چرا بازی کردن با گرافیک‌های ماین شده انویدیا ایده خوبی نیست؟

کاربران به‌تازگی متوجه شده‌اند که پردازنده گرافیکی CMP 50HX که برای بازار ماینینگ (استخراج ارز رمزنگاری شده) مورد استفاده قرار می‌گیرد، اکنون به کارتی جهت اجرای بازی‌های کامپیوتری تبدیل شده است که متاسفانه عملکرد آن‌چنان عالی از خود نشان نمی‌دهد. در ادامه توضیح خواهیم داد که چرا بازی کردن با کارت‌های گرافیک ماین شده ایده خوبی برای گیمرهای PC نیست. با ما همراه باشید.

شرکت «انویدیا» (Nvidia) در سال ۲۰۲۱ کارت‌های گرافیکی CMP را برای ماینینگ معرفی کرد که لاین آپی اختصاصی برای این بازار تلقی شود. کارت گرافیک‌های CMP از قدرت پردازنده قابل‌توجهی برخوردار نیستند و تنها برای انجام اهداف استخراج رمز ارز مورد استفاده قرار می‌گیرند. در حالی که این دسته از کارت‌های گرافیکی نتایج مطلوبی را در آن زمینه ارائه دهند، تبدیل آن به یک GPU مختص گیمینگ وضعیت متفاوتی را به وجود می‌آورد.

اکنون یوتیوبری با نام Sfdx Show تصمیم گرفته از کارت گرافیک CMP 50HX برای اجرای بازی‌های کامپیوتری استفاده کند. در مورد مشخصات کارت گرافیک CMP 50HX می‌توانیم بگوییم که این محصول از ۳۵۸۴ هسته CUDA و ۱۰ گیگابایت حافظه GDDR6 بهره می‌برد. این حافظه با سرعت ۱۴ گیگابیت بر ثانیه با رابط حافظه ۳۲۰ بیتی کار می‌کند که مشخصات آن را در سطحی مشابه GeForce RTX 2080 Ti قرار می‌دهد.

گفتنی است استفاده از CMP 50HX برای اجرای بازی‌های کامپیوتری ممکن است آسان به نظر برسد اما انجام این کار در حقیقت دشوار است، چون GPU دارای یک بایوس منحصر به فرد و عدم وجود اتصال‌دهنده نمایشگر است. در صورتی که کاربران بتوانند به نحوی بازی را روی کارت گرافیک مذکور اجرا کنند، مانع بزرگ بعدی آن‌ها درایور GPU خواهد بود.

گرافیک ماین شده_2

پرفورمنس ضعیف بازی‌های کامپیوتری روی کارت گرافیک ماین شده انویدیا

از آنجایی که پردازنده‌های گرافیکی NVIDIA CMP بازی‌محور قلمداد نمی‌شوند، هیچ نوع درایوری برای اجرای بازی‌ها برای آن‌ها طراحی نشده است. تنها راهی که هر کسی می‌تواند آن را ادغام کند، استفاده از نسخه قدیمی‌تر یک درایور خاص، همراه با استفاده از سیستم‌عاملی است که اعتبارسنجی درایور را انجام نمی‌دهد؛ از این رو، کاربران می‌توانند از درایورهای «غیر رسمی» برای GPU مزبور استفاده کنند.

با این حال، توجه به این نکته مهم است که چنین راه‌حل‌هایی منجر به کاهش قابل‌توجه عملکرد (Performance) می‌شوند؛ بنابراین در هر صورت، ما توصیه می‌کنیم چنین روش‌هایی را انتخاب نکنید، چون در خروجی کار شما تاثیر منفی می‌گذارد. یوتیوبر Sfdx Show توانست چند بازی برجسته نظیر Counter-Strike 2 و Cyberpunk 2077 را با کارت گرافیک CMP 50HX اجرا کند. متاسفانه عملکرد گرافیکی این کارت در زمان اجرای بازی‌های فوق‌الذکر به اندازه مدل RTX 2080 Ti نیست.

گرافیک ماین شده_1

علیرغم حافظه ویدئویی نسبتاً مناسب، این کارت گرافیک قادر به ارائه تنها سرعت ۲۵ فریم بر ثانیه در بازی Cyberpunk 2077 بوده است. دلیل افت Performance این است که CMP 50HX دارای عرض خط PCIe محدود است که اساساً یک گلوگاه ایجاد می‌کند و در نتیجه چنین اعدادی ایجاد می‌شود. زمانی که NVIDIA خط تولید CMP خود را معرفی کرد، این شرکت به قدری درگیر «موقعیت نوظهور استخراج رمز ارز» شده بود که حتی سعی نکرد سایر قابلیت‌های کارت‌های ماین شده را مورد تحلیل و بررسی قرار دهد. علاوه بر این، محدودیت‌های ایجاد شده در خطوط PCIe و پشتیبانی از درایور کار را دشوارتر می‌کند، چون به هیچ وجه نمی‌توان کارت گرافیک مذکور را برای هیچ برنامه‌ای غیر از ماینینگ تنظیم کرد.

اما از زمانی که تبلیغات کریپتو به پایان رسید، NVIDIA تمرکز خود را به سمت هوش مصنوعی تغییر داد و اکنون شاهد استفاده از GPUهای سطح مصرف‌کننده توسط مراکز داده، هوش مصنوعی و همچنین ایستگاه‌های کاری هستیم. باید منتظر ماند و دید که کارت‌های گرافیکی مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند جدیدترین بازی‌های کامپیوتری را در آینده اجرا کنند یا خیر. شما می‌توانید ویدیو بررسی کارت گرافیک CMP 50HX را در پایین صفحه تماشا کنید:

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.