پردازنده ۸ هسته‌ای Lunar Lake اینتل در لپ‌تاپ‌های نسل بعدی Galaxy Book5 Pro شناسایی شد

پردازنده های ۸ هسته‌ای Lunar Lake شرکت اینتل به همراه iGPU‌های Arc Battlemage Xe2، لپ‌تاپ‌های نسل بعدی Galaxy Book5 Pro کمپانی سامسونگ را تجهیز می‌کنند.

آخرین پردازنده پایین رده Lunar Lake شرکت اینتل در پایگاه داده SiSoftware Sandra توسط Momomo_US مشاهده و شناسایی شد. نکته جالب این است که نمونه خاص از این پردازنده روی لپ تاپ نسل بعدی Galaxy Book5 Pro شرکت سامسونگ اجرا شده بود. لازم به ذکر است که شماره محصول این لپ‌تاپ NT940XGK-DSD خواهد بود. این لپ‌تاپ به عنوان جانشین سری گلکسی Book4 شرکت سامسونگ به بازار می‌آید که با تراشه‌های Meteor Lake Core Ultra شرکت اینتل پیکربندی شده است.

پردازنده 8 هسته‌ای Lunar Lake اینتل در لپ‌تاپ‌های نسل بعدی Galaxy Book5 Pro شناسایی شد
پردازنده ۸ هسته‌ای Lunar Lake اینتل در لپ‌تاپ‌های نسل بعدی Galaxy Book5 Pro شناسایی شد، منبع تصویر: SiSoftware

هسته‌ها، رشته‌ها و سرعت‌های کلاک پردازنده جدید شرکت اینتل:

در رابطه با مشخصات پردازنده Lunar Lake اینتل باید گفت که، این تراشه با عنوان Genuine Intel(R) 0000 1.60GHz فهرست شده است. لازم به ذکر است که این پردازنده در مجموع از ۸ هسته پشتیبانی می‌کند که باید ترکیبی از چهار هسته P Lion Cove و چهار هسته E Skymont باشد.

از آنجایی که انتظار می‌رود تا مجموعه چیپ‌های نسل بعدی بدون فناوری SMT عرضه شود، ممکن است فقط از ۸ رشته پشتیبانی کند. سرعت کلاک پایه این پردازندن روی ۱.۶ گیگاهرتز تنظیم شده است در حالی که بوست کلاک ۲.۸ گیگاهرتز را ارائه می‌دهد، با این وجود این‌ها سرعت‌های کلاک اولیه برای این تراشه خاص هستند و ممکن است در آینده تغییر کند. علاوه بر آن در ابن پردازنده ۱۲ مگابایت حافظه کش L3 وجود دارد که دارای ضریب ۲ برابری است که به ۲۴ مگابایت کش L3 و ۱۰ مگابایت حافظه کش L2 اشاره می‌کند. همچنین باید بدانید که این پردازنده ۸ هسته‌ای Lunar Lake شرکت اینتل پیش‌تر روی PCهای ویندوزی دیده شده بود.

در مورد جنبه گرافیکی باید گفت، پردازنده Lunar Lake شرکت اینتل دارای معماری گرافیکی نسل بعدی Battlemage Xe2-LPG خواهد بود. iGPU تحت خانواده Arc نام‌گذاری می‌شود و دارای ۴ هسته Xe یا ۶۴ موتور برداری برای مجموع ۵۱۲ ALU است. این تراشه با فرکانس ۱.۸۵ گیگاهرتز ارائه می‌شود و دارای ۸ مگابایت حافظه کش L2 است. به علاوه امتیاز گرافیکی آن با آنچه قبلاً برای Xe2-LPG iGPU دیده بودیم مطابقت دارد.

پردازنده 8 هسته‌ای Lunar Lake اینتل در لپ‌تاپ‌های نسل بعدی Galaxy Book5 Pro شناسایی شد
منبع تصویر: SiSoftware

برخی از ویژگی‌های پردازنده‌های Lunar Lake به طور خلاصه به شرح زیر است:

  • طراحی شده برای نوت بوک‌های نازک و سبک
  • Lion Cove P-Cores و Skymont E-Cores
  • معماری گرافیکی Battlemage Xe2-LPG
  • پیکربندی‌های ۴+۴ هسته‌ای (سری MX)
  • تا ۶۴ واحد اجرایی
  • حافظه روی بسته LPDDR5x
  • تا ۳ برابر عملکرد NPU سریعتر در مقابل Meteor Lake
  • عرضه در اواخر سال ۲۰۲۴، تعداد بیشتر در سال ۲۰۲۵

ارقام اولیه عملکرد نشان داد‌ه‌اند که پردازنده‌های Lunar Lake شرکت اینتل در توان‌های مصرفی (TDP) پایین‌تر، عملکرد بسیار بالایی را نسبت به تراشه Meteor Lake ارائه می‌کنند. این به همراه یک iGPU تقریباً ۲ برابر سریع‌تر برای بخش نوت‌بوک‌هایی که این تراشه در درجه اول هدف قرار می‌گیرد، خوب خواهد بود. انتظار می‌رود پردازنده‌های Lunar Lake شرکت اینتل در اواخر سال جاری در مقادیر محدود و تا اوایل سال ۲۰۲۵ در تعداد بیشتری به بازار عرضه شوند.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.