پزشکان یک کرم زنده هشت سانتی‌متری را از مغز بیمار خارج کردند [+عکس]

پزشکان برای اولین بار یک کرم زنده هشت سانتی‌متری در مغز انسان را مشاهده کرده و عنوان می‌کنند که این کرم یک نوع انگل جدید است. آیا باید نگران بود؟

محققان دانشگاه ملی استرالیا و بیمارستان کانبرا یک کرم زنده هشت سانتی‌متری را از مغز یک زن ۶۴ ساله بیرون درآوردند. به عقیده پزشکان این کرم در حقیقت یک نوع کرم انگلی است که برای اولین بار در طول تاریخ در بدن انسان مشاهد شده است. البته ناگفته نماند که این کرم قبلاً بارها مشاهده شده اما نه در انسان، بلکه در شکم مار پیتون. بله درست است؛ نام این موجود ترسناک کرم لوله‌ای Ophidascaris بوده که به گفته محققان احتمالاً این کرم با دست زدن به گیاهان و یا مصرف ناخواسته تخم‌های انگل، وارد بدن این زن شده است.

بیشتر بخوانید: شیوع بیماری عفونی لژیونر در لهستان ؛ لژیونر چیست و چه علائمی دارد؟

کرم زنده هشت سانتی‌متری در مغز یک زن استرالیایی کشف شد

محققان دانشگاه ملی استرالیا و بیمارستان کانبرا می‌گویند یک زن ۶۴ ساله پس از جمع‌کردن «اسفناج نیوزلندی» از دریاچه‌ای که در آن پایتون‌های فرش زندگی می‌کردند، یک انگل مربوط به کرم لوله‌ای Ophidascaris robertsi را هم برمی‌دارد.

این نوع کرم لوله‌ای معمولاً در شکم مار پیتون فرش وجود دارد و از طریق مدفوع مار، تخم‌های خود را پخش می‌کند. با وجود اینکه فرد تماس مستقیم با مارها نداشته است، تصور می‌شود که از طریق دست‌زدن به گیاه یا مصرف ناخواسته تخم‌های انگل به آن مبتلا شده است.

طبق مقاله‌ای که محققان منتشر کرده‌اند، برای اولین‌بار کرم لوله‌ای Ophidascaris در مغز یک پستان‌دار مشاهده شده است. زن مبتلا به این انگل، اولین‌بار در ژانویه ۲۰۲۱ و سه هفته پس از تحمل درد شکمی، سرفه‌های خشک و عرق شبانه به یک بیمارستان محلی مراجعه می‌کند. به‌نظر می‌رسد دلیل این موضوع، حرکت لارو کرم لوله‌ای از روده به سایر ارگان‌ها از جمله کبد و ریه‌ بوده است. در این مرحله از ریه نمونه‌برداری می‌شود، اما اثری از انگل نیست.

در آن زمان پزشکان به‌دنبال لارو درون بدن این فرد نبودند؛ البته با توجه به اینکه پیش از این ابتلا به این انگل مشاهده نشده بود، پزشکان نمی‌دانستند باید به‌دنبال چه چیزی باشند.

کرم زنده هشت سانتی‌متری در مغز یک زن استرالیایی کشف شد

کرم زنده هشت سانتی‌متری در مغز یک زن استرالیایی کشف شد

در سال ۲۰۲۲ برای یک بازه زمانی سه‌ماهه، فرد دچار مشکل فراموشی و افزایش شدت افسردگی می‌شود. پزشکان در این مقطع زمانی از او MRI می‌گیرند که یک ضایعه در لوب پیشانی را نشان می‌دهد.

در این منطقه از مغز فرد، یک کرم لوله‌ای ۸ سانتی‌متری پیدا و خارج می‌شود. این کرم درون مغز این زن استرالیایی زنده بوده است. پس از برداشتن کرم، فرد تحت درمان قرار می‌گیرد تا لاروهای احتمالی از بین بروند. لاروهای این کرم می‌توانند تا ۴ سال در بدن حیوانات زنده بماند.

درحال‌حاضر این فرد تحت نظر تیمی از پزشکان و متخصصان مغز و اعصاب قرار دارد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص کشف کرم زنده هشت سانتی‌متری چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

.

منبع: دیحیاتو

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.