ویندوز ۱۰ محبوب‌ ترین سیستم‌ عامل مایکروسافت در بازار است

همانطور که می‌دانید، ویندوز ۱۱ مدت زیادی است که وارد بازار شده است. طبق گزارش ماه می StatCounter، در حالیکه مایکروسافت با انتشار به‌روزرسانی‌های منظم، تلاش می‌کند تجربه‌ کاربری این سیستم‌عامل را ارتقا دهد، ویندوز ۱۰ همچنان انتخاب بسیاری از کاربران و محبوب‌ ترین سیستم‌ عامل مایکروسافت در بازار است.

ویندوز ۱۰ برای اولین‌بار سال ۲۰۱۵ در اختیار کاربران قرار گرفت. این سیستم‌عامل موفق شد که در همان ابتدای کار خود توجه کاربران زیادی را به خود جلب کرده و چند سال پس از عرضه، به سلطه ویندوز ۷ در بازار ویندوز پایان دهد. بنابراین تعجبی ندارد که کماکان محبوب‌ ترین سیستم‌ عامل مایکروسافت در بازار است.

بر اساس این گزارش، ویندوز ۱۰ با ۷۱.۹ درصد از سهم بازار، پراستفاده‌ترین نسخه‌ سیستم‌عامل دسکتاپ مایکروسافت است. این در حالی است که مایکروسافت سعی می‌کند افراد بیشتری را به ارتقای دستگاه‌های خود به آخرین سیستم‌عامل ترغیب کند. البته باید توجه داشت که یکی از مهم‌ترین دلایل عدم مهاجرت کاربران به ویندوز ۱۱، حداقل مشخصات فنی موردنیاز این پلتفرم است.

ویندوز 10 محبوب‌ ترین سیستم‌ عامل مایکروسافت در بازار است

ویندوز ۱۱ با ۲۲.۹۵ درصد سهم بازار در جایگاه دوم فهرست قرار دارد. این آمار نسبت به ماه آوریل کاهش یافته است و به‌طور کلی نشان می‌دهد که ۹۴.۸۵ درصد از کاربران از ویندوز ۱۰ و ۱۱ استفاده می‌کنند.

تلاش مایکروسافت برای مهاجرت کاربران سیستم‌عامل ویندوز ۱۱

ما در حال حاضر می‌دانیم که مایکروسافت از اکتبر ۲۰۲۵ دیگر از ویندوز ۱۰ پشتیبانی نخواهد کرد. گفتنی است که نسخه‌های LTSC برای مدت‌زمان بیشتری مورد پشتیبانی قرار می‌گیرند. مایکروسافت تا این لحظه نیز تغییراتی را در این زمینه آغاز کرده است. برای مثال، این شرکت اعلام کرد که از این به بعد هیچ به‌روزرسانی نرم‌افزاری جدیدی برای ویندوز ۱۰ منتشر نخواهد کرد. این بدان معنی است که نسخه فعلی ۲۲H2 آخرین نسخه این سیستم‌عامل خواهد بود.

بنابراین اگر پس‌ از پایان دوره‌ پشتیبانی، همچنان از ویندوز ۱۰ استفاده کنید، نباید انتظار داشته باشید که ویژگی‌ جدیدی به آن اضافه شود. با این حال، مایکروسافت به انتشار به‌روزرسانی‌های امنیتی ادامه می‌دهد.

علاوه بر این، مایکروسافت اعلام کرد که تمامی دستگاه‌های کاربران ویندوز ۱۰ را در این ماه به آخرین نسخه ۲۲H2 ارتقا خواهد داد‌. این کار عمدتا به این دلیل است که نسخه‌های قبلی ویندوز ۱۰ در تاریخ ۱۳ ژوئن ۲۰۲۳ به پایان کار خود نزدیک می شوند.

سهم بازار نسخه‌های قدیمی‌تر ویندوز

گزارش مذکور نشان می‌دهد که برخی از کاربران همچنان از نسخه‌های قدیمی‌تر ویندوز استفاده می‌کنند. در ادامه سهم بازار هریک از نسخه‌های قدیمی‌تر ویندوز را در می ۲۰۲۳ مشاهده می‌کنید:

  • ویندوز ۷ (۳.۶۱%)
  • ویندوز ۸.۱ (۰.۷۲%)
  • ویندوز ۸ (۰.۳۷%)
  • ویندوز XP

قابل ذکر است که ویندوز ۷ نیز با افت ۰.۰۶ درصدی در مقایسه با ارقام آوریل، ضربه قابل‌توجهی را متحمل شد. این آمار می‌تواند نتیجه این باشد که مایکروسافت از برنامه Extended Security Update خود در اوایل امسال استفاده کرده است.

مایکروسافت همچنان به تشویق کاربران برای ارتقا به ویندوز ۱۱ ادامه می‌دهد، اگرچه برخی از کاربران تمایلی به مهاجرت به این سیستم‌عامل اندارند و به اشکالاتی در طراحی آن، به ویژه منوی استارت اشاره کرده‌اند.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.