پهپادهای مقوایی رادارگریزی که استرالیا در اختیار اوکراین قرار داده است + ویدیو

پهپادها به جنگ افزاری کلیدی در جنگ روسیه و اوکراین تبدیل شده اند. از پهپادهای شکارچی-قاتل نسبتاً پیشرفته که با موشک هایشان تانک ها را هدف قرار می دهند تا کوادکوپترهای ارزان قیمت که بر فراز خندق های دشمن پرسه می زنند، هواپیماهای بدون سرنشین به ابزاری همه جا حاضر در میدان نبرد همانند تانک ها و مسلسل ها تبدیل شده اند. در هر صورت، حملات غافلگیرانه و مانورهای مخفیانه بسیار دشوارتر می شود، وقتی دشمن همیشه چشم هایی در آسمان داشته باشد.

پهپادهای مقوایی پنهانکار استرالیایی در اوکراین

اما نقطه ضعف اتکا به پهپادها در میدان نبرد، تلفات و فرسایش سنگین آن هاست. پهپادهای غیرمسلح و کندی که در ارتفاع پایین پرواز می کنند، طعمه ای نسبتاً آسان برای موشک های ضد هوایی دوش پرتاب، توپ های ضد هوایی و حتی مسلسل ها و تفنگ های انفرادی هستند. به این ترکیب سیستم های جمینگ ضد پهپاد، آب و هوای بد و اپراتورهای کم تجربه را اضافه کنید و بدین ترتیب جای تعجب نیست که هم روسیه و هم اوکراین تعداد زیادی از پهپادهایشان را از دست داده اند و در تلاش هستند تا پهپادهای بیشتری را از منابع داخلی و خارجی تامین کنند.

پهپادهای مقوایی پنهانکار استرالیایی در اوکراین

اما شاید اوکراین راه حل را پیدا کرده است: پهپادهای مقوایی یا پهپادهایی که از کارتن ساخته شده اند. نیروهای اوکراینی اکنون در حال استفاده از پهپادهای مقوایی هستند که توسط کمپانی استرالیایی Sypaq ساخته شده است. به ادعای یک روزنامه استرالیایی، دستکم ۱۰۰ فروند از این پهپادهای کارتنی با بدنه صاف هر ماه به اوکراین ارسال می شود که به نیروهای اوکراینی امکان می دهد تا بمب روی سر دشمن ریخته، تجهیزات به دست نیروهای خودی رسانده و عملیات های شناسایی حیاتی را انجام دهند.

پهپادهای مقوایی پنهانکار استرالیایی در اوکراین

پهپاد Precision Payload Delivery System (PPDS) یک نوع پهپاد پروانه دار است که می توان تنها با چسب مایع و چسب نواری آن را سر هم کرد. تصاویر منتشر شده از این پهپاد نشان می دهد که این پهپادها از کارتن های ضخیم و لعاب کاری شده با موم و البته نوارهای لاستیکی مستحکم ساخته شده اند که بال ها را به خوبی نگه می داند. این پهپادها توسط یک سیستم هدایت دارای درجه نظامی کنترل می شوند که پس از به پرواز درآمدن پهپاد، دیگر نیازی به ورودی کاربر ندارد.

پهپادهای مقوایی پنهانکار استرالیایی در اوکراین

پهپادهای PPDS می توانند محموله ای سه کیلوگرمی یا پنج کیلوگرمی، بسته به مدل خود را حمل کنند و برد آن ها نیز به ۱۲۰ کیلومتر می رسد. اگر چه این پهپادها از مواد بادوامی مانند فلز یا پلاستیک ساخته نشده اند اما برخی از PPDSها توانسته اند تا ۶۰ پرواز را در اوکراین انجام دهند. کارتن این پهپادها با موم لعاب کاری شده تا این پهپادها بتوانند در آب و هوای مرطوب (بارانی و برفی) نیز پرواز نمایند.

این پهپادها تا شده و به اندازه یک جعبه پیتزا می شوند و می توان ۲۴ فروند از آن ها را در یک کانتینر جای داده و منتقل کرد. PPDS در ابتدا به عنوان یک پهپاد ساده ساخته شد که هدف از آن انجام عملیاتهای کوتاه برد رساندن آذوقه برای ارتش استرالیا بود. اما شاید مهم ترین موضوع در یک جنگ درازمدت در اوکراین بحث هزینه باشد. به قیمت ۶۷۰ تا ۳,۳۵۰ دلار به ازای هر فروند، این پهپادها قیمتی برابر با یک کوادکوپتر ساده دارند که بسیار ارزان قیمت تر از پهپادهای آمریکایی MQ-9 Reaper به قیمت هر فروند ۳۰ میلیون دلار است.

پهپادهای مقوایی پنهانکار استرالیایی در اوکراین

با توجه به اشتهای سیرنشدنی جنگ های مدرن، پهپادها احتمالاً به مانند گلوله های تفنگ و توپخانه به اقلامی مصرفی تبدیل خواهند شد. و این بدان معناست که پهپادهای کارتنی یا مقوایی که از قبل مورد استفاده محققان و استفاده کنندگان تفریحی قرار می گرفت، به زودی همه جا دیده می شوند، به ویژه اگر بتوان آن ها را در نقطه استفاده شدن، به کمک پرینترهای سه بعدی تولید کرد. این پهپادها اگر چه خیلی قوی و مستحکم نیستند اما کار مورد نیاز را با هزینه بسیار پایینی انجام می دهند. اگر چه این پهپادها هرگز نمی توانند پهپادهای پلاستیکی و کامپوزیتی پیچیده را شکست دهند اما بازگشت سرمایه آن ها بسیار بالاست، به ویژه اگر انتظار تلفات زیادی از این سیستم ها را داشته باشید.

پهپادهای مقوایی پنهانکار استرالیایی در اوکراین

در کمال تعجب، اگر چه پهپادهای مقوایی بسیار شکننده و ظریف هستند اما از دیگر پهپادها رادارگریزتر و پنهانکارتر می باشند. مقوا برای رادار ناپیدا بوده و به همین خاطر شناسایی آن دشوارتر است. رادارها چیزهایی مانند موتورهای الکتریکی، باتری ها و پروانه ها را شناسایی می کنند اما نه مقوا را. همانند هر محصول دیگری، هزینه پایین کردن با مشکلی همراه است. ظرفیت ۳ تا ۵ کیلویی این پهپادها بدان معناست که PPDS می توانند تعداد معدودی خشاب گلوله تفنگ های انفرادی را به یک گروه از نیروهای پیاده نظام یا چندین نارنجک یا بمب دست ساز را برای رها کردن روی سر دشمن حمل می کنند. اما همچنان نیاز به پهپادهای بزرگ تر با بردهای بلندتر و قدرت حمل بار بیشتر باقی می ماند.

پهپادهای مقوایی پنهانکار استرالیایی در اوکراین
پهپادهای مقوایی پنهانکار استرالیایی در اوکراین

اما واسیل مریوشنیچنکو، سفیر اوکراین در استرالیا تحت تاثیر این پهپادهای مقوایی قرار گرفته است: «وقتی به آن نگاه می کنید، شبیه چیزی است که کودکان می توانند با آن بازی کنند اما وقتی می بینید که چه کاری می تواند انجام دهد، حیرت انگیز می شود».

<!–

–>

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.