وجود تبعیض جنسیتی در درمان سکته بین زنان و مردان

نتایج یک مطالعه جدید انجام شده بر اساس پایگاه اطلاعاتی جامع سکته مغزی نشان می‌ دهد: علیرغم وجود علائم هشدار دهنده یکسان بین بیماران زن و مرد، زنان مبتلا به نوع شدید سکته مغزی کمتر از مردان به این مراکز اعزام می ‌شوند.

به گزارش سیناپرس، محققان مرکز علوم بهداشتی دانشگاه تگزاس در هیوستون دریافتند زنان مبتلا به انسداد عروق یا سکته مغزی ایسکمیک، حدود ۹ درصد کمتر از مردان به مراکز جامع سکته مغزی منتقل و معرفی می شوند. این موضوع در حالی است که بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده، سکته مغزی پنجمین علت مرگ و میر زنان است.

این سکته ‌ها زمانی اتفاق می ‌افتند که یک شریان اصلی در مغز مسدود شود. به گفته محققان، این نوع از سکته، حدود ۲۴ تا ۴۶ درصد از سکته های مغزی را تشکیل می دهند.

دکتر سونیل شیث، دانشیار نورولوژی ویکی از محققان ارشد این مطالعه، در رابطه با موضوع فوق گفت: درمان به موقع سکته مغزی بسیار مهم است؛ هر چه پزشک سریعتر بتواند رگ مسدود شده را باز کند، شانس بیمار برای زنده ماندن و عدم تجربه مشکلات جدی، بیشتر است. این سیستم های مسیریابی در بیمارستان ها به گونه ای طراحی شده اند که بیماران را در سریع ترین زمان ممکن به بهترین بخش های مراقبتی برسانند.

دکتر شیث در ادامه توضیحاتش افزود: ما دقیقا نمی دانیم که چرا زنان کمتر از مردان به مراکز جامع سکته مغزی هدایت می شوند، اما می دانیم که یک نوع تبعیض جنسیتی در این حوزه وجود دارد. دستیابی به سطح مشخصی از آنچه در تصمیم گیری مسیریابی یک بیمارستان انجام می شود برای مطالعات آینده بسیار مهم است.

به گزارش سیناپرس، در طول این پژوهش، محققان از داده‌ های مربوط به بیماران مبتلا به سکته مغزی ایسکمیک حاد با انسداد عروق از یک سامانه ثبت اطلاعات چند بیمارستانی در منطقه بزرگ هیوستون از ژانویه ۲۰۱۹ تا ژوئن ۲۰۲۰ استفاده کردند.

در ادامه محققان مسیریابی پیش بیمارستانی مردان و زنان را با مراکزی مقایسه کردند که قادر به انجام درمان اندوواسکولار برای حذف لخته موجود در شریان مسدود شده هستند. شواهد نشان می دهد در مقایسه با مردان، زنان مبتلا به این سکته‌ها مسن ‌تر بودند و میانگین سنی زنان ۷۳ و مردان ۶۵  سال بود.

دکتر یونگران کیم، از دیگر محققان این مطالعه و پژوهشگر حوزه مدیریت، سیاست و سلامت جامعه در دانشکده بهداشت عمومی هیوستون، در این رابطه گفت: «نمره بیشتر شدت سکته در زنان ممکن است تا حدی به سن بالاتر آن ها نسبت داده شود، زیرا سن خود یک عامل مؤثر در تفاوت های جنسیتی در شدت سکته مغزی است. علاوه بر این، زنان مسن بیشتر احتمال دارد که تنها زندگی کرده و انزوای اجتماعی را تجربه کنند که این موضوع می تواند منجر به تاخیر در تشخیص علائم سکته مغزی و متعاقبا تاخیر در مراجعه به پزشک شود.

به گزارش سیناپرس، این مطالعه نشان داد بیمارانی که در فاصله ۱۶ کیلومتری مرکز جامع سکته مغزی زندگی می کردند، ۳۸ درصد بیشتر احتمال داشت که به این مرکز منتقل شوند.

شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله انجمن قلب آمریکا منتشر شد.

مترجم: فاطمه کردی

نوشته وجود تبعیض جنسیتی در درمان سکته بین زنان و مردان اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.