چرا پروژه مطالعه ماه روسیه شکست خورد؟

روسیه در ماه گذشته یکی از بزرگترین شکست های فضایی خود را تجربه کرده و ماهنورد این کشور که همزمان با رقیب هندی خود به قمر زمین اعزام شده بود، پیش از شروع ماموریت روی ماه سقوط کرده و از بین رفت.

به گزارش سیناپرس، روسیه امیدوار بود با بهره گیری از پروژه مطالعات ماه در قالب ماموریت لونا ۲۵ ، از آمریکا و سایر رقبای خود در جهان پیشی گرفته و شرایط را برای اعزام ماموریت های آتی به ماه فراهم کند اما در آخرین لحظات و دقیقا هنگام فرود آمدن ماهنورد روسیه روی سطح ماه، همه چیز از کنترل خارج شده و این ماه نورد گران قیمت با سرعت به سطح ماه برخورد کرده و متلاشی شد.

آژانس فضایی روسیه روز گذشته در این رابطه به رسانه های خبری گفت:‌ هنوز زود است که در مورد علت سقوط ماهنورد  لونا ۲۵ نتیجه گیری کنیم. ما در حال بررسی دقیق این حادثه هستیم و یک کمیسیون موقت مسئول بررسی و تحلیل این ماموریت است اما عملکرد غیرعادی پیشرانه های کاوشگر ماه در تنظیم مدار آن دلیل اصلی سقوط  ماهنورد خودکار روسیه بوده است.

در بیانیه آژانس فضایی روسیه عنوان شده است:  تیمی از متخصصین و مهندسین علوم فضایی در حال بررسی ابعاد مختلف این پروژه بوده و  به محض پایان مطالعات، نتایج را منتشر خواهد کرد. البته توجه داشته باشد که هنوز برای نتیجه گیری قطعی در مورد دلایل این ماموریت ناموفق، خیلی زود است.

گفتنی است،عملکرد غیرعادی پیشرانه های کاوشگر ماه در تنظیم مدار آن دلیل اصلی سقوط ماهنورد خودکار روسیه بوده است،به طوری که موتورهای لونا ۲۵  به جای زمان برنامه ریزی شده  ۸۴ ثانیه ای ، ۱۲۷ ثانیه کار کردند و در نتیجه کاوشگر ما به سطح ماه برخورد کرده و از بین رفت.

گفتنی است فضاپیمای Soyuz-2.1b به همراه کاوشگر خودکار لونا ۲۵ در ساعت ۲ و ۱۰ دقیقه بامداد به وقت مسکو در تاریخ ۱۱ آگوست سال جاری میلادی از پایگاه فضایی وستوچنی به سمت ماه پرتاب شد. در  روزهای ۱۲ و ۱۴ آگوست، این کاوشگر خودکار مسیر پروازی خود را دو بار تنظیم کرده و در نهایت در روز ۱۶ آگوست وارد مدار نزدیک به ماه شده و شرایط را برای فرود روی قمر زمین بررسی کرد. گفتنی است عملیات فرود بر روی سطح ماه برای ۲۱ آگوست برنامه ریزی شده بود.

با این حال، متاسفانه ارتباط با فرودگر ماه روسیه پس از دریافت فرمان فعال کردن مدار بیضی پیش از فرود روی سطح ماه با مرکز کنترل زمینی از بین رفت.

به گزارش سیناپرس، یوری بوریسوف، مدیر کل آژانس فضایی روسیه در این رابطه گفت: یک کمیسیون ویژه برای بررسی علل ماموریت نافرجام  لونا ۲۵ تشکیل شده است.

وی با بیان این که عملکرد غیرعادی پیشرانه های کاوشگر ماه در تنظیم مدار آن دلیل اصلی سقوط ماهنورد خودکار روسیه بوده است، تصریح کرد: متاسفانه موتورهای لونا ۲۵  به جای زمان برنامه ریزی شده  ۸۴ ثانیه ای ، ۱۲۷ ثانیه کار کردند و در نتیجه کاوشگر ما به سطح ماه برخورد کرده و از بین رفت.

مترجم: نیروانا محمدحسینی

منبع: tass

نوشته چرا پروژه مطالعه ماه روسیه شکست خورد؟ اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.