وضعیت اینترنت ایران و جهان در ماه مارس ۲۰۲۳ – صعود یک‌پله‌ای اینترنت ثابت ایران!

بی‌شک علاقه‌مندان با موضوعات فناوری و اطلاعات، با سامانه «اسپیدتست» (Speedtest) آشنایی کامل دارند. این سامانه معتبر وضعیت اینترنت جهان به صورت ماهانه در اختیار مردم قرار می‌دهد. در گزارش ماهانه سامانه «اسپیدتست»، ما شاهد روند صعودی کشورهای عربی در ارائه اینترنت پرسرعت هستیم. از سوی دیگر، کشور ایران با صعود یک‌پله‌ای در بخش اینترنت ثابت همراه بوده است. در این مقاله ما با نگاهی جامع وضعیت پرسرعت‌ترین و کندترین اینترنت جهان را مورد بررسی قرار می‌دهیم. پس در ادامه مطالعه این مقاله همراه ما باشید.

به گزارش خبرگزاری «سخت‌افزارمگ»، میانگین سرعت دانلود اینترنت همراه در جهان در ماه گذشته ۴۱.۵۴ مگابایت برثانیه و سرعت آپلود ۱۰.۴۲ مگابایت برثانیه با تاخیر ۲۸ میلی‌ثانیه‌ای بوده است. گفتنی است میانگین سرعت دانلود اینترنت ثابت در جهان در ماه مارس ۷۹ و آپلود ۳۴.۹۲ مگابایت برثانیه بوده است. تصویر پایین نشان می‌دهد تاخیر اینترنت ثابت جهانی به میزان ۹ میلی‌ثانیه در ماه مارس رسیده است. نتایج فوق نشان می‌دهند سرعت دانلود اینترنت در بخش‌های ثابت و تلفن همراه با افزایش نسبی نسبت به ماه فوریه ۲۰۲۳ همراه بوده است.

وضعیت اینترنت ایران و جهان در ماه مارس

کشورهای عربی؛ ارائه‌دهنده‌ترین اینترنت پرسرعت در جهان

به مانند ماه گذشته، کشور ایالات متحده عربی بالاترین سرعت دانلود را در اینترنت گوشی همراه به شهروندان خود ارائه می‌دهد. شایان ذکر است متوسط سرعت دانلود در این کشور معادل ۱۷۸.۲۵ مگابیت برثانیه بوده است که اگر کمی ریزبین باشیم، این میزان با افت نسبی نسبت به ماه فوریه (۱۷۹.۶۱ مگابیت برثانیه) همراه شده است. قطر همچنان به عنوان بزرگ‌ترین رقبیب امارات، در جایگاه دوم جدول با ارائه میانگین سرعتی به معادل ۱۷.۴۵۶ مگابایت بر ثانیه قرار دارد. کشورهای نروژ، کویت، دانمارک، کره جنوبی، هلند، چین و بلغارستان در جایگاه‌های بعدی فهرست پرسرعت‌ترین اینترنت‌های جهان در ماه مارس قرار گرفتند.

سنگاپور هم با میانگین سرعت دانلود ۲۳۵.۴۰ مگابیت برثانیه پرسرعت‌ترین اینترنت ثابت جهان در ماه گذشته را از آن خود کرد. امارات توانست با گذر از شیلی، به دومین کشور فعال در ارائه اینترنت پرسرعت در جهان تبدیل شود. پس از سنگاپور، امارات و شیلی، کشورهای چین، دانمارک، تایلند، موناکو، آمریکا، هنگ کنگ و رومانی رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند. بی‌شک قابل‌توجه‌ترین تغییر در این جدول، کاهش تدریجی سرعت اینترنت ثابت در کشور چین است. گفتنی است چین نسبت به ماه دسامبر و ژانویه از جایگاه دوم به جایگاه چهارم سقوط کرده است.

وضعیت اینترنت ایران و جهان در ماه مارس

برخلاف ماه فوریه ۲۰۲۳، این‌بار کشور کوبا کندترین اینترنت موبایل جهان را در اختیار شهروندانش قرار داده بود. میانگین سرعت دانلود در این کشور همچنان کند است و اکنون ۳.۴۴ مگابیت برثانیه به ثبت رسیده است. پیش از کوبا، کشورهای افغانستان، ونزوئلا، سومالی، یمن، هایتی، تاجیکستان، بولیوی، غنا، سوریه و کامرون رتبه‌های بالاتر را به خود اختصاص داده‌اند.

در بخش اینترنت ثابت، کوبا دوباره با متوسط سرعت ۱.۸۴ مگابیت برثانیه ضعیف‌ترین اینترنت را در میان کشورهای جهان به خود اختصاص داده است. افغانستان، ترکمنستان، سوریه، یمن، تیمور شرقی، بروندی، نیجر، سودان، سوزایلند و گامبیا در رتبه‌های بالاتر نسبت به کوبا قرار داشتند.

بررسی وضعیت اینترنت ایران در ماهی که گذشت

وضعیت اینترنت ایران و جهان در ماه مارس

کشور ایران عملکردی رو به بالا نسبت به کشورهای امارات و قطر ندارد. می‌توانیم اینگونه اعلام کنیم وضعیت اینترنت ایران در هر دو بخش تلفن همراه و ثابت با تغییر بزرگی در ماه‌های گذشته همراه نبوده است. طبق آنچه وب‌سایت «اسپیدتست» گزارش می‌دهد، میانگین سرعت دانلود اینترنت ثابت در ایران در ماه مارس ۱۱.۵۷ مگابیت برثانیه بوده است. ایران توانسته با مقداری افزایش بی‌اثر در جایگاه ۱۴۶ قرار گیرد، البته نباید توقع داشت که به علت این افزایش جایگاه، کاربران ایرانی از بهبود وضعیت اینترنت ابراز خوشحالی کنند.

از سوی دیگر، وضعیت اینترنت ایران در بخش تلفن همراه تغییری ایجاد نشده است. کشور ایران همچنان با میانگین ۳۶.۳۳ مگابایت بر ثانیه در جایگاه ۶۱ (بدون تغییر) قرار گرفته است. یادآوری کنیم اینترنت ایران در نوامبر سال ۲۰۲۲ در جایگاه ۴۸ قرار داشت.

همان‌طور که مشاهده کردیم، وضعیت اینترنت ایران بر اساس آنچه «اسپیدتست» نشان می‌دهد، رضایت‌بخش نیست و باید منتظر بمانیم که آیا «عیسی زارع پور» در سال ۱۴۰۲ به وعده کاهش میزان اختلال‌ها و قطعی‌های اینترنت در سال جاری عمل می‌کند یا خیر. لطفاً نظرات خود را با ما در این باره به اشتراک بگذارید.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.