چرا با شنیدن اخبار بد احساس بیماری می کنیم؟

احتمالا تاکنون این موضوع را تجربه کرده اید که با شنیدن یک خبر ناخوشایند، از نظر جسمانی دچار مشکل شده و در واقع بدن شما به اخبار بد واکنش منفی نشان می دهد. این موضوع ماحصل تلقین نبوده و دارای دلایل علمی است و روانشناسان ارتباط بین ذهن و سلامت جسمانی را دلیل این پدیده می دانند.

به گزارش سیناپرس، یافته های پژوهشگران نشان می دهد: وقتی متوجه می ‌شوید که اتفاق بدی افتاده است، شرایط پیش آمده می ‌تواند پاسخ جنگ یا گریز  بدن شما را تحریک کند. این پاسخ ماحصل تکامل بدن شما برای مقابله با خطرات شدید و بقای شما است. از منظر علمی و در سطح عصب ‌بیولوژیکی، سیستم عصبی سمپاتیک در هنگام مواجه شدن انسان با شرایط بحرانی، فرمان ‌هایی را از نخاع به اندام ‌های اصلی بدن از جمله قلب و روده فرستاده و شما را آماده می ‌کند تا در صورت مواجهه با خطر، بجنگید یا فرار کنید، دقیقا در هنگام شنیدن اخبار ناخوشایند نیزاین فعل و انفعالات در بدن شما رخ می دهد.

از منظر روان شناسی واکنش مناسب به شرایط محیطی، بخش مهمی از پاسخ مبارزه یا گریز است که جریان خون و انرژی را به عضلات و  اندام شما ارسال می کند. در برخی افراد، این اثر ناگهانی روی اندام های گوارشی می تواند به صورت تهوع، استفراغ یا اسهال ظاهر شود. به طور خلاصه، اخبار بد باعث می شود که شما احساس خطر کرده و بدن شما حالت اضطراری را فعال کند.

به طور کلی ساختار بدن انسان به نوعی طراحی شده است که سیستم عصبی سمپاتیک در تضاد دائمی با سیستم عصبی پاراسمپاتیک بوده و پیام های خود را به بخش های مختلف بدن می فرستد. بنابراین هر کاری که می توانید برای تقویت فعالیت سیستم عصبی پاراسمپاتیک خود انجام دهید باید به شما در غلبه بر این احساسات بیماری ناشی از شوک شرایط محیطی کمک کند.

البته گفتن این موضوع آسان تر از انجام دادن آن است، اما اقدام اساسی برای کنترل شرایط، شامل کاهش عمدی تنفس است. توصیه می شود فهرستی از رویداد ها و موقعیت هایی که خارج از کنترل شما هستند و کارهایی که می‌توانید در مورد آن ها انجام دهید بنویسید. برای مواردی که امکان پذیر است، سعی کنید برنامه‌ های قابل دستیابی را برای بهتر کردن وضعیت ارائه دهید.  اقداماتی مانند مدیریت ذهن، ورزش و مدیتیشن  نیز می تواند به شما کمک کند تا آرام شده و با استرس مقابله کنید.

در این شرایط از درخواست کمک از دوستان و خانواده نترسید  و اگر احساس تهوع پس از شنیدن یک خبر بد در شما از بین نرفت، حتما به پزشک مراجعه کنید.

مترجم: فاطمه کردی

منبع: sciencefocus

نوشته چرا با شنیدن اخبار بد احساس بیماری می کنیم؟ اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.