چرا ساخت سریال «سندمن» ۳۰ سال طول کشید؟

«سندمن» (The Sandman) مجموعه اقتباسی نتفلیکس با وجود تاخیری طولانی تا رسیدن به مرحله تولید، توانست انتظارات را برآورده کند و حتی فراتر از آن‌ها ظاهر شود. این سریال تغییراتی نسبت به کمیک‌ها داشت اما بیشتر به منبع اصلی وفادار ماند و داستان آن با وجود روایت کمیک که به سال ۱۹۸۹ برمی‌گردد، قدیمی به نظر نمی‌رسد. خالق سریال، نیل گیمن با اقتباس‌ برخی دیگر از آثار مانند «خدایان آمریکایی»، «کورالین» و «فال نیک» موفقیت‌های بزرگی را تجربه کرده اما به نظر می‌رسد که سندمن پروژه‌ای بزرگ‌تر، مهم‌تر و البته سخت‌تر است.

«سندمن» درباره مورفیوس با نام مستعار رویا (تام استوریج)، وجهه انسانی رویاها و یکی از اعضای خانواده بی‌پایان‌ها است. بی‌پایان‌ها موجودات قدرتمند و تجسم نیروهای طبیعی مختلف و ضروری برای عملکرد جهان هستند.

این مجموعه با زندانی شدن شخصیت اصلی به دست رودریک برگس که قصد داشت خواهر رویا، مرگ را به دام بیاندازد، آغاز می‌شود. رویا که به مدت صد سال به دام افتاده بود، دوباره وارد دنیایی می‌شود که به دلیل غیبتش و استفاده بی‌دقت و نامنظم از قدرت‌های او (از جمله توانایی‌اش در القای رویاها) توسط انسان‌ها تغییر کرده است. او تصمیم می‌گیرد تا تعادل را به دنیای واقعی و هم‌چنین سرزمین‌ رویاپردازی بازگرداند.

اقتباس سریال دوست‌داشتنی نیل گیمن بسیار طول کشید و حالا پس از گذشت بیش از ۲۵ سال از پایان سری کمیک‌های سندمن به نمایش درمی‌آید. تلاش‌های مکرری برای اقتباس این مجموعه از سال ۱۹۹۶ صورت گرفته و بیشتر آن‌ها از سوی وارنر برادرز بوده که حقوق مادی و معنوی ساخت فیلم و سریال از کمیک‌های دی‌سی را در اختیار دارند. مشکلات مختلفی از جمله اختلاف نظر بین کارگردانان و تهیه‌کنندگان و مخالفت گیمن با نسخه‌های خاصی از فیلم‌نامه‌ها مانع از تولید زودتر این سریال شد. این انتظار طولانی با این سریال که مورد تحسین منتقدان قرار گرفته و به لحن و خلاقیت منحصر به فرد کمیک‌های خود وفادار مانده به پایان خود رسید.

چرا اقتباس از سندمن بسیار سخت بود؟

سندمن

اقتباس از دنیای سندمن به عنوان یک سریال موفق برای نتفلیکس بسیار سخت است. آلن هاینبرگ، تهیه‌کننده مجموعه، نظر خود را درباره این موضوع این‌گونه بیان کرد: «این روایت واقعا دامنه وسیعی دارد. آن‌چه که من از ماجراجویی‌های نیل و دیوید گویر در تلاش برای توسعه سریال فهمیدم این است که اقتباس سندمن در یک قالب دو ساعته با سه پرده روایی اگر غیرممکن نباشد بسیار بسیار دشوار است.»

هاینبرگ روایت این داستان را حتی در یک مدیوم با مدت زمان بیش از ۱۰ ساعت نیز دشوار می‌دانست. داستان سندمن برای قالب سریال تلویزیونی مناسب‌تر است، زیرا ظرافت‌ها و جزئیات زیادی دارد که بسیاری از آن‌ها احتمالا در فیلم حذف می‌شدند. گیمن اظهار داشت که فیلم‌نامه‌هایی که او برای سندمن دریافت کرده، چندان خوب نبودند و او از مشکلات اقتباس‌ این فیلم‌نامه‌ها مطمئن بوده است.

جلوه‌های ویژه یکی دیگر از دلایل این تاخیر بود. پیشرفت‌های مدرن و امروزی جلوه‌های ویژه برای نمایش بهترین نسخه از دنیای تخیلی گیمن امری واجب بود. هیچ استودیویی احتمالا پشتوانه مالی لازم برای یک اقتباس دو ساعته مناسب رده سنی بالای ۱۷ سال از یک داستان کمیک را فراهم نمی‌کند. یک داستان طولانی مانند سندمن باید از طریق لنز پلتفرم محبوبی مانند نتفلیکس روایت شود که باعث می‌شود تا جزئیات داستان به جای نقطه ضعف، مزیت آن محسوب شوند.

بازه زمانی ۳۰ ساله تولید «سندمن»

سندمن

ایده‌های تولید اقتباس سندمن در اوایل انتشار اولیه کمیک‌بوک و هم‌چنین پس از پایان آن در سال ۱۹۹۶ قوت گرفتند. در ابتدا، دو فیلم‌نامه‌نویس به نام‌های تد الیوت و تری روسیو که بیشتر برای فیلم‌نامه‌نویسی «علاءالدین»، «شرک» و قسمت‌های اولیه فیلم‌های «دزدان دریایی کارائیب» شناخته می‌شوند، به این پروژه لینک شدند. راجر اواری قرار بود کارگردان کار باشد اما همه چیز پس از اختلاف بین طرفین از هم پاشید. گیمن خودش اعلام کرد که او عمدا فیلم‌نامه جان پیترز را به قصد خراب کردن آن فاش کرده است. طبق گزارشات، این داستان درباره رویا، لوسیفر و کورینتیان بود به عنوان اعضای سه قلوی یک خانواده به دنبال اقلام گمشده رویا بودند.

در ادامه و در سال ۲۰۱۴، جوزف گوردون لویت و دیوید گویر که سه‌گانه «شوالیه تاریکی» را نوشته بودند به تیم سازنده پیوستند. جک تورن، نویسنده سریال «نیروی اهریمنی او» فیلم‌نامه‌ای ارائه کرد که برای وارنر برادرز مطلوب بود و اریک هایسر نیز بازنویسی آن را بر عهده گرفت. ورود هایسر موجب خروج گوردون لویت از پروژه شد. او این پروژه را ترک و به تیم سازنده پیشنهاد کرد که سندمن برای یک قالب تلویزیونی مناسب‌تر است تا فیلم سینمایی.

نسخه اولیه اقتباس تلویزیونی قرار بود توسط اریک کریپکه، خالق «سوپرنچرال» و تهیه‌کننده «پسران» ساخته شود اما گیمن احساس می‌کرد که دیدگاه‌های آن‌ها هماهنگ نیست. این سریال در نهایت به دست هاینبرگ رسید که نویسنده «زن شگفت‌انگیز» بود. آن‌ها بالاخره این مجموعه را تحت نظر وارنر برادرز در نتفلیکس منتشر کردند.

دلیل جذابیت سریال «سندمن»

سندمن

سریال سندمن نتفلیکس به دلیل نزدیک بودن به منبع اصلی بسیار جذاب و تاثیرگذار است. برخی از صحنه‌های سریال بسیار شبیه خود کمیک‌ها هستند. این مجموعه هم‌چنین در مدرن‌سازی داستان و عدم تبدیل آن به یک اثر تاریخی بسیار عالی عمل می‌کند.

انتخاب بازیگران این سریال بسیار عالی صورت گرفته و «سندمن» دارای هنرمندان ستاره‌ای است که نفر اول آن‌ها تام استوریج در نقش رویا به حساب می‌آید. بازی گوندولین کریستی در نقش شخصیت لوسیفر علی‌رغم واکنش‌های شدید پیرامون این انتخاب، در واقع نسبت به نسخه تام الیس، به کاراکتر گیمن وفادارتر است.

میسون کربی و الکساندر پارک نیز به ترتیب با بازی در نقش‌های آرزو و مرگ توانستند به این شخصیت‌های سخت و دشوار به گونه‌ای شایسته جان ببخشند. این سریال هم‌چنین سرعت و ریتم خوبی دارد و خطوط داستانی خود را به چند قسمت تقسیم می‌کند. این ویژگی باعث می‌شود تا سندمن مانند یک آنتولوژی به نظر برسد و در عین حال داستانی منسجم را روایت کند که هر خط روایی را به هم متصل می‌کند.

زمان‌بندی همه چیز یک داستان مناسب است. بیش از ۳۰ سال طول کشید تا اقتباس «سندمن» ساخته شود اما این مجموعه ارزش صبر کردن را داشت. این سریال لحنی منحصربه‌فرد و داستانی در هم تنیده و پیچیده درباره شخصیت‌هایی انتزاعی دارد و منطقا اقتباس این مطالب چالش‌برانگیز بوده است. همه موانع تولید سریال به صورت عمومی اعلام نمی‌شوند اما مشکلات واضح حداقل باعث می‌شوند تا موفقیت سریال بیشتر به چشم آید.

منبع: screenrant

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.