پردازنده‌های دسکتاپ Ryzen 8000G Zen4 تا ۳۰ درصد سریعتر از سری Zen3 5000G!

هفته آینده، شرکت AMD در حال آماده شدن برای رونمایی از APU های دسکتاپ مبتنی بر Phoenix است. این امر پس از دو سال و نیم انتظار از زمان عرضه سری پردازنده‌های Ryzen 5000G که بر اساس معماری Zen3 ساخته شده بود، رخ می‌دهد. پردازنده‌های دسکتاپ سری Ryzen 8000G آینده که بر اساس معماری مدرن Zen4 ساخته شده است، سیستم‌های مقرون به صرفه را هدف قرار داده است. این APUها برای پر کردن شکاف موجود در مجموعه AM5 در نظر گرفته شده‌اند که در حال حاضر تنها توسط مدل‌های Ryzen 7000 که برای کار در کنار گرافیک‌های مجزا طراحی شده‌اند، اشغال شده است.

مشخصات پردازنده‌های دسکتاپ Ryzen 8000G Zen4

آنچه سری ۸۰۰۰G را از دیگر پردازنده‌ها متمایز می‌کند، پشتیبانی از یک ساب سیستم پردازشگر گرافیکی RDNA3 یکپارچه است، همان سیستمی که توسط Phoenix در لپ‌تاپ‌ها، PC های کوچک و دستگاه‌های بازی استفاده می‌شود. برخلاف این محصولات، سری ۸۰۰۰G امکان انتخاب مادربرد، حافظه و فضای ذخیره‌سازی را برای کاربران فراهم می‌کند. این ویژگی، ورود کمپانی AMD به بازار DIY (Do-It-Yourself) را نشان می‌دهد که به معنای بازار قطعات کامپیوتر و تجهیزات الکترونیکی است که کاربران خودشان قطعات را انتخاب و ترکیب می‌کنند تا سیستم خود را ساخته و پیکربندی کنند. آنها همچنین دارای TDP پیش فرض افزایش یافته به ۶۵ وات هستند.

بنچمارک‌های اخیری که نتایج پردازنده‌های Ryzen 8000G را نشان می‌دهند چند روز پیش در Geekbench ظاهر شدند. بررسی کنندگان در حال حاضر در حال انجام آزمایش‌هایی بر روی این پلتفرم جدید AM5 هستند که نتایج آن احتمالا تا اوایل هفته آینده منتشر می‌شود. پردازنده Ryzen 5 8500G در این آزمایش‌های اولیه گنجانده نشده است، احتمالاً به این دلیل که شرکت AMD نمونه‌های کافی را توزیع نکرده است، اما به نظر می‌رسد که حداقل یکی از آنها در پایگاه داده PassMark قرار گرفته است.

پردازنده‌های دسکتاپ Ryzen 8000G Zen4 تا 30 درصد سریعتر از سری Zen3 5000G!
پردازنده‌های دسکتاپ Ryzen 8000G Zen4 تا ۳۰ درصد سریعتر از سری Zen3 5000G، منبع تصویر: PassMark

عملکرد این پردازنده‌های جدید شرکت AMD

تراشه ۸ هسته‌ای Ryzen 7 8700G در تست پردازنده بنچمارک PassMark، در بخش چند هسته‌ای ۳۲۱۷۷ امتیاز و در تست تک هسته‌ای ۳۹۵۸ امتیاز به دست آورد. تراشه‌های ۸۶۰۰G و ۸۵۰۰G، در حالی که در بنچمارک‌های تک هسته‌ای فاصله چندانی ندارند، در بخش چند هسته‌ای به ترتیب ۱۹.۲ و ۳۲.۱ درصد عملکرد کمتری از خود نشان می‌دهند. واضح است که این عملکرد نتیجه پیکربندی ۶ هسته‌ای است.
علاوه بر این، دریافتیم که بین تراشه‌های ۸۶۰۰G و ۸۵۰۰G یک شکاف عملکردی ۱۶ درصدی وجود دارد که به استفاده از طراحی معماری ناهمگن Zen4 (کلاسیک) و Zen4c (متراکم) در پردازنده ۸۵۰۰G نسبت داده می‌شود. به عنوان یادآوری، پردازنده ۸۶۰۰G به طور انحصاری دارای هسته‌های کلاسیک Zen4 است.
در مقایسه با سری ۵۰۰۰G Zen3، ما به دنبال افزایش ۲۰ تا ۲۲ درصدی در تست تک رشته‌ای و همچنین ۳۰ درصد افزایش در حجم کاری چند رشته‌ای هستیم.

مطمئناً این معیارها ممکن است درک کاملی از سری پردازنده‌های ۸۰۰۰G ارائه نکنند. معماری Zen4c در تراشه‌های ۸۵۰۰G می‌تواند مزایایی را در برخی سناریوها مانند ویژگی‌های قدرت نشان دهد. با این حال یک آزمایش عمیق در این رابطه ضروری است.

تاریخ عرضه

پردازنده‌های سری Ryzen 8000G شرکت AMD برای عرضه در تاریخ ۱۱ بهمن ماه (۳۱ ژانویه) برنامه ریزی شده است و هر سه تراشه ذکر شده را همزمان به نمایش می‌گذارند. تراشه Ryzen 3 8300G که یک نسخه چهار هسته‌ای است و در حال حاضر به طور انحصاری برای OEM ها و یکپارچه سازهای سیستم منتشر می‌شود ، در این عرضه غایب است.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.