پیرولا به ایران نرسیده است؛آمریکا درگیر پیرولا شد

به تازگی شاهد ظهور سویه جدیدی از ویروس کرونا هستیم که با جهش های متعددی همراه بوده و پیش از این در بریتانیا دیده شده است؛ اما بر اساس آخرین داده‌ها، ایالات متحده نیز موج جدیدی از موارد ابتلا به کووید-۱۹ را تجربه می‌ کند که توسط زیرمجموعه اومیکرون با عنوان BA.2.86 که با نام پیرولا نیز شناخته می‌شود، ایجاد شده است.

به گزارش سیناپرس، شواهد نشان می دهد: سویه تازه کشف شده پیرولا با سرعت زیادی در ایالات متحده در حال گسترش است. کارشناسان با توجه به وضعیت رو به وخامت در سراسر این کشور و جهش های نگران کننده در پروتئین اسپایک این سویه کرونا، هشدار داده اند که این سویه ممکن است باعث بروز مشکلاتی جدی شود، زیرا یک نوع جدید و بسیار جهش یافته است. آمارهای رسمی نشان می دهد؛ طی هفته های گذشته، سویه پیرولا باعث افزایش موارد ابتلا به کرونا در تعدادی از کشورها از جمله ایالات متحده شده است.

شایان ذکر است که این نوع جدید بیش از ۳۰ جهش در پروتئین اسپایک خود یا در  واقع  همان سطح خارجی ویروس کرونا، دارد که به آن کمک می کند وارد سلول های انسانی شده و ما را آلوده کند. این ۳۰ جهش ژنتیکی همچنین به ویروس کمک می کند تا افرادی را که به طور کامل علیه ویروس واکسینه شده اند، آلوده کند.

کارشناسان ضمن توضیح این که چرا این سویه جدید در حال گسترش است، به رسانه ها گفتند: چنین تعداد بالایی از جهش ها قابل توجه است. پیش از این در هر سویه جدید ما شاهد یک یا دو جهش مهم بودیم اما این بار قضیه متفاوت بوده و به ناگهان شهود ظهور ویروسی با ده ها جهش قابل توجه هستیم.

بر اساس آمار های رسمی تا سپتامبر یعنی طی پنج روز گذشته، بیش از ۱۰۰ هزار مورد ابتلا به سویه پیرولا در ایالات متحده گزارش شده است. این موضوع نشان دهنده افزایش قابل توجهی از ابتلا به کرونا تنها طی چند هفته پیش است. باید توجه داشت که قبل از ثبت این آمار ۱۰۰ هزار نفره و در بازه زمانی مشابه در سراسر ایالات متحده تنها چند هزار مورد ثبت شده کرونا مشاهده شده بود.

متخصصین معتقدند:ویژگی های منحصر به فرد این نوع جدید از ویروس کرونا می تواند چالش های جدیدی را در جهان ایجاد کند. در حقیقت در شرایطی که اکثر مردم تصور می کردند، کرونا تمام شده است، افزایش موارد ابتلا در ایالات متحده نشان می دهد که این ویروس همچنان دردسر ساز بوده و احتمال شکل گیری موج های جدید کرونا همچنان وجود دارد. به گزارش سیناپرس،کارشناسان همچنین هشدارهای جدیدی در مورد توانایی این نوع جدید برای ایجاد همه گیری در سراسر جهان در صورت عدم مراقبت به موقع داده اند.

تصور می شود که نوع پیرولا نسبت به زیرشاخه های قبلی اومیکرون قابل انتقال تر باشد. همچنین اعتقاد بر این است که این ویروس در فرار از پاسخ ایمنی بدن بهتر عمل کرده و احتمال ایجاد عفونت‌های جدید را افزایش می ‌دهد.

با این حال، خبر خوب این است که به نظر نمی رسد نوع پیرولا از زیرشاخه های قبلی اومیکرون، شدیدتر باشد. اما آیا این تضمین می کند که افرادی که مبتلا می شوند ایمن هستند؟ در پاسخ باید گفت که کووید-۱۹ ویروسی است که از طریق اندام های تنفسی وارد بدن می شود. این ویروس به طور مستقیم بر ریه ها و قلب تأثیر می گذارد و عملکرد طبیعی بدن را تحت تاثیر قرار می دهد.

به گزارش سیناپرس، با افزایش گمانه زنی ها در مورد موج دیگری در سراسر جهان، کارشناسان از همه مردم خواسته اند تا علیه  کرونا واکسینه شده و تقویت شوند. آن ها همچنین توصیه می کنند که افراد در محیط های عمومی سربسته از ماسک استفاده کنند.

از سوی دیگر وزارت بهداشت ایران  اعلام کرد: موارد جدید کرونا که با نام «پیرولا» شناخته می‌شود هنوز در ایران شناسایی نشده است اما این احتمال که به ایران نیز برسند وجود دارد. در این گونه نیز مبتلایان علائمی مانند سرماخوردگی، تب، سردرد، بدن‌درد، سرفه و سوزش گلو را تجربه می‌کنند.

گزارش: فاطمه کردی

نوشته

پیرولا به ایران نرسیده است؛

آمریکا درگیر پیرولا شد اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.