پردازنده‌های Meteor Lake PS و Raptor Lake PS با سوکت‌های LGA معرفی شدند

کمپانی اینتل سرانجام پردازنده‌های جدید Core Ultra Meteor Lake PS و Core Raptor Lake PS خود را معرفی کرده که از پلتفرم‌های سوکت LGA 1851 و LGA 1700 استفاده می‌کنند.

ما انتظار داشتیم به زودی شاهد عرضه سری جدید پردازنده‌های PS به بازار باشیم، اکنون به نظر می‌رسد که این محصولات بالاخره معرفی شده‌اند. این تراشه توسط شرکت اینتل در جریان رویداد Embedded World 2024 به عنوان نمونه کار جدید Edge معرفی شد. مجموعه تراشه‌های PS برای بارهای کاری هوش مصنوعی در حال ظهور ساخته شده‌اند و با iGPU‌های Arc اینتل و NPUهای Intel AI Boost مجهز شده‌اند که تطبیق‌پذیری عالی را در پلتفرم سوکت LGA ارائه می‌کنند.

سری پردازنده‌های Intel PS به دو خانواده تقسیم می‌شوند، که شامل سری Core Ultra سطح بالاتر بر اساس سری Meteor Lake و سری Core بر اساس سری Raptor Lake خواهد بود.

مشخصات پردازنده‌های Intel Core Ultra Meteor Lake PS با سوکتLGA 1851

ابتدا به بررسی مشخصات خانواده Intel PS Core Ultra می‌پردازیم، به نظر می‌رسد این تراشه‌ها اساساً همان پردازنده‌های Meteor Lake هستند که چند ماه پیش برای پلتفرم‌های موبایلی عرضه شدند اما با نسخه‌های سوکت LGA. باید توجه کنید که اینها تنها پردازنده‌های سوکت دار Meteor Lake در دسترس خواهند بود زیرا بخش DIY نسخه‌های Arrow Lake-S را دریافت می‌کند.

پردازنده‌های Meteor Lake PS و Raptor Lake PS با سوکت‌های LGA برای Edge معرفی شدند
پردازنده‌های Intel Core Ultra

با توجه به مشخصات موجود، حداقل به ۹ تراشه اشاره شده که شامل چهار تراشه Meteor Lake PS 45W و پنج تراشه Meteor Lake PS 15W است. تراشه پرچمدار، نسخه Intel Core Ultra 7 (سری ۱) ۱۶۵HL خواهد بود که در مجموع ۱۶ هسته و ۲۲ رشته را در پیکربندی ۶+۸+۲ (P/E/LP-E) در خود جای داده است. این تراشه دارای ۲۴ مگابایت حافظه کش L3، سرعت کلاک حداکثر ۵.۰ گیگاهرتز است. به علاوه Alchemist Arc iGPU مجهز به ۸ هسته Xe از ۱۲۸ واحد اجرایی خواهد بود که با فرکانس ۲.۳ گیگاهرتز کار می‌کنند و تا ۲۰ خط PCIe 4.0 را پشتیبانی می‌کند.

مهم‌ترین نکته این است که این اولین بار خواهد بود که شرکت اینتل به طور عمومی سوکت LGA 1851 را تأیید می‌کند که پلتفرم‌های پردازنده دسکتاپ نسل بعدی آن‌ها مانند Arrow Lake و فراتر از آن را تامین می‌کند. بر اساس مشخصات ذکر شده، این پردازنده از حافظه حداکثر DDR5-5600، همچنین TBT4 IO در ابعاد ۴۵ در ۳۷.۵ میلی‌متر پشتیبانی می‌کند. به گفته شرکت اینتل، پردازنده‌های Core Ultra Meteor Lake PS تا ۵.۰۲ برابر عملکرد گرافیکی سریع‌تر، همچنین ۳.۱۳ برابر عملکرد هوش مصنوعی بیشتر و ۳.۸۵ برابر قدرت کمتری برای بارهای کاری هوش مصنوعی و گرافیکی نسبت به نسل قبلی ارائه می‌دهند.

مشخصات پردازنده‌های Core Raptor Lake PS با LGA 1700 سوکت

در ادامه به پردازنده‌های Core استاندارد شرکت اینتل می‌پردازیم که در سری Raptor Lake PS ارائه شده است. حال تفاوت اینجاست که اینها پردازنده‌های استاندارد Raptor Lake-S نیستند که برای سوکت LGA دیده‌ایم، بلکه سری Raptor Lake-H هستند که با تعداد هسته‌های گرافیکی بالاتری به بازار عرضه می‌شوند. شرکت اینتل با سری Raptor Lake PS خود تا ۲.۵۷ برابر عملکرد گرافیکی سریع‌تر را در مقایسه با پردازنده‌های نسل سیزدهم ارائه می‌کند.

پردازنده‌های Meteor Lake PS و Raptor Lake PS با سوکت‌های LGA برای Edge معرفی شدند
پردازنده‌های lntel Core

در مجموعه ۱۰ تراشه وجود دارد که همگی برای سوکت LGA 1700 با پشتیبانی از ۲۰ خط PCIe (CPU+PCH) و پشتیبانی از هر دو نسخه حافظه DDR5-5200/DDR4-3200 پیکربندی شده‌اند. تراشه برتر Core 7 160HL خواهد بود که دارای ۱۴ هسته در پیکربندی ۶+۸ با ۲۰ رشته و بوست کلاک تا ۵.۲۰ گیگاهرتز است. این تراشه در مجموع به ۹۶ EU مجهز شده است که تا ۱.۵۰ گیگاهرتز کلاک دارند و دارای رتبه بندی حداکثر توان مصرفی مشابه تا ۶۵ وات هستند.

مشخصات پردازنده‌های Atom Processors تحت سری x7000RE

در نهایت، شرکت اینتل پردازنده‌های جدید Atom Processors خود را تحت سری x7000RE برای پلتفرم‌های محاسباتی Edge معرفی می‌کند. گفته می‌شود که این تراشه‌های جدید تا ۱.۴۹ برابر عملکرد تک رشته‌ای سریع‌تر، ۱.۶۱ برابر عملکرد چند رشته‌ای بهتر و ۹.۸۳ برابر عملکرد بالاتر در طبقه‌بندی تصویر/عکس در مقایسه با سری قدیمی‌تر Atom Processors x6000RE ارائه می‌دهند.

پردازنده‌های Meteor Lake PS و Raptor Lake PS با سوکت‌های LGA برای Edge معرفی شدند
پردازنده‌های Atom Processors x7000RE

زمان عرضه پردازنده‌ها: Core Ultra Meteor Lake PS در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴

اگرچه عرضه اولیه از خانواده پردازنده‌های Intel PS شامل سری‌های Raptor Lake PS و Atom CPU خواهد بود، با این وجود تراشه‌های Core Ultra Meteor Lake PS تنها در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴ در دسترس خواهند بود، بنابراین به زودی منتظر اطلاعات بیشتر در مورد عرضه آنها به بازار باشید.

علاوه بر تمام این پردازنده‌ها، شرکت اینتل پردازنده‌های گرافیکی Arc را به پلتفرم Edge با ۶ مدل توسعه داده است که اساساً نسخه‌های اصلاح‌شده همان تراشه‌هایی هستند که قبلاً در بازار دیده‌ایم. برخی از پردازنده‌های گرافیکی مانند A750E و A580E هنوز ظرفیت‌های VRAM و پهنای باند ذکر شده در برنامه‌ریزی را دارند، اما می‌توان انتظار داشت که مشخصات آنها قبل از انتشار نهایی شود.

مطالب مرتبط:

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.