چرا پل بالتیمور خیلی سریع فروریخت؟

bridge collapse 6606c99967794fc357b024e1

فندر آخرین لایه محافظ است که ساختاری متشکل از چوب و بتن مسلح است که در اطراف پایه‌های اصلی قرار گرفته است. در اینجا هم هدف، جذب انرژی حاصل از هر گونه برخورد احتمالی است.

فندرها نمی‌توانند ضربه حاصل از برخورد کشتی‌های بسیار بزرگ را جذب کنند. بنابراین، وقتی کشتی ام وی دالی با وزن بیش از ۱۰۰ هزار تن از دلفین‌های محافظ رد شد، این ساختارها تاب مقاومت دربرابر آن‌ها را نداشتند. فیلم‌های ضبط‌شده نشان می‌دهند ابری از گرد و غبار درست پیش از فروریختن پل ظاهر شد که احتمالا ناشی از متلاشی شدن فندر براثر برخورد کشتی بود. هنگامی که کشتی عظیم از دلفین و فندر رد شد، ستون پل قادر به تحمل ضربه نبود.

با توجه به اندازه کشتی و سرعت احتمالی آن که در حدود ۸ گره بود (۱۵ کیلومتر بر ساعت)، نیروی ضربه درحدود ۲۰ هزار تن برآورد می‌شود.

پل‌ها ایمن‌تر می‌شوند

اولین باری نبود که کشتی با به پل فرانسیس اسکات برخورد می‌کرد. در سال ۱۹۸۰ برخورد دیگری رخ داد که طی آن فندر به قدری آسیب دید که باید عوض می‌شد.

طبق گزارش سال ۲۰۱۸ انجمن جهانی زیرساخت‌های حمل‌ونقل آبی، بین سال‌های ۱۹۶۰ تا ۲۰۱۵، در سراسر جهان ۳۵ ریزش پل ناشی از برخورد که موجب مرگ‌ومیر انسان‌ها شده است، رخ داده است.

برخورد بین کشتی‌ها و پل‌ها در دهه ۱۹۷۰ و اوایل دهه ۱۹۸۰ به بهبود قابل‌توجه در قوانین طراحی برای محافظت از پل‌ها دربرابر برخورد منجر شد. برای مثال، در استرالیا در سال ۲۰۱۷ استانداردی برای طراحی پل‌ها منتشر شد که طراحان را ملزم می‌کند به بزرگ‌ترین کشتی که ممکن است در ۱۰۰ سال آینده ظاهر شود، فکر کنند و اینکه اگر با سرعت کامل به سمت پایه‌های پل حرکت کند، چه اتفاقی می‌افتد.

طراحان باید نتیجه‌ی هر دو برخورد احتمالی و ضربه‌های جانبی را درنظر بگیرند. درنتیجه، بسیاری از پل‌های جدیدتر با جزایر ساخته‌شده به دست انسان از ستون‌های خود محافظت می‌کنند. البته این پیشرفت‌ها خیلی دیر انجام شد و بر طراحی پل فرانسیس اسکات کی تاثیری نداشت.

درس‌هایی از فاجعه

واضح است که اقدامات محافظتی موجود برای محافظت از پل دربرابر این کشتی کافی نبود. کشتی‌های باری امروزی بسیار بزرگ‌تر از کشتی‌های دهه ۱۹۷۰ هستند و به‌نظر می‌رسد پل فرانسیس اسکات کی برای برخورد احتمالی با چنین کشتی‌هایی طراحی نشده بود.

بیشتر بخوانید

هنگام طراحی پل‌ها باید این موضوع را در ذهن داشته باشیم که کشتی‌ها در آینده چه تغییراتی خواهند کرد. این بدان معنا است که نمی‌توانیم سازه را همان‌طور که ساخته شده است، بپذیریم بلکه باید اطمینان حاصل کنیم اقدامات محافظتی پیرامون پل‌ها همگام با کشتی‌های اطراف آن‌ها تکامل پیدا کند.

همچنین باید در مدیریت پل‌های خود هشیار باشیم. این رویداد غم‌انگیز بر نیاز به هزینه بیشتر برای حفظ زیرساخت‌های قدیمی پل‌ها تاکید می‌کند. این تنها راه برای اطمینان از ایمن ماندن و کارآیی آن برای تامین نیازهایی است که امروز بر آن تحمیل می‌کنیم.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.