پرتاب نخستین ماه نورد ژاپنی به تاخیر افتاد

این روزها رقابتی جدی در حوزه اکتشاف ماه در سراسر جهان ایجاد شده و در شرایطی که ماه نورد روسیه روی سطح ماه سقوط کرده و از بین رفت، آمریکا خود را برای پروژه آرتمیس آماده می کند و ماه نورد هندی ها در حال گشت و گذار روی قمر زمین است، ژاپنی ها نیز در صدد اعزام یک ماه نورد به تنها قمر زمین هستند.

به گزارش سیناپرس، آژانس اکتشافات هوا فضای ژاپن گزارش داد:پرتاب موشک حامل H2A با اولین ماژول فرود ماه ژاپن به نام SLIM که برای امروز دوشنبه برنامه ریزی شده بود، به تعویق افتاد.

به گفته این آژانس، لغو ماموریت فوق به دلیل شرایط نامساعد جوی در منطقه پایگاه فضایی تانگاشیما در استان جنوب غربی کاگوشیما است. بر اساس این گزارش در زمان پیش بینی شده برای ماموریت فوق علاوه بر وجود شرایط نامناسب جوی، شاهد وزش بادهای شدیدی بودیم که منجر به توقف ماموریت شد.

بر اساس اطلاعات موجود، این پرتاب برای ساعت ۹ و ۲۶ دقیقه صبح امروز دوشنبه به وقت محلی برنامه ریزی شده بود اما ۲۰ دقیقه قبل از پرتاب این فضاپیما، مهندسان تصمیم گرفتند عملیات را متوقف کنند.

پیش از این، آژانس فضایی ژاپن گزارش داده بود که پرتاب ماژول قمری می تواند از هم اکنون تا ۱۵ سپتامبر انجام شود. البته هنوز اطلاعاتی در مورد تاریخ پرتاب جدید این ماه نورد ارائه نشده است.

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی آژانس فضایی ژاپن، ماه نورد SLIM  ۲۴۰ سانتیمتر طول داشته و ۲۰۰ کیلوگرم وزن دارد. این ماه نورد برای مطالعه دهانه ها و ترسیم توپوگرافی ماه با استفاده از فناوری هایی مشابه آنچه در سیستم های تشخیص چهره استفاده می شود، طراحی شده است.به گزارش سیناپرس، SLIM همچنین مجهز به دوربین مخصوصی است که می تواند میزان آهن و سایر عناصر موجود در سنگ های سطح ماه را اندازه گیری کند.

گفتنی است داده‌ های به ‌دست‌ آمده توسط این فضا پیما به‌ طور ویژه به عنوان بخشی از برنامه ماهانه آرتمیس سازمان ملی هوانوردی و فضایی ایالات متحده (ناسا) مورد استفاده قرار خواهد گرفت. موشک H2A همچنین برای چرخش به دور تلسکوپ اشعه ایکس XRISM که با همکاری ایالات متحده ساخته شده است، استفاده خواهد شد.

ژاپن در ابتدا قصد داشت یک ماژول ویژه را در ماه می به ماه اعزام کند، اما به دلیل پرتاب ناموفق موشک سنگین H3 ژاپن، این برنامه به عقب افتاد. در صورت موفقیت آمیز بودن این ماموریت، ژاپن پنجمین کشوری در جهان خواهد شد که ماژول خود را بر روی ماه فرود می آورد. پیش از این، اتحاد جماهیر شوروی، ایالات متحده، چین و هند موفق به فرود روی ماه شده اند.

به گزارش سیناپرس،در آوریل سال جاری میلادی، شرکت ژاپنی Ispace پروژه ماژول Hakuto-R را که قرار بود اولین وسیله نقلیه خصوصی توسعه یافته جهان باشد که روی ماه فرود می ‌آید، راه اندازی کرد. با این حال، ماموریت فوق ناموفق بوده و ارتباط با آن از بین رفت زیرا احتمالاً این کاوشگر در روی سطح ماه سقوط کرده و از بین رفته است.

مترجم: نیروانا محمدحسینی

منبع: tass

نوشته پرتاب نخستین ماه نورد ژاپنی به تاخیر افتاد اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.