وزیر ارتباطات: کاربران به‌زودی از قابلیت تماس تصویری با موبایل بدون نیاز به نرم‌افزار برخوردار خواهند شد

«عیسی زارع پور»، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد دسترسی کاربران به تماس تصویری از طریق گوشی همراه بدون نیاز به نصب نرم‌افزار به‌زودی فراهم خواهد شد. این قابلیت که پیش از این برای مدت کوتاهی از سوی «رایتل» فعال شده بود، به گفته زارع پور، هزینه زیادی برای کاربر نخواهد داشت.

ظهر امروز، «عیسی زارع پور»، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه جلسه هیئت دولت از راه‌اندازی برقراری تماس تصویری روی گوشی همراه خبر داد. به گفته وی، این قابلیت بدون نصب نرم‌افزار قابل اجرا خواهد بود و هزینه زیادی نیز در برنخواهد داشت.

رایتل؛ اولین شبکه ایرانی برای ارائه قابلیت تماس تصویری بدون نصب نرم‌افزار

قابلیتی که «زارع پور» در این جلسه مطرح کرد، به نظر می‌رسد نوعی فناوری منسوخ‌شده است که به عنوان مزیت رقابتی رایتل برای مدتی در ایران اجرایی شد. رایتل در زمستان سال ۱۳۹۰ امکان برقراری تماس تصویری از طریق نسل سوم شبکه تلفن همراه را در ایران ارائه کرد؛ اما عمر آن تنها به یک و نیم سال طول کشید.

در خرداد سال ۱۳۹۲ و با اعلام مخالفت برخی از مراجع تقلید، ارائه این سرویس متوقف شد. در تابستان ۱۳۹۲، این سرویس با رعایت پیوست فرهنگی، از سوی مرکز ملی فضای مجازی مجوز اجرایی گرفت و برای تصویب نهایی به شورای عالی فضای مجازی کشور ارائه شد.

تماس تصویری بدون نرم‌افزار

با این وجود، تلاش‌های رایتل برای اجرایی کردن این سرویس بی‌نتیجه ماند و پرونده تماس‌های تصویری در خرداد ۱۳۹۵ بسته شد. «ابوالحسن فیروز آبادی»، دبیر وقت شورای عالی فضای مجازی در آن زمان گفت دوره تماس‌های تصویری به سر آمده است.

با توجه به پیشرفت کارکرد پیام‌ رسان‌ها در سرتاسر جهان، این فناوری (تماس تصویری بدون نیاز به نرم‌افزار) نزد کاربران تا حدودی بی‌اعتبار شده است. اما به نظر می‌رسد مسئولین کشور به دنبال احیای این فناوری برای کاربران ایرانی نیز هستند. کارشناسان داخلی مطرح می‌کنند یکی از دلایل اتخاذ چنین تصمیمی از مسئولان کشور، مستمربودن فیلترینگ اپلیکیشن «واتس‌آپ» است. این پیام‌رسان پرکاربرد به راحتی امکان برقراری تماس صوتی و تصویری را برای کاربران خود فراهم می‌کند.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.