پژوهشگران پاسخ دادند؛چرا با پایان همه گیری، بیماری ریشه کن نمی شود؟

همه گیری ها معمولا بر اثر شیوع یک عامل بیماری زای جمعی مانند ویروس، باکتری یا قارچ ها و انگل ها رخ می دهد. در این میان ویروس ها نقش مهم تری در بروز یک همه گیری ایفا می کنند، زیرا انتقال آن ها بین افراد سریع تر بوده و تاثیر بیشتری داشته و دائما با جهش ژنتیکی مواجه می شوند.

به گزارش سیناپرس، ویروس ها را از نظر علمی در گروه موجودات نیمه زنده تقسیم بندی می کنند که علائم حیاتی آن ها معمولا در بدن میزبان ظاهر شده و شروع به تکثیر می کند. حال سوال این است که چرا پس از پایان یافتن یک همه گیری، بیماری ویروسی از بین نرفته و ریشه کن نمی شود؟

در پاسخ به این سوال باید اذعان داشت که رفتار ویروس ها بسیار عجیب است و توانایی آن ها در آلوده کردن ما در طول سال تغییر می کند.

به بیان دقیق، ویروس‌ها نمی ‌توانند بمیرند، زیرا از نظر زیست شناسی آن ها فقط نوارهای بی‌ جانی از مواد ژنتیکی به‌ علاوه مولکول‌های دیگر هستند. اما دلیل این که آنها مدام برمی ‌گردند این است که همیشه یک نفر را در جایی آلوده می‌ کنند. دلیل از بین رفتن همه گیری ها نیز این است که در زمان ‌های خاصی از سال، آن‌ ها کمتر می ‌توانند آن قدر افراد را آلوده کنند که باعث ایجاد یک اپیدمی تمام عیار شود.

از سوی دیگر بسیاری از ویروس ها در طول زمستان فعال تر می شوند زیرا افراد زمان بیشتری را در داخل خانه در فضاهایی با تهویه ضعیف سپری می کنند. در این فصل مردم به میزان بیشتری هوای آلوده به ویروس را تنفس و سطوح آلوده را لمس می کنند. به گزارش سیناپرس، روزهای کوتاه‌ تر همچنین منجر به کاهش سطح ویتامین D بدن می ‌شود و این موضوع به نوبه خود سیستم ایمنی بدن ما را تضعیف می ‌کند. آزمایش‌ ها همچنین نشان می‌دهد: ویروس آنفلوانزا به طور خاص برای مدت طولانی ‌تری در دماهای پایین عفونی باقی می ‌ماند.

به گزارش سیناپرس،حتی زمانی که شرایط ایده‌ آل نباشد، ویروس‌ ها به اندازه کافی افراد میزبانی را پیدا می ‌کنند تا از بقای خود اطمینان حاصل کنند، تا زمانی که در یک اپیدمی دوباره ظاهر شوند.

مترجم: نیروانا محمدحسینی

منبع: sciencefocus

نوشته

پژوهشگران پاسخ دادند؛

چرا با پایان همه گیری، بیماری ریشه کن نمی شود؟ اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.