پردازنده Panther Lake با عملکرد هوش مصنوعی شگفت‌انگیز

مدیرعامل شرکت اینتل، در کنفرانس درآمد سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳، تأیید کرد که پیشنهادات آتی Arrow Lake و Lunar Lake افزایش قابل توجه سه برابری در شتاب هوش مصنوعی (Al) را در مقایسه با اولین محصول مجهز به Al، یعنی پردازنده‌های Meteor Lake ایجاد می‌کند. پردازنده Meteor Lake که اولین مورد از خط «Core Ultra» است، اولین بار در ماه دسامبر به بازار عرضه شد و به آرامی راه خود را به محصولات مختلف باز کرد. آنچه اهمیت دارد این است که این اولین محصول مصرفی کمپانی اینتل است که دارای پردازنده اختصاصی هوش مصنوعی (NPU) است که در هفته‌های اخیر یک نقطه کانونی در بازاریابی این شرکت بوده است. با این حال مدیر عامل شرکت اینتل مدعی است که پردازندهPanther Lake تا دو برابر عملکرد هوش مصنوعی بیشتری را نسبت به تراشه‌های Arrow Lake ارائه می‌دهد.
با توجه به عرضه محصولات Arrow Lake و Lunar Lake Core Ultra در اواخر امسال، مصرف کنندگان می‌توانند بهبود سه برابری در عملکرد هوش مصنوعی را پیش‌بینی کنند. اما همانطور که گفته شد، این توسعه نهایی نیست، زیرا پت گلسینگر قبلاً تأیید کرده است که نسل بعدی پردازنده که با نام Panther Lake شناخته می‌شود، دو برابر عملکرد این محصولات را ارائه می‌کند. در صورت تحقق این ادعا، شاهد افزایش شش برابری عملکرد هوش مصنوعی در مقایسه با نسخه اولیه Meteor Lake خواهیم بود.

پلتفرم Core Ultra امروز عملکرد هوش مصنوعی برتر را ارائه می‌دهد و پلتفرم‌های نسل بعدی ما اواخر امسال به بازار عرضه می‌شوند، پردازنده‌های Lunar Lake و Arrow Lake عملکرد هوش مصنوعی ما را سه برابر می‌کنند. همچنین در سال ۲۰۲۵ با Panther Lake، عملکرد هوش مصنوعی را تا ۲ برابر افزایش خواهیم داد.

پت گلسینگر مدیر عامل شرکت اینتل (کنفرانس کسب درآمد Q4 2023)

نقشه راه عرضه احتمالی پردازنده Panther Lake با عملکرد هوش مصنوعی شگفت‌انگیز

در سپتامبر سال گذشته، کمپانی اینتل به طور رسمی معماری پردازنده Panther Lake را معرفی کرد و اولین محصول مصرفی خود را بر اساس گره Intel 18A به ثبت رساند. این محصول قرار است در سال ۲۰۲۵ وارد بازار شود. طبق نقشه راه رسمی این شرکت، پردازنده Panther Lake قرار است به دنبال انتشار تراشه‌های Lunar Lake و Arrow Lake به بازار بیاید که هر دو قرار است امسال برای اولین بار عرضه شوند. تاریخ عرضه خاص برای هر محصول ممکن است بر اساس فرم فاکتور متفاوت باشد، انتشار نسخه دسکتاپ Arrow Lake امسال و نسخه موبایلی آن برای سال آینده پیش‌بینی می‌شود.
همچنین گمانه‌زنی‌هایی در مورد آپدیت احتمالی برای تراشه‌های Arrow Lake وجود دارد که نشان می‌دهد تعداد هسته‌ها در آن دو برابر شده است. با این حال، با توجه به ورود پردازنده Panther Lake در سال ۲۰۲۵ به بازار، ممکن است زمان محدودی برای ساخت چنین محصولی وجود داشته باشد، مگر اینکه این پردازنده برای عرضه در اواخر سال ۲۰۲۵ برنامه ریزی شود.

پردازنده Panther Lake با عملکرد هوش مصنوعی شگفت‌انگیز
نقشه راه سری Intel Core. منبع: اینتل

مشخصات پردازنده‌های جدید

با توجه به شایعات منتشر شده، انتظار می‌رود که پردازنده Panther Lake از Cougar Cove P Cores و Darkmont E Cores استفاده کند. هسته‌های Darkmont E در حال حاضر در پردازنده‌های مرکز داده Intel Xeon Clearwater Forest استفاده می‌شوند، جایی که هسته‌های P وجود ندارند. انتظار می‌رود سری Panther Lake روی همان پلتفرم دسکتاپ LGA 1851 مانند تراشه‌های Arrow Lake عرضه شود و به طور مشابه، این محصول به صورت یکپارچه و کامل برای مشتریان طراحی شده است و نسخه‌های مختلف آن برای دسکتاپ و دستگاه‌های موبایلی در نظر گرفته شده است.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.