وضعیت ایکس باکس در سال ۲۰۲۴ چگونه خواهد بود؟

سال پیش‌رو شاید به مانند سال قبل، لیستی غنی از بازی‌های جذاب و بزرگ نداشته باشد؛ اما چنین توصیفی حداقل برای ردموندی‌ها و ایکس باکس صدق نمی‌کند. پس از نمایش مختصر و جذاب جدید Developer Direct حالا نگاه شفاف‌تری نسبت به برنامه ایکس باکس در سال ۲۰۲۴ داریم و به نظر می‌آید که امسال، همان سالی‌ست که مدیران و طرفداران ایکس باکس انتظارش را می‌کشیدند اما چرا؟ برای پاسخ این سوال با ویجیاتو همراه باشید. 

<!–

–>

موج جدید بازی‌های انحصاری


بازی های ایکس باکس در سال 2024بازی های ایکس باکس در سال 2024

وضعیت بازی‌های انحصاری ایکس باکس در سال ۲۰۲۳ بالا و پایین‌های زیادی داشت اما در نگاه کلی می‌توان عملکرد ردموندی‌ها را قابل قبول دانست. انتشار ناگهانی بازی Hi-Fi Rush با استقبال بسیار خوبی همراه شد و این عنوان در فصل جوایز هم بسیار خوب دیده شد. چند ماه گذشت و با انتشار بازی ردفال حاشیه‌های زیادی گریبان سران ایکس باکس را گرفت و زنگ خطر برای دوست‌داران این برند به صدا درآمد. سپس حاشیه‌های دادگاه اکتیویژن بلیزارد آغاز شد اما این ماجرا سرانجام خوبی برای ایکس باکس داشت و شیرینی این خرید بزرگ با موفقیت عناوین استارفیلد و فورتزا موتوراسپرت در بازار ادامه داشت. 

با وجود این موفقیت‌ها، به نظر می‌آید که ایکس باکس در سال ۲۰۲۴ وضعیت بهتری را بگذراند. در شوکیس اخیر دیدیم که ایکس باکس حداقل پنج بازی انحصاری مهم با سبک و سیاق‌های مختلف را آماده عرضه خواهد داشت. بالاخره بازی Hellblade 2 پس از مدت‌ها انتظار تاریخ انتشار گرفته و برای تاریخ ۱ خرداد ۱۴۰۳ آماده عرضه خواهد بود. نیمه دوم سال ۲۰۲۴ اما همان دوره‌ای است که می‌تواند برای ایکس باکس تعیین‌کننده باشد. تا به امروز و با فرض کنار گذاشتن احتمال تاخیر خوردن عناوین، ایکس باکس سه بازی مهم انحصاری برای عرضه دارد. عناوین Stalker 2، Avowed و مهم‌تر از همه Indiana Jones and The Great Circle برای انتشار در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ آماده شدند. در کنار این آثار باید عنوان Ara: History Untold را هم در نظر داشته باشیم که می‌تواند دوست‌داران بازی‌های استراتژیک را مجذوب خود کند. 

هرکدام از این عناوین اهمیت خاص خودشان را دارند و هر کدام قرار است مخاطب هدف خودش را داشته باشد. به نظر می‌آید که ایکس باکس تلاش زیادی دارد تا پلتفرمی برای همه‌ی مخاطب‌ها باشد. 

نینجا تئوری پس از موفقیت‌های بازی اول هل‌بلید، دوباره از همان فرمول استفاده کرده و دنباله بازی را حالا با بودجه بیشتر و فناوری‌های اپیک گیمز یعنی آنریل انجین ۵ و متاهیومن ساخته است. با توجه به نمایش‌هایی که از این بازی دیدیم، می‌توانیم بگوییم که Hellblade 2: Senua Saga قرار است یک تجربه سینمایی با داستان‌گویی عمیق باشد. شاید چنین ساختاری به سرعت با عناوین انحصاری تک‌نفره سونی مقایسه شود و حالا اکس باکس قرار است که قدمی مهم در این زمینه بردارد. چرا که عنوان اول هم به لحاظ داستان‌گویی مورد تحسین رسانه‌ها و طرفداران قرار گرفت. 

دومین عنوان مهم اکس باکسی‌ها، بازی Avowed خواهد بود. ابسیدین از مهم‌ترین استودیوهای بازی‌سازی ایکس باکس محسوب می‌شود که اتفاقا در دو سال گذشته هم با انتشار عنوان Pentiment توانست موفقیت‌های بزرگی برای بخش انتشارات بازی‌های ایکس باکس به ارمغان بیاورد. حال جاه‌طلبانه‌ترین اثر آن‌ها در دو سال گذشته، آماده انتشار است و با توجه به نمایش اخیر می‌توانیم بگوییم که قرار است با عنوان نقش‌آفرینی بلندپروازانه‌ای روبرو باشیم. به طور کلی ایکس باکس در زمینه ساخت بازی‌های RPG دست بازی دارد و خرید بتسدا به آن‌ها کمک زیادی کرده است. اما در این بین نقش ابسیدین را هم نباید نادیده بگیریم. این استودیو که راندمان بسیار بالایی هم دارد، بازی Avowed را با الهامات زیاد از اسکایریم ساخته و از عناوین قبلی‌اش مثل Outer World هم درس‌های زیادی گرفته و تا بهترین نقش‌آفرینی که تا به حال ساختند را عرضه کنند. 

حالا به سراغ بازی بزرگ ایکس باکس در سال ۲۰۲۴ یعنی ایندیانا جونز برویم. استودیوی ماشین گیمز که سابقه ساخت عناوین مدرن ولفنشتاین را داشته و عناوین باکیفیتی را هم عرضه کرده، سراغ فرنچایز محبوب دنیای سینما رفته است. ایندیانا جونز همواره نام مهمی در صنعت سرگرمی است و در طول دهه‌های گذشته، بازی‌های زیادی از این فرنچایز ساخته شده اما هیچ‌کدام از آن‌ها نتوانستند انتظارات طرفداران را برآورده کنند. با توجه به سابقه خوب ماشین گیمز و البته نقش پررنگی که بتسدا و شخص تاد هاوارد در توسعه بازی دارند، باید انتظارات را از بازی جدید ایندیانا جونز بالا برد. 

انتخاب زاویه دوربین اول شخص، مکانیزم‌های مبارزه با شلاق و حل پازل از جمله نکاتی‌ست که طرفداران را نسبت به بازی جدید ایندیانا جونز امیدوار می‌کند. استودیوی ماشین گیمز در زمینه ساخت شوترهای اول شخص تبحر بالایی دارد و با توجه به نمایش‌ها به نظر می‌آید که اول شخص بودن بازی ایندیانا جونز تصمیم درستی هم بوده است. حل پازل و فضای ماجراجویی، بخش مهمی از بازی خواهد بود و باید دید که ماشین گیمز چگونه از پس آن برمی‌آید. فراموش نکنید که انتشار این تریلر باعث شده تا همگی این بازی را با ساخته ناتی داگ یعنی آنچارتد مقایسه کنند. اگرچه که خود آنچارتد وام‌گرفته از سری ایندیانا جونز است و همین نکته فشار بیشتری بر استودیوی ماشین گیمز وارد خواهد کرد. موفقیت این بازی می‌تواند تاثیر زیادی بر دیدگاه مردم نسبت به این پلتفرم داشته باشد و می‌تواند آغازگر عصر جدیدی برای بازی‌های داستان‌محور ایکس باکس باشد. 

گیم پس و یک سال چالش‌برانگیز


بازی های ایکس باکس در سال 2024بازی های ایکس باکس در سال 2024

اما در کنار انتشار بازی‌های انحصاری بزرگ، سرویس گیم پس هم قرار است تا سالی چالش‌برانگیز را بگذراند. بدون شک گیم پس در حال حاضر بهترین سرویس اشتراکی دنیای بازی است و مایکروسافت تلاش زیادی دارد تا این وضعیت تداوم داشته باشد. بدون شک یکی از مهم‌ترین دلایل درخشش سرویس گیم‌ پس انتشار بازی‌های تردپارتی است. همان‌طور که در بخش قبلی هم ذکر کردیم، بازی‌های انحصاری ایکس باکس در طول سال ۲۰۲۴ زیاد هستند و همه‌ی آن‌ها قرار است که در روز انتشار در سرویس گیم‌ پس قرار بگیرند. 

اما مشکلی که در این بین حس می‌شود کمبود بازی‌های انحصاری در نیمه اول سال است که این مشکل با عناوین تردپارتی جبران خواهد شد. تا به همین الان، عناوین بزرگی مثل Assassins Creed Valhalla، Resident Evil 2 و عنوان Palworld که این روزها به شکل عجیبی مورد توجه قرار گرفته در این سرویس قرار گرفتند و می‌دانیم بازی‌های Persona 3: Reload و Open Roads قرار است که در طول ماه‌های آتی در سرویس قرار بگیرند. با این حال و در نگاهی کلی، تعداد بازی‌هایی که برای انتشار در سال ۲۰۲۴ آماده انتشار هستند چندان زیاد نیست و به نظر با سال آرام و خلوتی طرف هستیم. 

در طرف مقابل سرویس پلاس پلی‌استیشن هرگز نتوانست در حد و اندازه‌های گیم پس ظاهر شود و به نظر می‌آید که امسال هم تفاوتی در این مسئله ایجاد نخواهد شد. بنابراین ایکس باکس باید از این فرصت استفاده کند و لاین‌آپ قوی سرویس خودش را حفظ کند. خرید اکتیویژن بلیزارد ممکن است تاثیر بزرگی در این موضوع داشته باشد. شاید به مانند بتسدا، روزی خبری منتشر شود که تمام بازی‌های قدیمی اکتیویژن بلیزارد به سرویس گیم پس اضافه خواهند شد. بودن نام کال آو دیوتی میان بازی‌های گیم پس به تنهایی می‌تواند تاثیرگذار و مهم باشد. 

احتمال انتشار یک سخت‌افزار جدید


وضعیت ایکس باکس در سال 2024وضعیت ایکس باکس در سال 2024

در سندهایی که از دادگاه اکتیویژن بلیزارد لو رفت، لیست بازی‌های در دست ساخت زیادی از استودیوهای ایکس باکس لو رفت. اما در کنار این لیست، تصویری از یک ایکس باکس سریز اکس تماما دیجیتال هم منتشر شد که واکنش‌های زیادی را در پی داشت. سران ایکس باکس بارها اشاره کردند که قصد انتشار یک کنسول میان‌نسلی را ندارند و کنسول فعلی آن‌ها توانایی این را خواهد داشت تا پایان نسل به بهترین شکل ممکن در دسترس باشد. اما عرضه یک کنسول با سخت‌افزار سریز اکس اما به صورت کاملا دیجیتالی می‌تواند حرکت هوشمندانه‌ای از سوی مایکروسافت باشد. این کنسول تا به الان معرفی رسمی نشده و در سندها هم تاریخ عرضه مشخصی ذکر نشده است. بنابراین هر لحظه باید منتظر معرفی این سخت‌افزار جدید باشیم؛ شاید نمایش تابستان این خبر را هم به همراه داشته باشد و این کنسول در تعطیلات سال میلادی جدید منتشر شود. 

شوکیس تابستان


بازی جدید کوجیما و ایکس باکسبازی جدید کوجیما و ایکس باکس

تمام این برنامه‌ها و موضوعات را گفتیم و هنوز به نمایش تابستان نرسیدیم. برنامه Developer Direct صرفا قرار است بروزرسانی دولوپرها درباره توسعه بازی باشد و در کنار این موضوع نمایش‌های جدیدی از بازی‌ها را ببینیم. این فرمت نمایش بسیار جذاب هم بوده و چه نمایش امسال و چه نمایش سال گذشته با استقبال بسیار خوبی همراه بوده است. با این حال نمایش بزرگ ایکس باکس که در ماه‌های می یا ژوئن برگزار خواهد شد از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد بود. هنوز بازی‌های بزرگ زیادی از سمت اکس باکس وجود دارد که تاریخ انتشار نگرفته و شاید در تابستان اطلاعات بیشتری از این عناوین ببینیم. بعضی از عناوین انحصاری هم مثل بازی جدید کوجیما به نام OD احتمالا نمایشی داشته باشد و شاید برای انتشار در امسال آماده باشند. 

همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره کردیم سال ۲۰۲۴ چندان سال شلوغی نیست و این کمبود بازی به خصوص در طرف پلی‌استیشن هم احساس می‌شود. برنامه سونی برای سال جدید چندان واضح نیست و پس از انتشار عناوین Helldivers 2، Final Fantasy Rebirth و Rise of Ronin در سه ماهه نخست سال، مشخص نیست که باید منتظر چه عناوین انحصاری دیگری باشیم. همین موضوع می‌تواند یک فرصت طلایی برای اکس باکس باشد تا در سال جدید بدرخشد. 

با توجه به اطلاعاتی که تا به امروز داریم می‌دانیم ۲۰۲۴ می‌تواند سال جذابی برای ردموندی‌ها باشد. شاید هم یک فرصت طلایی که فقط یک بار سراغ هر ناشری می‌آید. فیل اسپنسر بارها اذعان کرده که ایکس باکس جایگاه سوم را در بازار بازی‌های ویدیویی داشته اما امسال این قضیه می‌تواند متفاوت باشد. اگر بازی‌ها با کیفیتی خوب به دست بازیکنان برسند و همان چیزی باشند که نمایش‌ها نشان می‌دهند، می‌توانیم پیش‌بینی کنیم که ایکس باکس آماده یک سال باشکوه و پر از موفقیت است. 

بیشتر بخوانید:

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.