پیشرفت بزرگ در نجات کرگدن سفید شمالی از طریق لقاح مصنوعی

rhino 65b3b00dad00028634ae4fb4

برای اولین بار در دنیا، دانشمندان موفق شده‌اند که از طریق لقاح مصنوعی (IVF) یک کرگدن را باردار کنند. گروهی از دانشمندان برای اولین بار یک رویان کرگدن ساخته‌شده در آزمایشگاه را در رحم یک کرگدن مادر جایگزین کاشتند. این اقدام که به بارداری حیوان منجر شد، می‌تواند برای نجات کرگدن سفید شمالی که در آستانه‌ی انقراض قرار دارد، گامی بزرگ محسوب شود.

تولید رویان کرگدن سفید جنوبی از طریق لقاح مصنوعی، پروژه‌ای آزمایشی برای تولد کرگدن سفید شمالی در آینده است. در سیزدهمین تلاش دانشمندان برای رسیدن به بارداری بادوام، تخمک از یک کرگدن سفید جنوبی ماده از باغ‌وحشی در بلژیک گرفته شد و با اسپرم کرگدن نری از اتریش بارور شد. سپس، رویان در رحم یک کرگدن سفید جنوبی در کنیا کاشته شد.

کرگدن‌های سفید جنوبی می‌توانند گونه‌ی خویشاوند خود را از انقراض نجات بدهند

دکتر سوزان هولتز، دانشمند مؤسسه‌ی تحقیقات حیات‌وحش لایب‌نیتس در آلمان و عضو کنسرسیوم بین‌المللی نجات این گونه، به بی‌بی‌سی گفت: «دستیابی به اولین انتقال موفقیت‌آمیز رویان در کرگدن‌ها، گام بزرگی است.»

سرنوشت دو گونه از کرگدن‌های آفریقایی به هم پیوند خورده است. فقط دو کرگدن سفید شمالی در جهان باقی مانده است؛ مادری به نام ناجین و دخترش فاتو. این دو به تنهایی نمی‌توانند تولید‌مثل کنند و در واقع منقرض‌شده محسوب می‌شوند.

دانشمندان از چندی پیش با برداشت تخمک از فاتو، ذخیره‌ای از تخمک ایجاد کرده‌اند که روزی می‌تواند این گونه را نجات بدهد. اسپرم آخرین کرگدن نر به نام سودان، در سال ۲۰۱۸ قبل از مرگش منجمد شد و پس از ترکیب با تخمک‌های فاتو، ۳۰ رویان ارزشمند برای نجات این گونه به وجود آمد.

داستان کرگدن‌های سفید جنوبی در این حد غم‌انگیز نیست. تلاش‌های حفاظتی و جلوگیری از شکار باعث شده که جمعیت این گونه در طبیعت با وجود قرار داشتن درمعرض خطر شکار غیرمجاز، به حدود ۲۰ هزار زنجیر برسد. اینجا است که کرگدن‌های سفید جنوبی برای کمک به خویشاوندان نزدیک خود وارد عمل می‌شوند.

بیشتر بخوانید

پروفسور توماس هیلدبرانت، مدیر مؤسسه‌ی لایب‌نیتس می‌گوید: «وضعیت کرگدن سفید شمالی برای انتقال رویان کاملاً ویژه است، زیرا گونه‌های اهداکننده و دریافت‌کننده بسیار به هم نزدیک هستند. بنابراین، نقشه‌ی داخلی تقریباً یکسان است.»

کرگدن ماده‌ی باردار ۷۰ روز پس از بارداری بر اثر عفونت جان خود را از دست داد

گروه دانشمندان رویان کرگدن سفید جنوبی را با موفقیت در رحم یک کرگدن سفید جنوبی مادر کاشتند و برای اولین بار در دنیا، این گونه را از طریق لقاح مصنوعی باردار کردند. با این حال، این موفقیت بزرگ یک تراژدی را نیز به دنبال داشت. کرگدن ماده‌ی باردار تنها ۷۰ روز پس از بارداری بر اثر عفونت باکتری کلستریدیا جان خود را از دست داد.

در معاینه‌ی پس از مرگ مادر و جنین مشخص شد که جنین نر بوده، ۶٫۵ سانتی‌متر طول داشته و به باور تیم تحقیقاتی، به احتمال ۹۵ درصد می‌توانست زنده به دنیا بیاید. هرچند مرگ مادر و جنین اتفاقی ناگوار است، بارداری موفقیت‌آمیز ثابت می‌کند که باردار‌کردن کرگدن‌ها از طریق لقاح مصنوعی امکان‌پذیر است. این گام اهمیت بسیاری دارد؛ زیرا هیچ یک از دو ماده‌ی زنده (ناجین و فاتو) نمی‌توانند باردار شوند و دانشمندان برای ایجاد یک توله کرگدن سفید شمالی باید از یک کرگدن سفید جنوبی به عنوان مادر جایگزین استفاده کنند.

هولتز می‌گوید: «ما با این دستاورد بسیار مطمئنیم که می‌توانیم از طریق همین روش کرگدن‌های سفید شمالی را به دنیا بیاوریم و این گونه را از انقراض نجات بدهیم.»

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.