پیشرفت بزرگ در درمان ایدز با شناسایی دارویی که سلول های آلوده را از بین می برد

به گفته محققان، یک داروی توسعه یافته برای سرطان خون وجود دارد که می‌تواند ما را یک قدم به درمان بیماری ایدز نزدیک‌تر کند.

محققان استرالیایی دریافته اند که داروی ونتوکلاکس به کشتن سلول‌های «خاموش» HIV و به تأخیر انداختن ایجاد عفونت مجدد توسط این ویروس کشنده کمک می‌کند.

شناسایی دارویی جدید برای درمان ایدز

برای درمان این سلول‌ها در حال حاضر هیچ گزینه درمانی وجود ندارد و به همین دلیل لازم است که افراد مبتلا به ویروس ایدز، به صورت مادام العمر دارو مصرف کنند.

دکتر فیلیپ آرانجلوویچ، از مؤسسه Walter and Eliza Hall در ملبورن گفته است: «در حمله به سلول‌های خفته آلوده به اچ آی وی و به تأخیر انداختن عفونت مجدد، عملکرد بهتر ونتوکلاکس نسبت به درمان‌های تأیید شده فعلی، امیدوارکننده است. هرگونه موفقیت در به تأخیر انداختن بازگشت مجدد این ویروس، ما را به جلوگیری از دوباره پدیدار شدن این بیماری در افراد مبتلا به ایدز نزدیک‌تر می‌کند. امیدواریم یافته‌های ما گامی به سوی این هدف باشد.»

شناسایی دارویی جدید برای درمان ایدز

به گفته ترنس هیگینز تراست، سازمان خیریه بریتانیایی فعال در زمینه سلامت جنسی، تخمین‌ زده شده که حدود ۱۰۶,۰۰۰ نفر تنها در انگلیس به ویروس ایدز مبتلا هستند.

استاندارد درمانی فعلی ایدز شامل استفاده از درمان ضد رتروویروسی (ART) در افراد مبتلا به HIV است که تکثیر این ویروس در بدن را متوقف کرده و به سیستم ایمنی فرصت بهبود می‌دهد. اما این دارو‌ها، سلول‌های خفته آلوده به HIV را هدف قرار نمی‌دهند. به عبارت دیگر، فقط می‌توانند ویروس را سرکوب کنند و اثر درمانی ندارند.

شناسایی دارویی جدید برای درمان ایدز

اگر افراد مبتلا، درمان ضد رتروویروسی را متوقف کنند، سریعاً سلول‌های خاموش آلوده به ویروس ایدز مجدداً فعال شده و باعث احیای دوباره این ویروس می‌شوند.

تا به امروز، از ونتوکلاکس که با نام‌های تجاری Venclexta و Venclyxto به فروش می‌رسد، برای درمان سرطان خون استفاده شده است. این دارو، پروتئین‌های خاصی را روی سلول‌های سرطانی که به رشد و بقای آن‌ها کمک می‌کنند، مسدود می‌سازد. با مسدودسازی این پروتئین، امکان از بین بردن و کاهش رشد سلول‌های سرطانی فراهم می‌شود.

شناسایی دارویی جدید برای درمان ایدز

در آخرین پژوهشی که در مجله Cell Reports Medicine منتشر شده، به چگونگی تأثیر این دارو بر سلول‌های خاموش آلوده به HIV پرداخته شده است.

محققان این دارو را روی خون اهدایی از بیماران مبتلا به ایدز آزمایش کردند تا تأثیر آن را روی سلول‌های CD4+ T (نوعی گلبول سفید که معمولاً هدف ویروس قرار می‌گیرد) مشاهده کنند. آن‌ها تصریح کرده‌اند که این دارو مقدار دی ان ای غیرفعال HIV را در سلول‌ها کاهش داده، که نشان می‌دهد ونتوکلاکس به طور گزینشی، سلول‌های آلوده را از بین می‌برد.

شناسایی دارویی جدید برای درمان ایدز

دکتر آرانجلوویچ گفته است: «سال‌ها این نظریه وجود داشته که احتمالاً مصرف یک دارو، به تنهایی، برای از بین بردن کامل ویروس HIV کافی نباشد. یافته‌های جدید این نظریه را تأیید کرده، در حالی که پتانسیل قدرتمند ونتوکلاکس را به عنوان سلاحی در برابر ویروس ایدز نشان می‌دهد.»

<!–

–>

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.