چرا روند موفقیت‌آمیز مجموعه انیمیشنی «فیلم لگو» متوقف شد؟

با فروش تجاری حیرت‌انگیز «فیلم لگو» (LEGO Movie) در سال ۲۰۱۴، تصور می‌شد که سیر موفقیت‌های این مجموعه استمرار داشته باشد اما چنین نشد.

کسی انتظار نداشت که فیلم لگو به انیمیشن خوبی تبدیل شود زیرا ایده‌های عجیبی داشت و هیچ‌کدام از نمونه‌های مشابه آن به فروش مناسبی نرسیده یا بازخوردهای مثبتی دریافت نکرده بودند. اما این فیلم همه‌ را غافل‌گیر کرد، در میان بهترین انیمیشن‌های سال قرار گرفت و همچنان سوال‌برانگیز است که چگونه نامزد اسکار نشد. قصه‌ پیرامون یک مینی‌فیگور معمولی به نام اِمت (کریس پرت) اتفاق می‌افتاد که در نبرد با یک تاجر شیطانی به نام لرد بیزنس (ویل فرل)، از کارگر ساختمان به رهبر نیروهای مقاومت تبدیل می‌شود.

کارگردانی فیلم برعهده فیل لرد و کریستوفر میلر بود که آن سال‌ها با آثار خوش‌ساختی همچون «ابری با احتمال بارش کوفته قلقلی» (۲۰۰۹) و «خیابان جامپ شماره‌ی ۲۱» (۲۰۱۲) در کانون توجه قرار گرفته بودند. آن‌ها بعدها با نگارش فیلم‌نامه‌ی «مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی» اوج نبوغ خود را به همگان ثابت کردند اما فیلم لگو سکوی پرتاب آن‌ها شد. این انیمیشن از تیم صداپیشگی جذابی هم بهره می‌برد و در کنار پرت و فرل، مورگان فریمن، الیزابت بنکس، ویل آرنت، نیک آفرمن، آلیسون بری و لیام نیسن حضور داشتند.

موفقیت خیره‌کننده‌ی فیلم باعث شد تا چند نسخه فرعی و یک دنباله هم از راه برسد. برای چند سال، شما نمی‌توانستید از لگوها فرار کنید، آن‌ها همه‌جا بودند و به نظر می‌رسید که هر یک ساعت، یک فیلم جدید از مجموعه معرفی و عرضه می‌شود. آخرین نسخه‌ی اصلی، «فیلم لگو ۲» سال ۲۰۱۹ به اکران درآمد و پس از آن ناگهان همه‌چیز متوقف شد. مجموعه‌ای که قرار بود تا سال‌ها در اوج محبوبیت قرار داشته باشد، خاموش شد اما دقیقا چه اتفاقی رخ داد؟

 موفقیت‌های چشم‌گیر اولیه

فیلم لگو

موفقیت قسمت اول فیلم لگو را نمی‌توان نادیده گرفت. با بودجه‌ی ۶۰ میلیون دلاری، فیلم در هفته‌ی اول اکران، حدود ۷۰ میلیون دلار فروخت و فروش نهایی آن در بازار داخلی ایالات متحده به ۲۵۷ میلیون دلار رسید. اگر فروش بین‌المللی را هم در نظر بگیریم، فیلم لگو ۴۶۸ میلیون دلار فروخته که تحسین‌برانگیز است. افزون بر این، این انیمیشن باعث افزایش فروش ۱۲ درصدی محصولات لگو شد تا شرکت لگو به بزرگترین شرکت اسباب‌بازی آن دوران تبدیل شود.

فیلم بازخوردهای مثبتی از منتقدان و سینمادوستان دریافت کرد و میانگین امتیاز ۹۶ درصد را در سایت راتن‌تومیتوز دارد که نشان می‌دهد تقریبا همه‌ی منتقدان از آن رضایت داشته‌اند. کسانی که فیلم را در سالن‌های سینما تماشا کرده بودند هم به آن بالاترین امتیاز (A) را اعطا کردند. مهم نبود از چه زاویه‌ای به فیلم لگو می‌نگرید، این ساخته‌ی لرد و میلر یک موفقیت تمام‌عیار بود.

موفقیت‌ها تا پایان سال ادامه پیدا کرد و فروش نسخه‌ی نمایش خانگی فیلم به مرز ۱۱۱ میلیون دلار رسید. فصل جوایز هم با فیلم لگو مهربان بود و در کنار کسب جایزه‌ی بهترین فیلم کودکانه از جوایز بفتا، ۷۲ جایزه‌ی مختلف نیز به‌دست آورد (از جمله یک جایزه‌ی «آنی» برای بهترین فیلم‌نامه). فیلم اگرچه نامزد اسکار بهترین انیمیشن نشد اما برای ترانه‌ی «همه‌چیز عالی است» یک نامزدی دریافت کرد.

بازار لگو داغ‌تر از همیشه بود و شرکت برادران وارنر و لگو می‌خواستند تا تنور داغ است، از این شرایط بهترین استفاده را ببرند. توسعه‌ی نسخه‌‌های فرعی و دنباله به‌سرعت آغاز شد و واضح بود که یک جهان سینمایی لگویی در راه است که دیر یا زود، به یکی از پرفروش‌ترین‌ مجموعه‌های تاریخ انیمیشن تبدیل می‌شود.

لگو  سری 23 مجموعه 12 عددی

هدر دادن یک موقعیت ایده‌آل

فیلم لگو

یکی از نکات مثبت فیلم لگو، شخصیت بتمن با صداپیشگی ویل آرنت بود اما کسی انتظار نداشت که او چیزی فراتر از یک شخصیت فرعی باشد. برای طرفداران لگو و البته بتمن، رویایی‌ بود که یک انیمیشنِ درجه‌یک لگویی پیرامون این ابرقهرمان محبوب ساخته شود، اتفاقی که سه سال بعد رخ داد. «فیلم لگو بتمن» به کارگردانی کریس مک‌کی، از نظر بازخوردها، در حدواندازه‌ی فیلم لگو ظاهر شد و مورد تحسین قرار گرفت. حتی بعضی‌ها اعتقاد داشتند که بهترین فیلم بتمنی تاریخ است.

در فیلم، بروس وین که به تنهایی عادت دارد، تصادفا دیک گریسون (رابین) را به فرزندخواندگی می‌پذیرد و حالا از اینکه خانواده‌ داشته باشد می‌ترسد. در همین حین، جوکر مثل همیشه می‌خواهد شهر گاتهام را به تسخیر خود دربیاورد اما بتمن در مقابل او ایستادگی کند و در این مسیر از رابین و باربارا گوردون کمک می‌گیرد. همانند قسمت پیشین، این فیلم هم از یک تیم صداپیشگی درجه‌یک بهره می‌برد و در کنار ویل آرنت، ستارگانی همچون زک گالیفیاناکیس، مایکل سرا، رزاریو داوسون، رالف فاینز، ماریا کری، جونا هیل وست گرین حضور داشتند.

علی‌رغم بازخوردهای مثبت، فیلم که با بودجه‌ی ۸۰ میلیون دلاری ساخته شده بود، در مقایسه با فیلم لگو به فروش کمتری رسید (۳۱۲ میلیون دلار). لگو بتمن همچنان طرفداران زیادی دارد اما نمی‌توان از کنار این حقیقت عبور کرد که به اندازه‌ی فیلم لگو پرسروصدا ظاهر نشد. این سیر نزولی اما با نسخه‌ی فرعی بعدی، «فیلم لگو نینجاگو» – که آن‌هم سال ۲۰۱۷ اکران شد – شدت گرفت.

این انیمیشن را می‌توانیم اولین شکست مجموعه بدانیم. لگو نینجاگو که با بودجه‌ی ۷۰ میلیون دلاری ساخته شده بود، تنها ۱۲۳ میلیون دلار فروخت و با توجه به هزینه‌های تبلیغات و بازاریابی، می‌توان گفت که حتی هزینه‌های ساخت خود را جبران نکرد. در مجموع، به نظر می‌رسد که رویکرد شرکت وارنر در عرضه‌ی دو فیلم لگویی در یک سال اشتباه بود و به مجموعه ضربه زد. در این برهه اما دیگر مشخص شده بود که هیاهوی پیرامون مجموعه‌ی سینمایی لگو در حال خاموش‌ شدن است. پاسخ قطعی به این تئوری را «فیلم لگو ۲: بخش دوم» می‌توانست بدهد، انیمیشنی که فروش خوب آن به معنای بقای مجموعه بود.

لگو سری ninjago کد 71700

لگو ۲ سال ۲۰۱۹ روی پرده رفت و متاسفانه از نظر کیفی در جایگاه پایین‌تری نسبت به قسمت اول قرار می‌گیرد. این دنباله‌ی مورد انتظار چیزی فراتر از یک انیمیشن نسبتا خوب نبود و با توجه به کاهش محبوبیت مجموعه، آغاز تراژیکی در گیشه داشت. در حالی که نسخه‌ی اول در هفته‌ی آغازین ۷۰ میلیون دلار فروخته بود، نسخه‌ی دوم یک افتتاحیه‌ی ناامیدکننده‌ی ۳۴ میلیون دلاری را تجربه کرد و با بودجه‌ی ۹۹ میلیون دلاری، در نهایت به فروش ۱۹۹ میلیون دلاری رسید. ساخته‌ی مایک میچل یک شکست کامل به حساب می‌آمد و با کمترین جنجال، آمد و رفت و فراموش شد. حالا وارنر پاسخ قطعی‌اش را دریافت کرده بود: آینده‌ی فیلم لگو روشن نیست.

فاکتورهای دیگری هم در فروش ضعیف قسمت دوم تاثیرگذار بوده‌اند، اکران دو فیلم لگویی در سال ۲۰۱۷ و همچنین کیفیت پایین لگو نینجاگو طرفداران را نسبت به مجموعه بدبین کرد. از طرف دیگر، فاصله‌ی ۵ ساله میان دو قسمت اصلی نیز باعث شد تا مخاطبان برای فیلم لگو ۲ هیجان‌زده نباشند (این انیمیشن اگر دو سال زودتر اکران می‌شد، به احتمال زیاد فروش به مراتب بالاتری را تجربه می‌کرد). وقتی که فیلم لگو ۲ از راه رسید، مخاطبان کودکی که به قسمت اول عشق می‌ورزیدند، بزرگ شده بودند و احتمالا دیگر علاقه‌ای نداشتند تا یک «فیلم کودکانه» تماشا کنند. در هر صورت، مجموعه‌ای که انتظار می‌رفت روزی فیلم‌های آن از مرز فروش ۱ میلیارد دلار عبور کنند، حالا یک ترند منسوخ در نظر گرفته می‌شد اما این پایان ماجرا نیست.

ساختنی مدل Emmet کد 3

آینده‌ی مجموعه فیلم لگو روشن است

فیلم لگو

در روزهایی که فیلم لگو ۲ اکران شد، برادران وارنر توسعه‌ی دو نسخه‌ی فرعی دیگر را هم آغاز کرده بود. اولی، فیلمی درباره‌ی رقابت‌های اتومبیل‌رانی (The Billion Brick Race) بود و نام چند فیلم‌ساز نیز پیرامون آن شنیده می‌شود اما فروش ضعیف فیلم لگو ۲ باعث شد تا پرونده‌ی این پروژه اواخر سال ۲۰۱۹ بسته شود. دومی، قرار بود یک اثر ابرقهرمانی (Lego Superfriends) باشد که در حقیقت دنباله‌ی فیلم لگو بتمن به حساب می‌آمد. کارگردانی آن پروژه را قرار بود کریس مک‌کی برعهده بگیرد که حتی خبر از تکمیل فیلم‌نامه‌ داد.

اوایل سال ۲۰۲۰، با پایان قرارداد شرکت لگو و برادران وارنر، شرکت یونیورسال وارد میدان شد تا حق امتیاز نسخه‌های سینمایی لگو را برای ۵ سال آینده دریافت کند. این بدین معنا بود که توسعه، تولید و انتشار نسخه‌های بعدی مجموعه برعهده‌ی وارنر نیست. از آنجایی که حق امتیاز شخصیت‌های دی‌سی در اختیار وارنر قرار دارد، دنباله‌ی لگو بتمن را باید لغوشده بدانیم زیرا یونیورسال اجازه‌ی استفاده از این شخصیت‌ها را ندارد. اما با گذشت سه سال از این قرارداد جدید، چرا خبری لگوها نیست؟ ظاهرا باید مدت بیشتری صبر کنیم.

یونیورسال سال گذشته اعلام کرد که در حال توسعه‌ی قسمت جدید مجموعه است و اخیرا تایید کرده که «فیلم لگو ۳» تلفیقی از لایو‌-اکشن و انیمیشن خواهد بود. از این فیلم جزئیاتی در دست نیست اما می‌دانیم که کارگردانی آن برعهده‌ی آرون و آدام نی خواهد بود که «شهر گمشده» (۲۰۲۲) را در کارنامه دارند. اگرچه از قهرمانان دی‌سی به‌ویژه بتمن خبری نخواهد بود اما می‌توان انتظار داشت که یونیورسال، شخصیت‌های محبوب خودش از مجموعه‌هایی همچون «پارک ژوراسیک»، «سریع و خشمگین»، «من نفرت‌انگیز» و باقی را به فیلم لگو ۳ بیاورد.

حالا تنها سوال این است که آیا این فیلم می‌تواند همان جادوی نسخه‌ی اول مجموعه را داشته باشد که نزدیک به ۱۰ سال قبل اکران شد؟ کاملا امکان‌پذیر است. هنگامی که قسمت سوم از راه برسد، کسانی که از این مجموعه خسته شده‌ بودند، شاید حاضر شوند تا به آن شانس دوباره‌ای دهند. از سوی دیگر، این مجموعه در آن مقطع، نوستالژیک هم جلوه می‌کند و با حضور احتمالی شخصیت‌های یونیورسال، می‌توان انتظار داشت که مخاطبان را هیجان‌زده کند. ضمن اینکه یونیورسال با احیای مجموعه‌های محبوب غریبه نیست. لگو برند محبوبی است و می‌تواند بازگشت شکوهمندی داشته باشد اما به شرطی که یونیورسال قدم‌های بعدی‌اش را با احتیاط بردارد.

لگو سری Technic مدل Bugatti Chiron کد 42083

۳۰,۴۰۰,۰۰۰

۲۴,۹۸۰,۰۰۰

تومان

لگو مدل LEGO10284

۲۳,۵۰۰,۰۰۰

تومان

منبع: MovieWeb

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.