وقتی ملاتونین زیادی مصرف کنید، چه اتفاقی می‌افتد؟

melatonin pill 6592c38f494c1ffd7082c17f

شاید شما هم از افرادی باشید که در رختخواب از گوشی هوشمند خود استفاده می‌کنید و بنابراین در هنگام خواب درمعرض نور آبی گوشی خود قرار می‌گیرید. این در حالی است که مطالعات نشان می‌دهند استفاده از صفحات نمایش در زمان خواب تاثیر منفی بر خواب دارد.

دلیل تاثیر منفی صفحات نمایش بر خواب ما هورمون ملاتونین است. این هورمون که در غده صنوبری مغز تولید می‌شود، نقشی کلیدی در تنظیم چرخه خواب و بیداری بدن دارد. گاهی آن را هورمون تاریکی می‌نامند، زیرا سطح آن در طول روز پایین است، اما با تاریک شدن هوا افزایش پیدا می‌کند. بنابراین، هر چیزی که نور را در زمان خواب افزایش دهد (مانند درخشش آبی صفحات الکترونیکی)، تولید ملاتونین را مختل می‌کند و ممکن است موجب شود رفتن به خواب سخت‌تر شود.

استفاده از صفحات نمایش در زمان خواب تاثیر منفی بر خواب دارد

بسیاری از مردم می‌گویند به اندازه هفت تا هشت ساعت مورد نیاز خود نمی‌توانند بخوابند. بنابراین، تعجبی ندارد که میلیون‌ها نفر به مکمل‌های ملاتونین روی می‌آورند تا به آن‌ها در مبارزه با بی‌خوابی، پرواززدگی یا مشکل خوابیدن پس از شب‌کاری کمک کند.

درحالی‌که در برخی از کشورها برای دسترسی به ملاتونین به نسخه پزشک نیاز است، در ایالات متحده بدون نسخه فروخته می‌شود و در قفسه‌ها در کنار مکمل‌های ویتامین یافت می‌شود. حتی از سنین کم به کودکان پاستیل ملاتونین داده می‌شود تا به آن‌ها کمک کند در طول شب بخوابند. اما برخی از پزشکان نگران هستند که ملاتونین ممکن است آن‌طور که ادعا می‌شود، ایمن نباشد.

ملاتونین نقش کلیدی در تنظیم چرخه خواب و بیداری بدن دارد

در طول دنیاگیری ویروس کرونا، مایکل توس، پزشک اورژانس کودکان در بیمارستان کودکان بوستون متوجه روند هشداردهنده‌ای شد. تعداد کودکانی که به خاطر مصرف مقدار زیاد ملاتونین به بیمارستان آورده می‌شدند، درحال افزایش بود. توس در گفتگو با بی‌بی‌سی فیوچر گفت: «شاهد کودکان خردسالی بودیم که به‌طور تصادفی ملاتونین خورده بودند و نوجوانانی را می‌دیدیم که در تلاش برای آسیب رساندن به خود ملاتونین مصرف کرده بودند.»

مطالعه‌ی سال ۲۰۲۲ توس و همکارانش، نشان داد که بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ تعداد تماس‌های سالانه با مراکز کنترل مسمومیت، به خاطر مصرف بیش‌ازحد ملاتونین توسط کودکان ۵۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است .

یافته فوق در مطالعه دیگری در ماه ژوئن ۲۰۲۳ تکرار شد. این پژوهش نشان داد که تعداد کودکانی که به دلیل مصرف بیش‌ازحد ملاتونین به اورژانس‌های ایالات متحده مراجعه کرده بودند، در طول یک دهه ۴۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است. توس می‌گوید: «افزایش مسمومیت‌ها به احتمال زیاد نتیجه‌ی افزایش مصرف ملاتونین در میان مردم است. فروش ملاتونین در سال‌های اخیر افزایش یافته و مصرف ملاتونین در کودکان نیز زیاد شده است. کودکان به‌وسیله‌ی آنچه در محیط آن‌ها وجود دارد، مسموم می‌شوند، بنابراین افزایش دسترسی به ملاتونین باعث افزایش مسمومیت خواهد شد.»

بیشتر کودکان در هر دو مطالعه اشاره‌شده علائمی نداشتند و چنانچه علائمی نشان می‌دادند، خفیف بود و شامل ناراحتی معده، استفراغ و مقداری خواب آلودگی می‌شد.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.