چرا کویرهای نمکی با الگوی های عجیب پ‍‍وشید شده اند؟

اشکال دیدنی و شش ضلعی که در صحراهای نمکی مانند حوضه بادواتر در دره مرگ واقع در کالیفرنیا و سالاردو ییونی در بولیوی ایجاد شده است، مدت‌هاست که مسافران و دانشمندان را در ابهام قرار داده است.

به گزارش سیناپرس؛ برخی از افراد این الگوها را نتیجه ترک‌ هایی می‌دانند که در اثر خشک شدن سطح شور یا فشار به خود در اثر رسوب و انبساط نمک ایجاد می ‌شوند اما هیچ توضیحی اندازه و آرایش یکنواخت این سلول‌های پشته‌دار را به طور کامل بیان نمی کند. 

یک مطالعه جدید معقول ترین توضیح را ارائه می دهد. بر اساس ترکیبی از تحقیقات میدانی و شبیه‌سازی‌های عددی، یک تیم بین‌المللی از محققان معتقدند: غلظت‌های متضاد محلول‌های آب نمک که در جریان‌های دوناتی شکل در گردش هستند، می ‌تواند عامل این امر باشد.

در این راستا جانا لاسر (Jana Lasser) فیزیکدان از دانشگاه فناوری گراتس (TU Graz) در اتریش می‌گوید: این مطالعات یک نمونه عالی از تحقیقات بنیادی کنجکاوی محور است.

او می افزاید: طبیعت یک معمای واضح و جذاب را به ما ارائه می دهد که کنجکاوی ما را تحریک کرده و در نتیجه ما را به حل آن ترغیب می کند.

او توضیح می دهد: آب نمکی که نزدیک به سطح نشسته است، توسط خورشید گرم شده و باعث می‌ شود کسری از آب آن در هوا تبخیر شود. با حذف آب، محلول باقیمانده شورتر شده و چگالی آن افزایش می یابد. این محلول نسبتاً متراکم آب نمک سنگین‌تر از آب نمک شیرین‌تر و کم‌تراکم‌تر است.

محققان معتقدند:در بیابان‌های نمکی، این امر به‌طور گسترده در یک منطقه وسیع اتفاق افتاده است، سپس برجستگی‌های نمک متبلور در مکان‌هایی که آب شورتر و در حال فرو رفتن است جمع شده و الگوی لانه زنبوری آشنا را ایجاد می ‌کند و آب شیرین‌تر از فضاهای صاف‌تر در این بین تبخیر می‌ شود.

تیم تحقیقاتی این اتفاق را در خاک در آزمایشگاه مشاهده کرد و با تجزیه و تحلیل نمونه‌های گرفته شده از بیابان‌های نمک ترکیب شد. محققان همچنین توانستند یک ویدیو از این پدیده که در دریاچه اونز در کالیفرنیا اتفاق می‌افتد را ضبط کنند.

مارسل ارنست (Marcel Ernst) فیزیکدان مؤسسه ماکس پلانک، می گوید: شبیه سازی های ما، همراه با مطالعات میدانی، تصویر ثابتی را ارائه می دهند. مکانیسم محرک برای تشکیل الگو، بالا آمدن و سقوط آب شور در خاک زیر پوسته نمک است.

به گزارش سیناپرس، در حالی که مطالعات قبلی نشان داده بود، الگوهای برآمدگی تکرار شونده را می توان با خشک شدن یا کمانش پوسته نمک در طول زمان ایجاد کرد، این فرضیه های قبلی واقعاً یکنواختی اشکال یا ظاهر آنها را در بسیاری از مناطق مختلف توضیح نداد.

گفتنی است، این یافته ها می ‌تواند به دانشمندان در محاسباتشان در مورد میزان گرد و غبار مملو از مواد معدنی در این بیابان‌ها کمک کند چراکه این موضوع از نظر سرعت تشکیل ابرها و نحوه انتقال مواد معدنی از طریق هوا به اقیانوس‌ها مهم است.

این تحقیق در Physical Review X منتشر شده است.

مترجم: ندااظهری

نوشته چرا کویرهای نمکی با الگوی های عجیب پ‍‍وشید شده اند؟ اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.