چرا ایفون ۱۵ به پورت USB-C مجهز خواهد شد؟

احتمالا شنیده‌اید که اپل قرار است پس از سال‌ها در آیفون‌ ۱۵ به‌جای درگاه لایتنینگ از درگاه Type-C استفاده کند، گوشی‌هایی که در تاریخ ۲۱ شهریور ماه قرار است طی مراسمی معرفی شوند و از انتهای شهریور و ابتدای مهر در دسترس قرار بگیرند. اما آیا می‌دانید چرا اپل چنین تصمیمی گرفته است؟ آیا می‌دانید که این سازنده آمریکایی در واقع مجبور شده تا به پورت Type-C کوچ کند؟

اتحادیه اروپا اعلام کرده بود که گوشی‌های هوشمند تا انتهای سال ۲۰۲۳ (اواسط دی ماه ۱۴۰۲) باید حتما از درگاه Type-C استفاده کنند و این یعنی اپل امکان فروش ایفون‌ها با پورت لایتنینگ در اروپا را نداشت و به نوعی مجبور شد تا به این پورت کوچ کند. جالب است بدانید که اپل قصد انجام چنین کاری را نداشته و احتمالا تا چند سال آینده هنوز قرار بود شاهد پورت لایتنینگ باشیم ولی این اجبار به نوعی به نفع کاربران شده است.

پورت Type-C ایفون‌های سری 15

این شرکت آمریکایی به احتمال بسیار زیاد در مراسم معارفه ایفون‌های سری ۱۵ از مزیت‌های زیاد پورت Type-C می‌گوید و قطعا جملاتی مانند موارد زیر را خواهیم شنید:

  • کاربران از این پس می‌توانند ایفون، ایپد و مک خود را با شارژر یکسانی شارژ کنند.
  • سرعت انتقال دیتا در ایفون‌های جدید بسیار بهتر از قبل شده است.
  • سرعت شارژ بیشتر شده است.
  • ایفون‌ها حالا دیگر با شارژرهای اندرویدی هم سازگار خواهند بود.

اما در واقعیت چرا اپل قرار است از این تغییر اجباری به گونه‌ای تعریف کند که انگار مشتاق انجام آن بوده است؟ دلیل آن به سیاست‌های مستحکم شرکت اپل برمی‌گردد، این سازنده همواره تلاش می‌کند تا موقعیت بالاتر را در اختیار داشته باشد و هیچگاه حتی اشاره نخواهد کرد که به اجبار به این تغییر تن داده است.

همچنین اپل به خوبی می‌داند که کاربران چند سال است پورت Type-C را تقاضا می‌کنند و این شرکت ترجیح می‌دهد تغییر پیش آمده را به گونه‌ای جلوه دهد که گویی به سبب تقاضای کاربران بوده است و نه اجبار پیش آمده از سمت اتحادیه اروپا. البته اپل می‌توانست تنها ایفون‌های مخصوص اروپا را با پورت Type-C بسازد و دیگر پارت نامبرها را با پورت لایتنینگ روانه بازار کند، ولی این اتفاق سردرگمی زیادی را به وجود می‌آورد و قطعا برای سازنده بزرگی مانند اپل این اتفاق عواقب جالبی نخواهد داشت.

Lightning vs Type-C

البته در نظر داشته باشید که این تغییر معایبی هم برای اپل دارد. از جمله این موارد می‌توان به:

  • فروش لوازم جانبی این شرکت که از پورت لایتنینگ استفاده می‌کنند قطعا کاهش پیدا خواهد کرد.
  • این تغییر برای شرکت اپل هزینه در پی خواهد داشت و باید بخشی از خط تولید را تغییر دهد.
  • یکسان شدن شارژر با گوشی‌های اندرویدی احتمالا فروش آداپتورهای اپل را کاهش می‌دهد و سبب می‌شود تا کاربران راحت‌تر بتوانند به سمت اندروید کوچ کنند.
  • ممکن است همه کاربران از این تغییر استقبال نکنند، دقیقا مانند اتفاقی که در سال ۲۰۱۲ در مورد کوچ به پورت لایتنینگ رخ داد و همچنین زمانی که اپل در سال ۲۰۱۶ جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون را حذف کرد.

اتفاق دیگری که به ضرر اپل تمام می‌شود این است که سازندگان شخص ثالث لوازم جانبی ایفون‌ها تا قبل از این مجبور بودند استانداردی به نام MFI که به پورت لایتنینگ مربوط میشد را رعایت کنند و به همین دلیل هم مبلغی را به اپل بپردازند، اما این میزان دریافتی هم با کوچ کردن به پورت Type-C از بین خواهد رفت.

یک موضوع دیگری که وجود دارد این است که تمامی کاربران ایفون‌ها از لوازم جانبی و سیم‌های دارای لایتنینگ استفاده می‌کنند و با خرید نسل جدید مجبور هستند تا کلیه لوازم مورد نظر را از نو خریداری کنند. از طرفی یکسان شدن پورت Type-C با گوشی‌های اندرویدی باعث می‌شود تا کاربران بعضا به سراغ لوازم جانبی ارزان‌تر شرکت‌های اندرویدی بروند و فروش لوازم جانبی اپل کاهش پیدا کند.

درگاه Type-C ایفون‌های سری 15

اپل برای کاهش این مشکلات قطعا سیم Type-C به Type-C را درون جعبه ایفون‌های سری ۱۵ قرار خواهد داد تا شما به راحتی بتوانید این سیم را به آداپتورهای ۲۰ واتی خود متصل کنید. البته این اتفاق باعث می‌شود تا شارژرهای قدیمی‌تر که دارای سری لایتنینگ هستند دیگر کارایی نداشته باشند.

از سوی دیگر اپل پس از معرفی ایفون‌های سری ۱۵ به طور حتم همچنان ایفون SE 2022، ایفون ۱۳، ایفون ۱۴ و ایفون ۱۴ پلاس را به صورت نو به فروش می‌رساند. ایفون‌هایی چون ۱۴ پرو، ۱۴ پرو مکس هم همچنان به صورت نو در فروشگاه‌های دیگر به فروش می‌رسند و این باعث می‌شود تا هنوز اپل مجبور باشد تا به پورت لاتنینگ و لوازم جانبی آن نیز پایبند بماند.

در واقع احتمالا تا ۳ یا ۴ سال دیگر زمان نیاز خواهد بود تا کم کم پورت لایتنینگ کم رنگ شود و تمامی کاربران به طور کامل به ایفون‌های دارای پورت Type-C کوچ کنند.

ads

بررسی نسخه جدید پرفروش‌ترین هندزفری ایران QCY T13 با قابلیت نویز کنسلینگ:

بررسی هندزفری qcy t13 anc

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.