واکسن هیبریدی که ۵ برابر بیشتر آنتی بادی تولید می کند

دانشمندان موسسه تحقیقاتی Caltech نوع جدیدی از واکسن را ساخته اند که مانند ترکیبی از mRNA و نانوذرات پروتئین عمل می کند. در آزمایش‌هایی که روی موش‌ها انجام شد، نمونه اولیه پنج برابر بیشتر از واکسن‌های موجود کووید-۱۹ آنتی‌بادی تولید کرد که می ‌توان آن را علیه طیف وسیعی از بیماری‌ها مورد استفاده قرار داد.

به گزارش سیناپرس، اصل کلی واکسن این است که سیستم ایمنی فرد را آموزش دهد تا یک عامل بیماری زا مانند ویروس را تشخیص دهد تا بتواند به طور مؤثرتری در طول عفونت های آینده با آنها مبارزه کند. این کار معمولاً با وارد کردن پروتئین ها از هدف به بدن انجام می شود، بنابراین سلول های ایمنی آنتی بادی های موثری علیه آنها ایجاد می کنند.

واکسن‌های مبتنی بر پروتئین، مانند واکسن کووید-۱۹، مستقیماً نسخه‌ های غیرفعال ‌شده پروتئین‌های پاتوژن را ارائه می‌ کنند که در گردش اند و توجه سلول‌های ایمنی را به خود جلب می‌ کنند. اما واکسن‌های mRNA که برای دهه‌ها قبل از تسریع در همه‌گیری کووید-۱۹ در حال توسعه بوده ‌اند، رویکرد متفاوتی دارند. اینها از مولکول‌های ام آر ان ای استفاده می ‌کنند که به سلول‌های بدن آموزش دهند تا تکه ‌هایی از پروتئین‌های ویروس را تولید کنند که این امر باعث ایجاد پاسخ ایمنی می‌ شود.

تیم تحقیقاتی Caltech اکنون یک تکنیک جدید ایجاد کرده است که هر دو روش را در یک واکسن ترکیب می کند. این واکسن که به عنوان فناوری ناحیه اتصال به ESCRT و ALIX (EABR) شناخته می ‌شود، از mRNA برای تحریک سلول‌های گیرنده برای ساخت قطعات پروتئینی استفاده می‌ کند، اما اثر کمی روی این پروتئین‌ها نیز دارد. این اثرها فرآیندهای سلولی را آغاز می ‌کنند که به برخی از پروتئین‌ها اجازه می‌  دهد تا به صورت ذرات ویرس ‌مانند با هم جمع شده و در بدن گردش کنند. به این ترتیب، آنها مانند واکسن های پروتئینی عمل می کنند.

مگنوس هافمن (Magnus Hoffmann) پژوهشگر ارشد این مطالعه گفت: در طول یک عفونت طبیعی، سیستم ایمنی با سلول‌های آلوده و ذرات ویروس آزاد مواجه می‌ شود. واکسن‌های ام آر ان ای فعلی سلول‌های آلوده را تقلید می ‌کنند، در حالی که واکسن‌های مبتنی بر نانوذرات پروتئینی از ذرات ویروس آزاد برای تحریک پاسخ‌های ایمنی تقلید می ‌کنند. فناوری هیبریدی ما هر دو را انجام می دهد.

این تیم پژوهشی تکنیک جدید را به‌عنوان واکسن کرونا روی موش‌ها آزمایش کرد و دریافت که موش‌هایی که واکسن هیبریدی دریافت کردند، پنج برابر بیشتر از واکسن‌های موجود آنتی‌بادی تولید کردند. برای القای سطوح آنتی‌بادی قوی در برابر انواع امیکرون، به جای سه تزریق، تنها به دو تزریق نیاز بود و این آنتی‌بادی‌ها در برابر سویه اصلی و نوع دلتا نیز مؤثر بودند.

به گزارش سیناپرس، در حالی که پژوهش های بیشتری باید انجام شود، این تیم تحقیقاتی می ‌گوید این فناوری واکسن ترکیبی می ‌تواند علیه سایر عوامل بیماری‌زا مانند آنفولانزا و حتی ویروس ایدز مورد استفاده قرار گیرد.

شرح کامل این تحقیق در مجله تحقیقاتی Cell منتشر شده است.

مترجم: مهدی فلاحی پناه

نوشته واکسن هیبریدی که ۵ برابر بیشتر آنتی بادی تولید می کند اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.