پیش بینی خلاقیت افراد بر اساس تحلیل سلایق آن ها

روانشناسان روش جدیدی بر اساس تحلیل سلایق افراد ابداع کرده اند که به آن ها امکان تعیین سطح خلاقیت فرد بررسی شده را می دهد.

به گزارش سیناپرس، نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد: افرادی که تمایل بیشتری به ایده های بکر و اصلی دارند، احتمالاً خودشان مبتکرتر هستند. باید توجه داشت مکانیسم های خلاقانه در مغز انسان بسیار پیچیده و تا حد زیادی ناشناخته هستند و دانشمندان هنوز در حال یادگیری نحوه عملکرد خلاقیت و انگیزه هستند. به تازگی یک تیم از پژوهشگران فرانسوی متخصص در علوم اعصاب شناختی در حال تلاش برای روشن کردن این فرآیند هستند.

یافته های پیشین نشان می دهد: فرآیند خلاقیت دارای دو بخش است: ارائه ایده ها و سپس ارزیابی آنها برای انتخاب ایده های خوب.

این مطالعه که توسط دانشمندان مؤسسه مغز پاریس در فرانسه انجام می ‌شود، بر مرحله دوم تمرکز داشته و سعی می ‌کرد ویژگی‌ هایی را مشخص کند که باعث می ‌شود افراد برای ایده‌های خلاق ارزش قائل شوند.

این پژوهش شامل آزمایش تمایلات خلاقانه و پاسخ ۷۱ شرکت کننده به این موارد بود. این تیم پاسخ افراد به تست‌های مختلف از جمله تستی که به عنوان تست تداعی آزاد شناخته می‌شود را اندازه ‌گیری کردند.

اگر در یک سفر طولانی با خودرو به همراه دوستان و خانواده خود ساعت ها در راه مانده و خسته شده اید، ممکن است با نسخه ای از این تست آشنا باشید: این تست به شکل یک بازی است که باید جسورانه ترین چیزی را که در پاسخ به درخواست های مختلف به ذهنتان خطور می کند بگویید.

به گزارش سیناپرس، به این ترتیب و با بررسی تست فوق، متخصصان مغز و اعصاب دریافتند افرادی که ایده های بکر و عجیب تری را به جای ایده های عادی تر ترجیح می دهند، تمایل دارند مفاهیم مبتکرانه تری را پیشنهاد کنند.

امانوئل وول، یکی از پژوهشگران این تیم مطالعاتی و متخصص مغز و اعصاب در این رابطه گفت: هرچه بیشتر ایده‌ ای را که می‌خواهید تدوین کنید، دوست داشته باشید، سریع ‌تر به آن می‌ رسید. این موضوع در تئوری بدان معنی است که ایده های بهتر شما ممکن است ایده هایی باشد که سریعتر به آن ها فکر می کنید.

در کنار پاسخ های شرکت کنندگان، محققان یک مدل محاسباتی ایجاد کرد که محاسبات عصبی موجود را ترکیب می کرد. آن ها این مدل را بر اساس سه جنبه قابل اندازه گیری خلاقیت استوار کردند:

  • کاوش: توانایی بازیابی، تغییر و یا ترکیب دانش موجود از حافظه ما برای تصور گزینه های مختلف.
  • ارزیابی: توانایی ارزیابی کیفیت یک ایده.
  • انتخاب: انتخاب یک ایده واحد از میان چندین گزینه برای پیشبرد و انتقال.

به گزارش سیناپرس، پژوهشگران در ادامه نتایج این مدل را با پاسخ های واقعی شرکت کنندگان مقایسه کرد. آنها می گویند نتایج به دست آمده از مطالعات فوق، این ایده را به چالش می کشد که خلاقیت یک مفهوم مرموز است زیرا  این مدل قادر است سرعت و کیفیت پاسخ های خلاقانه شرکت کنندگان را بر اساس ترجیحات خلاقانه آن ها پیش بینی کند.

شرح کامل این مطالعات در آخرین شماره مجله تخصصی American Psychologist منتشر شده و در اختیار علاقه مندان قرار دارد.

مترجم: رضوان خندان

نوشته پیش بینی خلاقیت افراد بر اساس تحلیل سلایق آن ها اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.