چرا ایجاد ساختار سالم برای خانواده اهمیت دارد؟

ساختار سالم خانواده و روابط صحیح والدین و فرزندان اهمیت زیادی در سلامت نوجوانان دارد و به نوجوانان کمک کند تا از طوفان زا ترین مرحله رشد به سلامت عبور کنند.

ارتباط بین سلامت خانواده و سلامت جامعه، یک ارتباط دو طرفه است. یعنی هم وضعیت سلامت خانواده بر سلامت جامعه تاثیرگذار است و هم برعکس آن صادق است.

در موضوع ارتباط بین ساختار خانواده و سلامت نوجوانان، تحقیقات نشان داده است در خانواده های دچار مشکلات ساختاری مانند خانواده های تک والد، یا دارای والدین غایب، شیوع رفتارهای ناسالم مانند مصرف سیگار، الکل و رفتارهای جنسی پرخطر بیشتر است و از نظر سلامت روانی هم مشکلات بیشتری دارند. از جمله شیوع افسردگی، اقدام به خودکشی و اضطراب در آنها شایع تر است. همچنین مشاهده شده که میزان موفقیت تحصیلی در این نوجوانان کمتر است.

یافته ها نشان می دهد نوجوانان و جوانانی که دچار بیماری های روانپزشکی شده بودند، در صورت وجود حمایت های عاطفی از طرف اعضای خانواده، میزان بهبودی سریع تری داشتند و پیش آگهی به طور چشمگیری در آنها بهتر بود.

از طرف دیگر، در افرادی که ارتباط قوی تری با خانواده دارند، احساس خوشحالی و شادی و سلامت جسمی و طول عمر این افراد بیشتر است.

علی محمدی

روانپزشک و عضو هیات علمی گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز

نوشته چرا ایجاد ساختار سالم برای خانواده اهمیت دارد؟ اولین بار در خبرگزاری سیناپرس. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.