پردازنده Core Ultra 5 234V Lunar Lake اینتل شناسایی شد

بر اساس خبرهای جدید، اولین پردازنده Lunar Lake Core Ultra 5 234V شرکت اینتل، در درایورهای سیستم عامل اخیر مشاهده شده که از ۸ هسته پشتیبانی می‌کند و با iGPU Battlemage مجهز شده است.

اولین پردازنده Lunar Lake شرکت اینتل به نام Core Ultra 200 مشاهده شد: Core Ultra 5 234V با ۸ هسته و Battlemage Xe2 Arc iGPU

مطمئناً این اولین بار نیست که ما شاهد افشا شدن اطلاعاتی در رابطه با تراشه Lunar Lake-MX شرکت اینتل هستیم، اما قطعاً نخستین بار است که نمونه‌ای را با نام تجاری Core Ultra 200 مشاهده می‌کنیم. انتظار می‌رود که همان نام تجاری توسط خانواده Arrow Lake استفاده شود که روی پلتفرم‌های PC دسکتاپ و لپ‌تاپ در دسترس خواهد بود.

تراشه لو رفته Core Ultra 5 234V شرکت اینتل یک نمونه مهندسی است که به عنوان LNL-M LP5 فهرست شده است و در خانواده 0x6، مدل 0xbd و پله 0x1 قرار دارد. طبق آنچه که در گزارش‌ها آمده است، انتظار می‌رود شرکت اینتل طی چند سال آینده نام‌گذاری Family 6 را تغییر دهد. بر اساس اطلاعات فاش شده، پردازنده Core Ultra 5 234V شرکت اینتل یک تراشه Lunar Lake-M با ۸ هسته و ۸ رشته است. همچنین این تراشه بر اساس پیکربندی چهار هسته P پر قدرت (Lion Cove) و چهار هسته E کم مصرف (Skymont) ساخته شده است و مجهز به حافظه داخلی LPDDR5x خواهد بود. سرعت کلاک پایه این تراشه برابر با ۲.۱۰ گیگاهرتز گزارش شده و بوست کلاک آن تا ۳.۱۰ گیگاهرتز خواهد رسید، که دلیل آن ماهیت ES این تراشه مقدماتی است.

برخی از ویژگی‌های پردازنده‌های Lunar Lake شرکت اینتل به شرح زیر است:

  • طراحی شده برای نوت بوک‌های نازک و سبک
  • Lion Cove P-Cores و Skymont E-Cores
  • معماری گرافیکی Battlemage Xe2-LPG
  • پیکربندی‌های ۴+۴ هسته‌ای (سری MX)
  • تا ۶۴ واحد اجرایی
  • حافظه روی بسته LPDDR5x
  • عملکرد NPU تا ۳ برابر سریعتر در مقابل Meteor Lake
  • عرضه به بازار در اواخر سال ۲۰۲۴، مقدار انبوه در سال ۲۰۲۵

اطلاعات فاش شده همچنین اشاره می‌کنند که پردازنده Core Ultra 5 234V Lunar Lake دارای iGPU Battlemage Xe2 است. پیکربندی خاصی ذکر نشده است، اما برخی از ارجاعات مانند ۶۴ و GT1 در فایل گزارش وجود دارد. انتظار می‌رود که iGPU‌های Battlemage Xe2-LPG تا ۸ هسته Xe داشته باشند، به طوری که تا ۶۴ واحد EU را پشتیبانی خواهد کرد. اما این تمام ماجرا نیست، زیرا به نظر می‌رسد که کار فعال‌سازی روی چیپ‌های گرافیکی مجزا Battlemage Xe2 از قبل در تراشه‌های لینوکس آغاز شده است.

پردازنده Core Ultra 5 234V  Lunar Lake اینتل شناسایی شد
منبع تصویر: Kernel.org

مشخصات چیپ‌های گرافیکی بازی Battlemage Xe2

انتظار می‌رود شرکت اینتل پردازنده‌های گرافیکی مجزا Battlemage را در دو پیکربندی BMG-10 و BMG-21 ارائه دهد. هر دو نسخه به تازگی در یک بارنامه فهرست شده‌اند و در حال حاضر در مرحله پیش صلاحیت هستند. پیش از این، برخی از ویژگی‌های شایعه شده برای چیپ‌های گرافیکی بازی Battlemage Xe2 در خبرها ذکر شده بود که عبارتند از:

  • ساب‌سیستم و فشرده سازی حافظه نسل بعدی
  • Ray Tracing بهبود یافته
  • پیشرفت‌های میکرو معماری
  • فناوری رندر مبتنی بر ML نسل بعدی
  • آخرین قابلیت‌های DeepLink
  • هدف گذاری عملکرد/بازی مشتاق

چند روز پیش، شاهد فاش شده اطلاعاتی در رابطه با یکی از اولین لپ‌تاپ‌های نسل بعدی Galaxy Book5 Pro سامسونگ بودیم که به پردازنده ۸ هسته‌ای Lunar Lake شرکت اینتل مجهز شده است. یک بار دیگر باید گفت، انتظار می‌رود که پردازنده‌های Lunar Lake شرکت اینتل در اواخر سال جاری میلادی در مقادیر محدود به بازار عرضه شوند.  پس از آن انتشار تعداد معقول‌تری از این تراشه‌ها در اوایل سال ۲۰۲۵ و پس از رویداد CES سال آینده انتظار می‌رود. منتظر اطلاعات بیشتر در مورد این پردازنده‌ها در ماه‌های آینده باشید.

مطالب مرتبط:

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.