پاسخ سلول B پس از واکسن آنفولانزا در افراد جوان و مسن

به گزارش سیناپرس همدان، یک مقاله تحقیقاتی جدید در مجله Aging با عنوان “بررسی تک سلولی با کارایی بالا در مطالعه پاسخ سلول های B به دنبال واکسیناسیون آنفلوانزای غیرفعال در بزرگسالان جوان و مسن” منتشر شد.

آنفولانزای فصلی بار بیماری قابل توجهی را به همراه دارد و منجر به حدود ۱۰ میلیون مراجعه به بیمارستان و ۵۰ هزار مرگ در یک سال معمولی در ایالات متحده می شود. ۷۰ تا ۸۵ درصد مرگ و میر در افراد بالای ۶۵ سال رخ می دهد.

واکسیناسیون آنفولانزا بهترین محافظت در برابر ویروس است، اما برای افراد مسن کمتر موثر است، که ممکن است تا حدی به دلیل تفاوت در مقدار یا نوع سلول های B ناشی از واکسیناسیون باشد.

محققین می گویند: ما سلول های B خون محیطی قبل و بعد از واکسیناسیون را از سه جوان و سه بزرگسال مسن با پاسخ آنتی بادی قوی به واکسن آنفلوانزای غیرفعال مرتب کردیم و از فناوری تک سلولی برای نمایه سازی همزمان بیان ژن گیرنده  سلول B (BCR)استفاده کردیم.

قبل از واکسیناسیون، محققان تعدد ابرجهش سوماتیک بالاتر و فراوانی سلول‌های B فعال‌شده را در بزرگسالان مسن‌تر نسبت به افراد جوان مشاهده کردند. پس از واکسیناسیون، بزرگسالان جوان پاسخ کلونال بیشتری نسبت به بزرگسالان مسن نشان دادند.

کلون‌های گسترش‌یافته شامل ترکیبی از پلاسمابلاست‌ها، سلول‌های B فعال و سلول‌های B حافظه در حال استراحت در هر دو گروه سنی، با کاهش نسبت پلاسمابلاست‌ها در بزرگسالان مسن‌تر بودند. تجزیه و تحلیل فراوانی افتراقی سلول‌های پاسخگو به واکسن اضافی را شناسایی کرد که بخشی از کلون‌های گسترش‌یافته نبودند، که به‌ویژه در افراد مسن دیده می شود.

به طور خلاصه، ما تفاوت کمی را در پاسخ سلول های B به دنبال واکسیناسیون بین گروه های سنی نشان دادیم، با گسترش تحت سلطه پلاسمبلاست ها در جوانان، و سلول های B فعال در بزرگسالان با سن بیشتر.

محققان می افزایند: به طور کلی، این مطالعه بینش هایی را در مورد تفاوت های پاسخ واکسن سلول B بین بزرگسالان جوان و مسن ارائه می دهد و ممکن است برای طراحی واکسن های موثرتر در گروه های سنی مسن تر مفید باشد.

منبع: Aging

مترجم: کیانوش کرمی

نوشته پاسخ سلول B پس از واکسن آنفولانزا در افراد جوان و مسن اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.