‌های منحنی است. پیداکردن یک نقطه خوب برای تماشای تلویزیون سخت است مگر اینکه همه چراغ‌ها را خاموش کنید، اما حتی در این صورت هم نمی‌توانید همیشه جلوی نور خورشید را بگیرید.

اندازه مهم است. برای بهره‌مندی کامل از مزایای تلویزیون‌های منحنی، به یک صفحه‌نمایش بزرگ نیاز دارید. بهترین تجربه زمانی حاصل می‌شود که منحنی دید جانبی شما را پر کند. البته می‌توانید مثل زمانی که از یک مانیتور استفاده می‌کنید نزدیک به تلویزیون منحنی بنشینید؛ اما به دلایل متعدد، در بیشتر موارد عملی نیست که به‌اندازه‌ای که می‌خواهید نزدیک به تلویزیون بنشینید.

تلویزیون‌های منحنی که می‌توانید انتخاب کنید

تلویزیون‌های منحنی که می‌توانید انتخاب کنید

ما همه چیزهایی که ممکن است بخواهید در مورد تلویزیون‌های خمیده بدانید را پوشش داده‌ایم و اکنون زمان تصمیم‌گیری فرارسیده است. گزینه‌های زیادی در دسترس نیست، بنابراین فرایند خرید باید سریع باشد. در اینجا تنها تلویزیون‌های منحنی جدیدی که پیدا کردیم، همراه با لیست قیمت آنها آمده است. به‌خاطر داشته باشید که مدل‌های دیگری نیز وجود دارند اما بسیاری از آنها ممکن است قدیمی باشند.

Samsung

  • TU8300 Class 55-inch TV
  • TU8300 Class 65-inch TV

LG

  • LG OLED Flex (42-inch)

چند مانیتور منحنی عالی

چند مانیتور منحنی عالی

در حالی که تنها سه تلویزیون منحنی برجسته وجود دارد، انتخاب مانیتورهای منحنی به دلیل گستره وسیع‌تری از گزینه‌های موجود می‌تواند کار چالش برانگیزی باشد. برندهای برتر مانند سامسونگ و ال‌جی احتمالاً محبوب هستند، اما شرکت‌هایی مانند Alienware، ASUS و Scepter نیز انتخاب‌های قانع‌کننده‌ای ارائه می‌دهند. در اینجا چند مثال برای شروع آورده شده است:

  • Samsung Odyssey G5 32-inch
  • Sceptre 32-inch
  • LG OLED Flex 42-inch
  • Alienware AW3423W Curved QD-OLED 34-inch

مطالب پیشنهادی برای مطالعه بیشتر:

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.