وزیر ارتباطات: اپراتورها امکان اینترنت ۱۰۰۰ مگابیت را فراهم کنند

وزیر ارتباطات گفت باید پوشش‌دهی فیبر نوری از ۳۰۰ متر به ۱۰۰ متر مشترکان برسد و اپراتور ها امکان ارائه سرویس اینترنت با سرعت ۱۰۰۰ مگابیت را برای کاربران فراهم کنند.

اولین جلسه بررسی پروژه فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها در سال ۱۴۰۳ برگزار شد و عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات ضمن شنیدن آخرین گزارش‌ها درباره مراحل پیشرفت این پروژه، دستورات جدیدی خطاب به اپراتورها صادر کردند.

تلاش برای اتصال بیشتر کاربران به فیبر نوری

یکی از مشکلات فعلی پروژه فیبر نوری، عدم اتصال کاربران به اینترنت FTTX است. در بسیاری از شهرها، درصدی پوشش‌دهی ایجاد شده ولی هنوز کاربری وصل نشده است.

براساس آمارهای سایت iranfttx.ir، بیش از ۷ میلیون خانوار پوشش‌دهی فیبر نوری دارند ولی زیر ۳۵۰ هزار نفر به اینترنت فیبر نوری وصل هستند.

بیشتر بخوانید: چگونه بفهمیم تحت پوشش دهی فیبر نوری هستیم؟ آموزش سامانه iranfttx

به همین دلیل، وزیر ارتباطات خطاب به اپراتورهای فیبر نوری گفت: برای افزایش آمار اتصال کاربران به فیبر نوری باید پوشش از ۳۰۰ متر به ۱۰۰ متر کاهش پیدا کند.»

نکته دیگر، سرعت اینترنت فیبر است. زارع‌پور به اپراتورها گفت حتما باید امکان ارائه سرویس با سرعت ۱۰۰۰ مگابیت بر ثانیه یا ۱ گیگابیت را برای مشتریان فراهم کنند و در صورتی که مشتری نخواست، سراغ سرعت‌های پایین‌تر برود.

وزیر ارتباطات در این جلسه گفت، هدف‌گذاری رسیدن به ۱۴ میلیون پوشش‌دهی در پایان سال ۱۴۰۳ است و باید مشترکین فیبر نوری ۶ برابر شوند که نیازمند بازنگری در طراحی و مدل اجرایی فیبر نوری است.

دستور وزیر ارتباطات به اپراتورها

دستور وزیر ارتباطات به اپراتورها

همین‌طور، او از اپراتورها خواست وقتی در سایت iranfttx.ir مناطقی سبز رنگ می‌شود؛ در کمترین زمان ممکن و حداکثر تا یک ماه، سرویس اینترنت فیبر نوری را به مشترکین واگذار کنند.

زارع‌پور می‌گوید امسال، سال طلایی برای پروژه فیبر نوری است: « عمده سختی‌ها و ناهمواری‌ها پشت سر گذاشته شده است و مسیر پیش روی این پروژه اکنون هموار شده که آخرین آن مصوبات خوبی است که در حمایت از پروژه فیبر نوری منازل و کسب و کارها در قانون بودجه کشور وضع شده است که مهم‌ترین آنها الزام قانونی به صدور مجوز حفاری و نصب تجهیزات توسط شهرداری‌ها و ادارات کل راهداری ظرف ۱۵ روز برای اپراتورهای مورد تایید وزارت ارتباطات است.»

بیشتر بخوانید: نحوه دریافت اینترنت فیبر نوری مخابرات با مودم قسطی و فیبرکشی رایگان

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز در این جلسه، گزارش از آخرین وضعیت توسعه فیبر نوری داد.

براساس صحبت‌های ایشان، تعداد شهرهایی که در آنها پروژه فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها آغاز یا نهایی شده به ۴۳۰ شهر و میزان حفاری به بیش از ۷۰۰۰ کیلومتری رسیده است و همچنین میزان پوشش از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار به بیش از ۷ میلیون پوشش در ابتدای سال ۱۴۰۳ رسیده است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.