ویروس ها کلید مبارزه بشر با بیماری های عفونی هستند

طی سال های اخیر برخی مطالعات نشان داد:ویروس ها توانایی بسیار زیادی در مبارزه با عفونت های باکتریایی دارند و به همین دلیل این سوال برای بسیاری از افراد مطرح شده است که آیا ویروس ها کلید مبارزه با عفونت ها هستند؟ در این گزارش به بررسی این موضوع می پردازیم.

به گزارش سیناپرس، اگر بخواهیم در یک کلمه به این پرسش پاسخ دهیم که آیا ویروس ها کلید مبارزه با عفونت ها هستند، پاسخ بله و در عین حال خیر است. مطالعات انجام شده نشان می دهد برخی از ویروس ها وجود دارند که صرفاً برای مبارزه با عفونت های باکتریایی طراحی شده اند که باکتریوفاژ نامیده می شوند.

این ویروس ها به سلول های باکتریایی متصل شدهو ژنوم خود را به سلول آن ها تزریق می کنند. سپس باکتری به جای ژنوم خود، ژنوم ویروسی را تولید می کند و این عمل باعث اختلال در عملکرد باکتری شده و به طور موثری عفونت باکتریایی را متوقف می کند.

تصور می شود که میلیاردها فاژ روی زمین وجود داشته باشد. آنها در طول هزاران سال با باکتری هایی که شکارشان می کنند تکامل یافته و تعداد آنها را تحت کنترل نگه داشته اند.

فاژ درمانی استفاده از فاژهای فعال برای از بین بردن باکتری هایی است که باعث بروز تغییرات در باکتری های عامل بیماری های انسانی می شوند در حالی که سایر باکتری ها را تحت تاثیر قرار نمی دهند.

فاژها به طور رسمی در سال های ۱۹۱۵ تا ۱۹۱۷ کشف شدند و از آن زمان به بعد از این ویژگی ویروس ها عنوان درمان برخی عفونت ها  استفاده می شوند. این روش به طور ویژه در کشورهایی مانند روسیه، بلژیک و گرجستان استفاده می شود. به گزارش سیناپرس، متاسفانه پس از کشف آنتی بیوتیک ها،  فاژ درمانی در دهه های پیش کنار گذاشته شد اما اکنون امید زیادی وجود دارد که فاژها بتوانند به از بین بردن گونه ‌های مقاوم به آنتی ‌بیوتیک کمک کنند.

به گزارش سیناپرس، با این حال، موانع متعددی برای استفاده گسترده تر از فاژ درمانی وجود دارد. فاژها مخصوص باکتری های خاصی هستند و در مقابل آن باکتری ها می توانند مقاومت ایجاد کنند. بازآفرینی نحوه رفتار ویروس ها در بدن در محیط های آزمایشگاهی چالش برانگیز است. با این حال، این حوزه یک زمینه مطالعاتی بسیار هیجان انگیز است که باید مراقب آن بوده و زمان نشان خواهد داد که آیا این ویروس ها کلید مبارزه با عفونت هستند یا خیر.

مترجم: فاطمه کردی

منبع: sciencefocus

نوشته ویروس ها کلید مبارزه بشر با بیماری های عفونی هستند اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.