پردازنده های Ryzen 8000 Granite Ridge، تا ۱۶ هسته Zen 5

به تازگی اطلاعات جدیدی در خصوص پردازنده های Ryzen 8000 Granite Ridge شرکت AMD منتشر شده است. طبق این اطلاعاتِ تازه، نسل جدید پردازنده‌های دسکتاپ AMD همچنان قرار نیست بیشتر از ۱۶ هسته داشته باشند و تعداد هسته‌های آن‌ها در بالاترین مدل‌ها، مانند نسل‌های قبل خواهد بود.

پردازنده های Ryzen 8000 Granite Ridge

اطلاعات جدید توسط سایت آلمانی PC Games Hardware و صفحه یوتیوب Moore’s Law is Dead منتشر شده‌اند. طبق این اطلاعات، پردازنده های Ryzen 8000 Granite Ridge قرار است بین ۶ تا ۱۶ هسته Zen 5 داشته باشند، هسته‌هایی که با اسم Nirvana شناخته می‌شوند. خوشه‌های هسته در معماری Zen 5 قرار است در کنار CCDهای جدید با نام Eldora قرار بگیرند.

طبق این اخبار و شایعات سری Ryzen 8000 مدل‌های ۶ هسته‌ای خواهد داشت و این، بدین معناست که ترکیب هسته‌ها در پردازنده‌های سری Ryzen 7000 و Ryzen 8000 بسیار شبیه یکدیگر خواهد بود. البته که در خصوص زمان عرضه این پردازنده‌های جدید، هیچ اطلاعاتی موجود نیست.

AMD ZEN5 SERVER ROADMAP

بخش بعدی اطلاعات، مربوط به اسلایدهای منتشر شده توسط صفحه یوتیوب Moore’s Law is Dead است که نقشه راه شرکت AMD برای سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۵ را نشان می‌دهند. در این نقشه راه، عبارت کلیدی «سرور» نشان می‌دهد که منظور از پردازنده‌های سری Granite Ridge کل سری Ryzen 8000 نیست و این کد به پردازنده‌های Embedded این سری اشاره می‌کند. این پردازنده‌ها حداکثر ۱۶ هسته دارند و توان حرارتی آن‌ها ۶۵ تا ۱۷۰ وات خواهد بود.

AMD ZEN4 ZEN5 ROADMAP

نکته مهم‌تر، این است که این اسلاید پنجره زمانی «سه‌ماهه اول ۲۰۲۴ و سه‌ماهه اول ۲۰۲۵» را برای آغاز تولید این پردازنده‌ها مشخص می‌کند. اما باید توجه داشته باشیم که پردازنده‌های Embedded معمولاً تا یک سال بعد از پردازنده‌های گیمینگ به بازار می‌آیند.

مطالب مرتبط

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.