چند وجهی که درک ما از نظم طبیعت را عمیق تر می کند

یک تکنسین چاپ بازنشسته از شمال انگلستان، سرگرمی ‌اش را که جستجو برای یافتن شکل‌های جالب بود را دنبال می کرد که به یکی از شگفت انگیزترین آن‌ها برخورد کرد.

به گزارش سیناپرس، دیوید اسمیت (David Smith) ۶۴ ساله یک چند ضلعی ۱۳ وجهی که آن را کلاه می نامد را به عنوان اولین شکل منفردی یافت که می تواند یک سطح صاف بی نهایت بزرگ را به طور کامل بدون تکرار همان الگو بپوشاند.

اما در یک مطالعه که اخیرا به صورت آنلاین منتشر شد، اسمیت و سه ریاضیدانی که به او کمک کردند تا این کشف را تأیید کند، شکل جدیدی را یافتند. این شکل نیازی به تصویر آینه ای ندارد و آن را به یک شکل خالص تر تبدیل می کند.

کریگ کاپلان (Craig Kaplan) دانشمند کامپیوتر در دانشگاه واترلو کانادا گفت: اسمیت چیزی را پیدا کرده بود که بر اساس انتظارات عادی او برای رفتار شکل ها عمل نمی کرد. اگر دسته‌ ای از این اشکال مقوایی را روی یک میز به هم بچسبانید، می ‌توانید بدون اینکه آنها به یک الگوی منظم تبدیل شوند، همچنان ساختار آن را به بیرون ادامه دهید.

کاپلان و دو ریاضی‌دان دیگر با استفاده از برنامه‌های کامپیوتری نشان دادند که این شکل در یک صفحه بی‌نهایت به انجام این کار ادامه می ‌دهد و آن را به اولین تک ناپیوسته غیر تکراری تبدیل می ‌کند.

در ادامه کمتر از یک هفته پس از انتشار اولین مقاله، اسمیت شکل جدیدی را برای کاپلان ایمیل کرد. کاپلان در ابتدا حاضر به باور آن نشد. او گفت: هیچ راهی وجود ندارد که این شکل به این راحتی خلق شده باشد. او گفت، این کاشی می ‌توانست برای همیشه بدون تکرار یک الگو ادامه یابد.

مارجوری سنچال (Marjorie Senechal) ریاضیدان کالج اسمیت در ایالات متحده گفت: این اکتشافات هیجان انگیز و شگفت انگیز بودند. او گفت که انتظار دارد این شکل و زیر مجموعه هایش به درک عمیق‌تری از نظم در طبیعت و ماهیت نظم منجر شود. به گفته دانشمندان، هر دو شکل خیره کننده هستند.

به گزارش سیناپرس، همه دست اندرکاران علمی ابراز شگفتی کردند که این پیشرفت توسط فردی بدون آموزش ریاضی به دست آمده است. کاپلان در خاتمه گفت: این شکل به دست یک آماتور خلق شد و منظورم این است که به بهترین شکل ممکن، چراکه اوعاشق این موضوع است که خارج از تمرین حرفه ای آن را بررسی می کند.

مترجم: مهدی فلاحی پناه

منبع: sciencealert

نوشته چند وجهی که درک ما از نظم طبیعت را عمیق تر می کند اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.