ویروس زامبی بازیابی‌شده از خاک منجمد شمالگان همچنان عفونی است

zombie virus 640ca4f3fc5aadb2f1705bcb

دانشمندان ویروس‌های باستانی زامبی را از خاک منجمد بازیابی و کشف کردند که آن‌ها هنوز می‌توانند آمیب‌های تک‌سلولی زنده را آلوده کنند. احتمال اینکه این ویروس‌ها انسان‌ها یا حیوانات را آلوده کنند، مشخص نیست؛ اما پژوهشگران می‌گویند ویروس‌های موجود در خاک منجمد را باید به‌عنوان تهدیدی برای سلامت عمومی در نظر گرفت.

خاک منجمد لایه‌ای از خاک است که در تمام طول سال یخ‌زده باقی می‌ماند؛ حداقل قبل از اینکه فعالیت‌های انسانی باعث افزایش دمای جهان شود، این‌طور بود. این خاک ۱۵ درصد از خشکی را در نیم‌کره‌ی شمالی می‌پوشاند؛ اگرچه به‌دلیل تغییرات اقلیمی خاک منجمد به‌سرعت در حال ذوب‌شدن است و مجموعه‌ای از بقایای باستانی از ویروس‌ها و باکتری‌ها گرفته تا ماموت‌های پشمالو و خرس غارنشین را آشکار می‌کند.

به‌گزارش سی‌ان‌ان، پروفسور ژان‌میشل کلاوری سویه‌هایی از ویروس منجمد ۴۸ هزار ساله را از چند مکان خاک منجمد در سیری پیدا کرد. قدیمی‌ترین سویه که قدمت آن ۴۸۵۰۰ سال تخمین زده شده است، از نمونه‌ای از خاک زیر یکی از دریاچه‌ها شناسایی شده است؛ درحالی‌که جوان‌ترین نمونه ۲۷ هزار سال قدمت دارد. یکی از نمونه‌های جوان در لاشه‌ی ماموتی پشمالو کشف شد.

بیزینس اینسایدر می‌نویسد برخی دانشمندان نگران‌اند که با گرم‌شدن شمالگان براثر تغییرات اقلیمی، ذوب‌شدن خاک منجمد ویروس‌های باستانی را آزاد کند که هزاران سال با موجودات زنده در تماس نبوده‌اند. در این شرایط، گیاهان و جانوران و انسان‌ها ممکن است از مصونیتی دربرابر آن‌ها برخوردار نباشند.

بیرگیتا ایونگارد، استاد بازنشسته‌ی گروه میکروب‌شناسی بالینی دانشگاه اومئو سوئد، به سی‌‌ان‌ای گفت: «به‌خاطر بسپارید که دفاع ایمنی ما در تماس نزدیک با محیط میکروبی اطرافمان تکامل پیدا کرده است. اگر ویروسی در خاک منجمد پنهان باشد که هزاران سال با آن در تماس نبوده‌ایم، ممکن است دفاع ایمنی ما برای مقابله با آن کافی نباشد.»

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.