وسعت یخ دریای قطب جنوب به کمترین میزان خود

وسعت یخ دریای قطب جنوب به کمترین میزان خود برای ماه ژانویه رسیده و ۳۱ درصد کمتر از میانگین و بسیار کمتر از رکورد پیشین در ژانویه ۲۰۱۷ بوده است.

به گفته سرویس تغییر آب و هوایی کوپرنیک اتحادیه اروپا (Copernicus Climate Change Service)، آنالیز داده های ماهواره ای نشان می دهد که وسعت یخ دریای قطب جنوب به کمترین میزان خود برای ماه ژانویه رسیده و ۳۱ درصد کمتر از میانگین و بسیار کمتر از رکورد پیشین در ژانویه ۲۰۱۷ بوده است. تراکم کمتر از حد میانگین توده های یخ در تمام بخش های اقیانوس جنوبی غالب بوده است.

وسعت یخ دریای قطب شمال نیز در ماه ژانویه ۴ درصد کمتر از میانگین بوده و در سابقه داده های ماهواره ای، جایگاه سوم پایین‌ترین میزان را به خود اختصاص داده است. تراکم کمتر از حد میانگین یخ دریای قطب شمال در دریای بارنتز و منطقه سوالبارد بیشتر بوده است.

یخ قطب

میانگین ماهانه وسعت یخ دریای قطب شمال در ژانویه ۲۰۲۳ به ۱۳.۵ میلیون کیلومتر مربع رسیده که ۰.۶ میلیون کیلومتر مربع (۴ درصد) کمتر از حد میانگین برای ماه ژانویه در بازه زمانی ۱۹۹۱ تا ۲۰۲۰ بوده است. در سابقه ثبت داده های ماهواره ای که از سال ۱۹۷۹ آغاز شد، این میزان در جایگاه سوم کمترین وسعت یخ دریای قطب شمال قرار گرفته و کمتر از میزان ثبت شده در ژانویه ۲۰۲۲ بوده است.

یخ قطب

نقشه ناهنجاری تراکم یخ دریایی برای ژانویه ۲۰۲۳ نشان می دهد که میزان تراکم یخ در دریای بارنتز شمالی و در امتداد ساحل شرقی سوالبارد کمتر از حد میانگین بوده است. این بخش از اقیانوس منجمد شمالی شاهد دمای هوای سطحی بسیار بالاتر از میانگین بوده است. تراکم یخ کمتر از حد میانگین در دریای لابرادور نیز غالب بوده است. بخش های جنوبی دریای برینگ و دریای اُختسک تراکم های کمتر از حد میانگین را شاهد بودند، در شرایطی که تراکم های بالاتر از حد میانگین در بخش شمالی آنها غالب بود.

یخ قطب

در ژانویه ۲۰۲۳، وسعت یخ دریای قطب جنوب به طور میانگین به ۳.۸ میلیون کیلومتر مربع رسیده که ۱.۷ میلیون کیلومتر مربع (۳۱ درصد) کمتر از میانگین بازه زمانی ۱۹۹۱ تا ۲۰۲۰ برای ماه ژانویه بوده است. این کمترین میزان برای ماه ژانویه در سابقه ۴۴ ساله داده های ماهواره ای است و به میزان قابل توجهی کمتر از رکورد پیشین در سال ۲۰۱۷ (۲۴ درصد) محسوب می شود.

یخ قطب

نقشه ناهنجاری تراکم یخ دریایی برای ژانویه ۲۰۲۳ تراکم های کمتر از حد میانگین را تقریبا در تمام بخش های اقیانوس جنوبی نشان داده است. این در شرایطی است که بزرگ‌ترین قسمت ها با تراکم یخ دریایی متوسط یا بالاتر از حد متوسط بیشتر در دریاهای آموندسن و ودل متمرکز بوده اند.

 منبع: عصرایران

نوشته وسعت یخ دریای قطب جنوب به کمترین میزان خود اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.