چرا باید اپل را دوست داشته باشیم و چرا باید از آن بیزار باشیم؟

بر کسی پوشیده نیست که اپل در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال در زمینه‌ی تولید گجت‌های هوشمند به خصوص گوشی موبایل است. گوشی‌های این شرکت یعنی آیفون‌ها آنقدر محبوب هستند که هر سال هیچ شرکت دیگری نمی‌تواند به اندازه‌ی این شرکت آمریکایی پرچم‌دار بفروشد. اما با این همه محبوبیت، اپل هم یک سری نقاط ضعف دارد که باعث می‌شود هنوز میلیون‌ها کاربر اصلا تمایلی به آن نداشته باشند. در این مطلب اما به صورت کامل به این پرسش پاسخ خواهیم داد که چرا باید اپل را دوست داشت و چرا باید از آن بیزار بود؟

گوشی موبایل اپل مدل iPhone 13 CH دو سیم‌ کارت ظرفیت 128 گیگابایت و رم 4 گیگابایت

۴۵,۲۷۷,۰۰۰

تومان

گوشی موبایل اپل مدل iPhone 13 CH دو سیم‌ کارت ظرفیت 256 گیگابایت و رم 4 گیگابایت

۵۰,۵۰۰,۰۰۰

تومان


چرا باید اپل را دوست داشته باشیم؟


۱. سادگی و مینیمالیستی رابط کاربری محصولات اپل

سادگی و مینیمالیستی رابط کاربری محصولات اپل

نخستین دلیلی که شما را مجاب می‌کند اپل را دوست داشته باشید شاید در واقع عاملی باشد که علاقه‌مندان به محصولات اپل را علاقه‌مندتر می‌کند؛ چون کاربران گوشی‌های اندروید تا حدودی از آن بیزار هستند. منظورمان همان سادگی و مینیمالیستی رابط کاربری محصولات این شرکت است که در هیچ گوشی اندرویدی دیگری به چشم نمی‌خورد.

البته نمی‌خواهیم بگوییم با این موضوع مشکلی نداریم چون گاهی اوقات کاربران واقعاً می‌خواهند از طراحی ساده رابط کاربری فاصله بگیرند و اندکی رنگ و لعاب به همه چیز ببخشند اما این امکان به آن اندازه که در گوشی‌های اندرویدی وجود دارد در آیفون‌ها نیست اما اگر بخواهیم رو راست باشیم، این سادگی است که هیچوقت کاربر را دلزده نمی‌کند؛ هر تمی که در گوشی نصب کنیم بعد از مدت کوتاهی، ذهنمان فرمان نصب یک چیز زیباتر را صادر می‌کند تا جایی که برخی از کاربران حتی دیگر نمی‌توانند یک تم برای گوشی خود انتخاب کنند چون فکر می‌کنند هیچ یک از آن‌ها آنقدر زیبا و جذاب نیست. سادگی گوشی‌های اپل باعث می‌شود شما هر سال با اضافه شدن یک قابلیت جدید هم تنوع را در همان حد مینیمالیستی حس کنید و از آن لذت ببرید.

گوشی موبایل اپل مدل iPhone 13 Pro A2639 دو سیم‌ کارت ظرفیت 256 گیگابایت و 6 گیگابایت رم - اکتیو

۲. رویه‌ای مشخص در تولید گوشی

رویه‌ی مشخص اپل در تولید گوشی

بیایید رو راست باشیم؛ اگر شما یک گوشی اندرویدی کوچک بخواهید، آیا در همین لحظه می‌توانید نام دو مدل را از دو شرکت مختلف بگویید؟ اما اگر به همین پرسش در رابطه با اپل بخواهیم پاسخ دهیم فقط دو نام به ذهنمان خطور می‌کند؛ آیفون‌های مینی و آیفون SE. شاید این موضوع خیلی برای افراد مختلف، خصوصا کسانی که در غرق در تنوع گوشی‌های اندرویدی هستند جذاب و منطقی نباشد اما حقیقتی است که باید به آن اشاره کرد.

اپل در طراحی گوشی واقعاً عملکرد خوبی دارد. اگر دقت کنید می‌بینید چندین سال است گوشی‌های بالارده‌ی آن یعنی مدل‌های پرو و پرو مکس یک ثبات خاصی در طراحی دارند به گونه‌ای که به راحتی می‌توان آن‌ها را با یک نگاه از یکدیگر شناسایی کرد. این کمک می‌کند وقتی قصد خرید دارید، دیگر صفحه‌های طولانی یک فروشگاه را ورق نزنید؛ گوشی کوچک با سخت‌افزار معمولی نیاز دارید؟ آیفون SE را سرچ کنید، گوشی کوچک با سخت‌افزار عالی می‌خواهید، آیفون مینی، گوشی نسبتا کوچک با سخت‌افزار قدرتمند و شارژدهی مناسب می‌خواهید، آیفون مدل استاندارد، گوشی نسبتا کوچک با دوربین‌های قدرتمند نیاز دارید، آیفون پرو و اگر گوشی بسیار بزرگ با طول عمر باتری استثنائی و دوربین‌های عالی می‌خواهید، مدل پرو مکس در دسترس‌تان قرار دارد.

۳. امنیت بالای گوشی‌های اپل، آپدیت طولانی مدت

امنیت بالای گوشی‌های اپل، آپدیت طولانی مدت

کاربران آیفون امنیت بالای خود را مدیون سیستم‌عامل بی‌نظیری هستند که روی گوشی‌هایشان نصب شده است. در رابطه با iOS صحبت می‌کنیم که اجازه نمی‌دهد کوچک‌ترین رخنه‌ی امنیتی حریم خصوصی و امنیت کاربران اپل را به خطر بیندازد. اگرچه اگر بخواهیم خیلی سخت‌گیر باشیم می‌بینیم که اپل هم مثل هر شرکت دیگری به اطلاعات ما دسترسی دارد اما با این سخت‌گیری‌ها، به نظر می‌رسد در مقایسه با شرکت‌های دیگر کمتر به انجام این کار علاقه دارد.

به عبارتی دیگر، کاربرانی که گوشی‌های اپل را به خاطر امنیت بالا خریداری می‌کنند در واقع می‌پذیرند که اگر قرار باشد یک شرکت به اطلاعات آن‌ها دسترسی داشته باشد، آن شرکت اپل باشد چون اپل برخلاف گوگل، متا و… برای اینکه کاربرانش را راضی نگه دارد به داده‌های دریافتی از سوی آن‌ها وابسته نیست. اگرچه اپل هم طی چند سال اخیر تمرکز ویژه‌ای روی سرویس‌های نرم‌افزاری گذاشته اما هنوز هم برخلاف متا و گوگل، سخت‌افزار عامل اصلی موفقیت این شرکت به حساب می‌آید.

چیزی که امنیت بالا را به یک عامل جذاب‌تر تبدیل می‌کند، پشتیبانی نرم‌افزاری طولانی مدت است به گونه‌ای که در بین تمام شرکت‌های تولیدکننده‌ی گوشی هیچ شرکت دیگری به اندازه‌ی اپل گوشی‌هایش را آپدیت نمی‌کند. این شرکت کوپرتینویی در حال حاضر آیفون‌ها را حداقل ۵ سال چه از لحاظ نرم‌افزاری و چه امنیتی پشتیبانی می‌کند و نزدیک‌ترین رقیبش هم سامسونگ است که فقط از لحاظ نرم‌افزاری یک سال عقب‌تر است (۴/۵).

۴. کیفیت ساخت بالای محصولات و نوآوری در طراحی

کیفیت ساخت بالای محصولات و نوآوری در طراحی آیفون‌ها

قبل از اینکه این موضوع را بسط دهیم، باید بگوییم منظورمان از نوآوری در طراحی این است که گاهی اوقات اپل کاری می‌کند که هیچ شرکت اندرویدی قبل از آن به فکرش نمی‌رسید. از کلیدهای ثابت به جای کلیدهای کلیکی که قرار است در سری آیفون ۱۵ پرو ببینیم گرفته تا جزیره‌ی پویا در گوشی‌های سری آیفون ۱۴ پرو که آنقدر جذاب هستند که اگر تهمت «کپی کاری» به شرکت‌های اندرویدی زده نمی‌شد، به شخصه فکر می‌کنم مشتاقانه آن را در گوشی‌های خود تعبیه می‌کردند. البته عدم وجود گوشی‌های تاشو را هم نمی‌توان نادیده گرفت چون اپل هنوز نتوانسته آن محصولی را که مد نظر دارد تولید کند. موضوعی که شاید یک ضعف هم برای این شرکت به حساب بیاید.

در رابطه با کیفیت ساخت هم باید بگوییم به جز آیفون ۵C، به خاطر ندارم هیچ گوشی دیگری از اپل با بدنه‌ی پلی کربنات راهی بازار شده باشد. اگرچه لزوما استفاده از شیشه و فلز قرار نیست کیفیت ساخت بالای یک محصول را تضمین کند اما قطعا از پلاستیک حس و حال بهتری دارد. حال جدا از اینکه اپل از بهترین آلومینیوم‌ها، فولادهای ضد زنگ و شیشه‌ها در گوشی‌های خود استفاده می‌کند. اکثر گوشی‌های این شرکت به خوبی در برابر نفوذ و گرد و غبار مقاومت می‌کنند، در صورت برخورد با زمین آسیب کمی می‌بینند و در صورت استفاده‌ی طولانی مدت هم مشکلی نظیر رنگ‌رفتگی فریم، خرابی پورت‌ها و کلیدها و… برایشان پیش نمی‌آید.

هدفون بی سیم اپل مدل AirPods Pro 2nd Generation همراه با محفظه شارژ

۵. اکوسیستم بی‌نظیر اپل

اکوسیستم اپل

اگر با هر چیز دیگری در بین ۴ مورد بالا مخالف باشید، با مورد ۵ ابدا امکان مخالفت وجود ندارد چون اکوسیستم اپل بی‌نظیر است. شاید در برخی از کشورها از جمله کشور ما خریداری تمام محصولات این شرکت و یا چند مورد از آن‌ها هزینه‌ی بسیار سنگینی در پی داشته باشد و شاید حتی نتوان آنطور که باید به خاطر وجود محدودیت‌های گوناگون از امکانات آن‌ها بهره برد اما با این حال این یک حقیقت است که وجود دارد و نمی‌توان آن را انکار کرد.

برای بسیاری از کاربران، حتی کسانی که به صورت حرفه‌ای پیگیر فناوری نیستند، باز هم حضور در اکوسیستم اپل بسیار جذاب است چرا که هماهنگی بین محصولات این شرکت و امکاناتی که این محصولات در تعامل با یکدیگر برای کاربران به وجود می‌آورند واقعاً شگفت‌انگیز است. البته سامسونگ هم تلاش کرده یک اکوسیستم بزرگ بسازد و تا حدودی هم در این امر موفق بوده اما هنوز اپل برای کاربران اکوسیستم جذاب‌تری است.


چرا باید از اپل بیزار بود؟


۱. حذف شارژر از درون جعبه

حذف شارژر از درون جعبه‌ی آیفون‌ها

یکی از دلایلی که باعث می‌شود بسیاری از کاربران از اپل بیزار باشند نه فقط حذف شارژر از درون جعبه و حذف جک ۳.۵ میلی‌متری از طراحی گوشی‌هاست بلکه به طور کلی اخلاقی است که این شرکت دارد و باعث می‌شود در نهایت جیب مشتریان خالی‌تر از قبل شود. اپل معمولا عادت دارد هرگونه تغییری که در گوشی‌هایش به وجود می‌آورد، آن تغییر در مسیری باشد که سود بیشتری برای آن به همراه داشته باشد و بدتر از آن، این سیاست‌ها به مذاق شرکت‌های دیگر هم خوش می‌آید و به طور کلی باعث می‌شود کاربران یک پلتفرم دیگر هم  از این کار اپل متضرر شوند.

اپل تنها شرکتی است که گوشی‌های پرچم‌دار ۱۰۰۰ دلاری را در میان سایر شرکت‌ها جا انداخت و از آن زمان به بعد بسیاری از گوشی‌های پرچم‌دار با قیمت نجومی راهی بازار شدند و همچنان هم این روند ادامه دارد. حالا فرض کنید با همه‌ی این افزایش قیمت‌ها، شارژر و هندزفری هم از درون جعبه‌ی گوشی‌ها حذف شده تا بدین ترتیب کاربر برای خرید کوچک‌ترین لوازم جانبی مجبور به پرداخت هزینه‌های زیاد باشد. شما فرض مثال یک گوشی ۱۸۰۰ دلاری مثل گلکسی زد فولد ۴ خریداری می‌کنید اما حتی نمی‌توانید آن را شارژ کنید چون شارژری درون گوشی قرار ندارد. این ترند را چه کسی راه انداخته؟ اپل!

۲. قیمت بالای محصولات و عدم وجود گوشی اقتصادی

قیمت بالای محصولات و عدم وجود گوشی اقتصادی

حذف هدفون و شارژر از درون جعبه تنها راهی نیست که اپل با کمک آن در حال پول پارو کردن است. شاید گران‌ترین آیفون اپل از گران‌ترین گلکسی سامسونگ ارزان‌تر باشد اما به صورت کلی سیاست قیمت‌گذاری اپل به صورتی است که واقعاً کاربران را تحت فشار قرار می‌دهد.

به صورت کلی قیمت متوسط گوشی‌های آیفون طی چند سال اخیر به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کرده و گفته می‌شود امسال باز هم این اتفاق خواهد افتاد. علاوه بر این‌ها، اپل به جای اینکه سعی کند مدل پرو مکس از آیفون‌هایش را از لحاظ امکانات و قابلیت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری بهتر و جذاب‌تر از سایر گوشی‌های اندرویدی طراحی کند، آن‌ها را متفاوت‌تر و بهتر از گوشی‌های مدل استاندارد خود تولید می‌کند. البته به جای بهتر کردن آیفون‌های پرو مکس در مقایسه با مدل‌های استاندارد، در واقع این مدل‌های استاندارد هستند که ضعیف‌تر از آن‌ها طراحی می‌شوند.

برای مثال شما آیفون ۱۳ را با قیمت تقریبا ۸۰۰ دلار خریداری می‌کنید اما از قابلیت ساده‌ای مثل نمایشگر همیشه روشن و رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتزی بهره نمی‌برند. حتی یک دوربین تله‌فوتو هم در آن‌ها وجود ندارد. جالب اینجاست که اپل حالا یک عادت بدتری هم پیدا کرده؛ استفاده از پردازنده‌های یک سال قبل برای مدل‌های استاندارد. این یعنی شما با خرید آیفون ۱۳ دیگر به A16 دسترسی نخواهید داشت بلکه پردازنده‌ی A15 در آن به عنوان قلب تپنده ایفای نقش می‌کند. اگرچه A15 پردازنده‌ی قابلی است اما این بی احترامی به کاربران برای کسانی که طرفدار سرسخت اپل نیستند قابل هضم نیست.

۳. اصرار اپل به استفاده از پورت لایتنینگ

اصرار به استفاده از پورت لایتنینگ در آیفون‌ها

پورت لایتنینگ یکی از مواردی است که باعث شده بسیاری از کاربران از اپل بیزار هستند. البته که کاربران گوشی‌های این شرکت که به این موضوع اهمیتی نمی‌دهند و شاید حتی آن را یک نکته‌ی مثبت و جذاب بدانند چون باعث می‌شود این گوشی‌ها با سایر گوشی‌ها متمایز شوند. اما نکته‌ای که باعث می‌شود اکوسیستم جذاب این شرکت در واقع به یک شمشیر دو لبه تبدیل شود، همین پورت لایتنینگ است.

جالب اینجاست که اپل آیپدها و مک‌بوک‌های خود را به پورت USB-C مجهز کرده اما آیفون‌ها همچنان از طریق پورت لایتنینگ شارژ می‌شوند و اپل هم هیچ تمایلی به تغییر وضعیت نداشت تا اینکه اتحادیه‌ی اروپا لطفی در حق همه‌ی کاربران این شرکت کرد و تصمیم گرفت به اپل اجبار کند برای سایر محصولات خود از پورت USB-C استفاده کند.

لپ تاپ 13 اینچی اپل مدل MacBook Air MGND3 2020

۴. تبلیغات عجیب پیرامون قابلیت‌های قدیمی

جزیره‌ی پویا

در بحث مربوط به دلایل دوست داشتن اپل اشاره کردیم که اپل گاهی اوقات یک سری قابلیت جذاب مثل جزیره‌ی پویا به گوشی‌هایش اضافه می‌کند که بسیاری از شرکت‌ها حسرت آن را می‌خورند. اما گاهی اوقات چنان تبلیغاتی در رابطه با یک سری قابلیت‌های قدیمی انجام می‌دهد که برای کاربران اندروید، این میزان تهییج و شگفت‌زده شدن کاربران اپل اصلا قابل درک نیست.

برای مثال نمایشگر همیشه روشن را در نظر بگیرید. تقریبا ۵ سال طول کشید تا این قابلیت بعد از یک گوشی اندرویدی به آیفون‌ها اضافه شود و حالا هم که اضافه شده، به تمام گوشی‌های این شرکت اضافه نشده است؛ شاید عجیب باشد اما فقط در آیفون ۱۴ پرو و پرو مکس می‌توان به آن دسترسی داشت. حال چرا باید کاربری که بیش از ۸۰۰ دلار برای یک گوشی می‌پردازد از این قابلیت بی‌بهره باشد؟ به خصوص حالا که خبری از رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز هم نیست و خیلی راحت می‌شد بدون نگرانی از بابت طول عمر باتری آن را به مدل‌های استاندارد اضافه کرد.

جزیره پویا

جزیره‌ی پویا هم دقیقا یکی دیگر از همین قابلیت‌هاست که برایمان سوال شده چرا فقط باید در مدل‌های پرو و پرو مکس در دسترس قرار داشته باشد؟ چرا آیفون ۱۴ و ۱۴ پلاس علی‌رغم قیمت بالا باید همچنان از طراحی برخوردار باشند که حدودا ۶ سال قبل در یکی از گوشی‌های این شرکت استفاده شد؟

۵. آیپدها

آیپد

مشکل آخری که با اپل داریم به آیپدها مربوط می‌شوند. البته خود این محصولات فوق‌العاده‌اند و با اختلاف در صدر بهترین تبلت‌های بازار قرار دارند اما یک سری مشکلات هم دارند که باعث می‌شود نتوانیم بی قصد و شرط آن‌ها را دوست داشته باشیم. به همین خاطر هم هست که قیمت آن‌ها به شکل قابل توجهی بالاست به گونه‌ای که هر کسی توانایی خریدشان را ندارد.

اما مشکلی که با آیپدها داریم قیمت آن‌ها نیست؛ بلکه کاربردی است که اپل قولش را به کاربران داده بود. با عرضه‌ی تبلت‌های این چنینی، شرکت‌های سازنده‌ی آن‌ها نظیر مایکروسافت و اپل به کاربران اعلام کردند که این محصولات در واقع یک تبلت هیبریدی ۲ در ۱ هستند. اما بدون بهره‌مندی از یک سری لوازم جانبی نمی‌توان چنین کاربردهایی را از دل این تبلت‌ها بیرون کشید.

ساعت هوشمند اپل واچ مدل Ultra 49 mm Alpine Loop

آیپد با صفحه کلید

در واقع باز هم می‌رسیم به قیمت، اما نه قیمت خود آیپدها بلکه هزینه‌ی زیادی که باید برای لوازم جانبی آن پرداخت کنید تا بتوانید یک محصول ۲ در ۱ واقعی داشته باشید. اما هزینه‌ی این لوازم جانبی آنقدری پایین نیست که بتوانید به راحتی به آن‌ها دسترسی پیدا کنید. برای مثال یک قلم اپل پنسل و صفحه کلید مجیک کیبرد نیمی از قیمت خود آیپد را به خود اختصاص می‌دهند که این واقعاً سیاست منصفانه‌ای نیست چون اپل می‌داند کاربران حرفه‌ای به این محصولات نیاز داشته و در نتیجه قطعا این هزینه را پرداخت می‌کنند؛ بنابراین تا جایی که امکان دارد قیمت آن‌ها را گران در نظر می‌گیرد.

تصور کنید اگر اپل آیپد را با قیمت خوب و تمام لوازم جانبی مورد نیاز راهی بازار می‌کرد بدون اینکه نیازی به پرداخت هزینه‌ی اضافی باشد. حالا آیپدها به خصوص در مدل پرو رقیب سرسختی برای مک‌بوک‌ها می‌شدند. به عبارتی ساده‌تر، اپل خواسته آیپدها برای خودشان یک فرمانروایی جداگانه‌ای داشته باشند. پرسش اینجاست که چرا باید این اتفاق بیفتد؟ فقط برای دریافت سود بیشتر به قیمت نادیده گرفتن مشتری؟ البته کسانی که به محصولات اپل علاقه‌مند هستند به این نکات توجهی نمی‌کنند چون اگر صادق باشیم، سایر شرکت‌ها هم به نوبه‌ی خود همین کارها را برای دریافت سود انجام می‌دهند. حال برای خرید محصولات اپل این مبلغ باید بسیار بیشتر پرداخت شود.


سخن پایانی

اپل شرکت بسیار محبوب و پرآوازه‌ای است که شاید تمام نکات منفی که در رابطه با آن در این مطلب گفته شده اصلا مشکل خاصی برای طرفدارانش محسوب نشوند. هرچند فقط هم اپل نیست که گاهی اوقات برای دریافت سود بیشتر، تصمیمات نادرستی می‌گیرد. برای مثال خود سامسونگ هم بلافاصله بعد از اپل، شارژر را نه تنها از درون بسته‌بندی گوشی‌های پرچم‌دار بلکه از درون جعبه‌ی گوشی‌های میان‌رده‌ی خود هم برداشت. بنابراین برخی از این تصمیمات نادرست صرفا توسط اپل گرفته نمی‌شوند. اما شما در رابطه با این برند چه فکری می‌کنید؟ به نظر شما آیا در مجموع می‌توان اپل را یک شرکت دوست‌داشتنی به حساب آورد؟ لطفاً نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

تبلت اپل مدل iPad Mini 6th Generation 8.3 inch 2021 ظرفیت 64 گیگابایت و 4 گیگابایت رم

منبع: PhoneArena (۱,۲)

سوالات متداول درباره اپل

اپل محصولات خود را چند سال آپدیت می‌کند؟

معمولا محصولات این شرکت به مدت حداقل ۵ سال آپدیت نرم‌افزاری و امنیتی دریافت می‌کنند.

اپل چه محصولاتی تولید می‌کند؟

اپل در سبد محصولات اصلی خود گوشی هوشمند، تبلت، لپ‌تاپ، ساعت هوشمند، ایربادز، آیپاد، مک، هوم‌پاد و اپل‌تی‌وی دارد.

آیا اپل گوشی اقتصادی هم تولید می‌کند؟

اگر در مقایسه با خود آیفون‌ها در نظر بگیریم بله. سری SE گوشی‌های میان‌رده‌ی این شرکت به حساب می‌آیند.

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.