پایان یک دوران: آخرین بوئینگ ۷۴۷ جامبوجت کارخانه را ترک کرد

عصری از تاریخ هوانوردی پس از ۵۴ سال به پایان رسید. روز سه شنبه، آخرین هواپیمای جامبو جت ۷۴۷ از خط تولید کارخانه بوئینگ اورت در واشنگتن، خارج شد.

این هواپیما آخرین هواپیما یکی از ۱۵۷۴ هواپیمایی است که لقب “ملکه آسمان ها” را به خود اختصاص داده بود.

این هواپیمای غول پیکر با رنگ سبز رنگین کمانی خود، بدون هیاهو، از کارخانه هواپیماسازی پهن پیکر حارج شد.بعد از ترخیص این هواپیمای ۷۴۷، به یکی دیگر از تأسیسات بوئینگ منتقل می‌شود و در آنجا با رنگ خط هوایی اطلس ایر Atlas Air در انتظار تحویل نهایی به مشتری در سال آینده رنگ آمیزی می‌شود.

داستان ۷۴۷ با یک پیشنهاد ناموفق بوئینگ برای بازاریابی یک جت حمل و نقل بزرگ به ارتش ایالات متحده در دهه ۱۹۶۰ متولد شد. آن قرارداد نظامی در نهایت با C-5A Galaxy به لاکهید داده شد، اما بوئینگ متقاعد شده بود که طراحی اولیه آن، با موتور توربوفن، می‌تواند برای بازار غیرنظامی، که در آن زمان پررونق بود، کاربرد داشته باشذ.

در ۹ ژانویه ۱۹۶۹، اولین نمونه اولیه ۷۴۷ بر فراز ایالت واشنگتن پرواز کرد. طول آن ۶۸.۵ متر بود، بال آن بزرگتر از زمین بسکتبال بود و دم آن به بلندی یک ساختمان شش طبقه بود.

همچنین دارای یک برآمدگی در بالای بدنه تحت فشار بود که به آن نمای متمایز و نهنگ مانندی می‌داد که متمایزش می‌کرد.

اواخر دهه ۱۹۶۰ زمانی بود که هواپیماهای مسافربری مافوق صوت در حال آزمایش بودند و بوئینگ مطمئن نبود که آیا ۷۴۷ به زودی به عنوان یک هواپیمای مسافربری منسوخ می شود یا خیر، بنابراین هواپیما با کابین بلند و دماغه‌ای طراحی شد که می‌توانست یک بالگرد را در خود جای دهد و برای بارگیری محموله هم کاربرد داشته باشد.

متاسفانه چالش مافوق صوت هرگز اتفاق نیفتاد و ۷۴۷ با توانایی حمل بیش از ۳۰۰ مسافر در اولین پیکربندی پهن پیکر و دو راهرویی با پیکربندی‌های بعدی که حداکثر ۵۲۴ مسافر را در خود جای می‌دادند، محرک اصلی در کمک به همگانی کردن سفرهای هوایی بود. نسخه‌های اول در عصر ظلایی هواپیماهای مسافربری حتی یک سالن پیانو در عرشه بالایی داشتند!

به گفته بوئینگ، قدرت باربری این هوپیمای حدود ۱۳۳تن است. در طول تاریخ طولانی خود، در نقش های مختلف، از جمله انواع کشیده، انواع دوربرد، و انواع ویژه حمل و نقل ظاهر شد.

جامبو جت حتی به عنوان یک هواپیمای حمل کننده شاتل فضایی ین کالیفرنیا و مرکز فضایی کندی دید، خدمت کرد.

نوع تجهیز شده این هواپیما به عنوان هواپیمای مخصوص رئیس جمهور یا Air Force One کاربرد پیدا کرد و در بیش از ۳۰۰ فیلم صحنه‌هایی از پرواز یا به صورت اختصاصی‌تار ماجراهای درون این هولپیما دیده می‌شود.

کیم اسمیت، معاون رئیس و مدیر کل برنامه های ۷۴۷ و ۷۶۷ بوئینگ گفت: بیش از نیم قرن، ده‌ها هزار کارمند اختصاصی بوئینگ این هواپیمای باشکوه را طراحی کرده و ساخته‌اند که واقعاً جهان را تغییر داده است. ما مفتخریم که این هواپیما در سال های آینده به پرواز در سراسر جهان ادامه خواهد داد.

منبع: بوئینگ

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.