ویندوز ۸.۱ در چند قدمی پایان پشتیبانی از سوی مایکروسافت

مایکروسافت قصد دارد در آینده نزدیک یکی دیگر از سیستم عامل‌های قدیمی خود یعنی ویندوز ۸.۱ را بازنشسته کند. تمام کسانی که از سیستم عامل‌های قدیمی استفاده می‌کنند، در صورت نیاز به روزرسانی‌های مختلف، باید هرچه زودتر به سیستم‌عامل‌های جدید مایکروسافت کوچ کند. در واقع از حالا شمارش معکوس برای پایان کار و پشتیبانی از ویندوز ۸.۱ شروع شده است.

ویندوز ۸.۱، سیستم عاملی که هیچ گاه جدی گرفته نشد

ویندوز ۸.۱ در اواخر سال ۲۰۱۳ راه‌اندازی شد – تنها یک سال پس از اینکه مایکروسافت ویندوز ۸ را عرضه کرد – که در واقع تلاشی برای اصلاح برخی از مشکلات اولیه سیستم عامل پرچمدار آن دوران بود. اکثرا کاربران دریافتند که تجربه بهتری نسبت به نسخه اصلی ارائه می‌دهد، اما با این حال، مایکروسافت زمان کمی را برای آماده سازی و عرضه جانشین خود یعنی ویندوز ۱۰ تلف کرد، و در تابستان ۲۰۱۵ آن را عرضه کرد که منجر به حاشیه رفتن این سیستم عامل شد.

Windows 8.1 1

مایکروسافت در ۹ ژانویه ۲۰۱۸ (۱۹ دی ۱۳۹۶) به پشتیبانی اصلی ویندوز ۸.۱ پایان داده بود و در حال برنامه ریزی برای تعلیق پشتیبانی گسترده در ۱۰ ژانویه ۲۰۲۳ (۲۰ دی ۱۴۰۱) است. هنگامی که این اتفاق بیفتد، مایکروسافت دیگر هیچ به روز‌رسانی نرم افزار و کمک فنی را برای سیستم عامل ارائه نخواهد کرد. هیچ برنامه به‌روزرسانی امنیتی گسترده‌ای هم برای ویندوز ۸.۱ وجود نخواهد داشت، به این معنی که هر کسی که آن را پس از تاریخ اجرا کند در معرض خطرات امنیتی آینده قرار خواهد گرفت.

نه چندان محبوب بر اساس آمارها

طبق آمار اعلام شده از سوی StatCounter، سهم بازار دسکتاپ ویندوز ۸.۱ در سراسر جهان تا اکتبر ۲۰۲۲ (مهر) تنها ۲.۴۵ درصد بوده است. برای مقایسه، این را در نظر بگرید که ویندوز ۷ هنوز در ۹.۶۱ درصد از دسکتاپ‌ها استفاده می‌شود. ویندوز ۱۱ توسط ۱۵.۴۴ درصد از رایانه‌های رومیزی پذیرفته شده است و ویندوز ۱۰ با ۷۱.۲۹ درصد به عنوان پیشتاز در بین سیستم‌عامل‌های مایکروسافت شناخته می‌شود.

Decktop Windows Version

در همین راستا مایکروسافت توصیه کرده دستگاه‌های دارای ویندوز ۸.۱ خود را به نسخه‌های جدیدتر و درون‌سرویس ویندوز مانند ویندوز ۱۰ یا ویندوز ۱۱ ارتقا دهید. Windows 10 Home و Pro هنوز در دسترس هستند و تا ۱۴ اکتبر ۲۰۲۵ (۲۲ مهر ۱۴۰۴) پشتیبانی می‌شوند که می‌تواند فعلا به عنوان گزینه در دسترس برای شما باشد، چراکه اگر ویندوز ۱۱ به دلیل محدودیت‌های فنی برای شما در دسترس نباشد، ویندوز ۱۰ می‌تواند فعلا چندسالی کار شما را راه بیندازد.

مایکروسافت پیشنهاد کرده که در صورتی که دستگاه شما حداقل الزامات یک سیستم عامل جدیدتر را برآورده نمی‌کند، سخت افزار خود را به چیزی که بتواند حداقل ویندوز ۱۰ را اجرا کند ارتقاء بدهید. در چنین شرایطی (و با فرض اینکه همچنان می‌خواهید به سیستم عامل ویندوز پایبند باشید)، بهتر است به نحوی ارتقا دهید که از ویندوز ۱۱ پشتیبانی کند، تا برای مدت طولانی‌تری از بابت پشتیبانی خیالتان راحت باشد.

مطالب مرتبط:

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.