هگزاکوپتر چیست و چه تفاوتی با کوادکوپتر دارد؟

آیا می‌دانستید که همه ۳۰۰ پهپاد نمایش سوپربول (Super Bowl) در آمریکا اکثرا از نوع کوادکوپتر بودند و یک خلبان برای هدایت داشتند؟ هگزاکوپتر و کوادکوپتر، محبوب‌ترین مولتی‌روتورها در جهان برای عکاسی از راه دور یا عکاسی Landscape و پلان هستند. هر دوی این پهپادها، قدرت کنترل از راه دور خوبی دارند و دوربین را به ارتفاعات بالا و دور از شما برای عکاسی می‌فرستند؛ اما تفاوت هگزاکوپتر و کوادکوپتر چیست؟ بهتر است کدام یک از این دو را برای عکاسی و تولید محتوای تصویری انتخاب کنید؟ در این مقاله به این پرسش‌ها پاسخ داده‌ایم.

تفاوت ظاهری؛ اصلی‌ترین فرق بین هگزاکوپتر و کوادکوپتر

هگزا کوپتر چیست و چه فرقی با کوادکوپتر دارد؟ اولین تفاوت بین هگزاکوپتر و کوادکوپتر، در قیمت و ظاهر آن‌ها دیده می‌شود. هگزا کوپتر از گران‌ترین و سنگین‌ترین پهبادهایی است که باتری‌ها و سیستم تعلیقی سنگین و کاربردهای مختلفی دارد. اجزای آن شامل ۶ موتور قدرتمند و ۶ بازو می‌شود که با زاویه ۶۰ درجه نسبت به هم قرار گرفته‌اند. بیشتر کاربرد یک هگزاکوپتر حرفه‌ای برای حمل دستگاه‌های عکاسی و فیلم‌برداری حرفه‌ای بزرگ است.

درحال‌حاضر کوادکوپترها محبوب‌ترین و ساده‌ترین نوع مولتی کوپتر هستند. آن‌ها از نظر ارزان‌بودن نسبی اجزا، پایداری، فشرده‌بودن و حداقل پیچیدگی، به هگزاکوپترها برتری دارند. کوادکوپتر ۴ بازو و ۴ موتور دارد. قدرت مانور و وزن کوادکوپتر به شما اجازه می‌دهد تا تصاویر بهتری برای ویدئوهای ورزشی خود بگیرید. از کوادکوپتر حرفه ای برای سرگرمی، تصویربرداری مراسم‌های عروسی، پروازهای بدلکاری و فیلمبرداری با دوربین‌های سبکی مانند GoPro استفاده می‌شود.

ثبات و پایداری کدام بیشتر است؟ هگزا کوپتر یا کوادکوپتر؟

مابین دو پهباد کنترلی دوربین دار کوادکوپتر و هگزاکوپتر، دومی با قدرت ۶ بازو، هنگام عکاسی، وضوح بهتری برای عکس و تکان‌های کمتری هنگام پرواز دارد. درحقیقت، هر چه یک هلی شات، موتورها و تیغه‌های بیشتر داشته باشد، طول بال آن بیشتر می‌شود. طول بال بزرگ‌تر هم، پایداری (STABILITY) بیشتری در پی دارد تا تصاویر و داده‌ها واضح‌تر ثبت شوند. درنتیجه، برای گرفتن عکس‌های ثابت، ویدیو یا ثبت سایر داده‌ها، هگزاکوپتر گزینه بهتری است. در بادهای شدید یا محیط‌های متلاطم، طول بال‌های وسیع و قدرت ترکیبی ارائه شده در یک هگزاکوپتر است که به کمک عکاسان و تصویربردارها می‌آید.

39967b56 763f 4301 a091 22461b377e1139967b56 763f 4301 a091 22461b377e11

برخورداری از دقت بیشتر؛ مزیت هگزاکوپتر نسبت به برادر کوچک‌تر خود

یکی از نکته‌هایی که هنگام خرید هلی شات باید به آن دقت کرد، قدرت و دقت بیشتر آن پهباد در زمان کنترل پرواز است. در ارتفاعات، اکثرا باد شدیدی می‌وزد و ازآنجایی‌که مولتی‌کوپترها برای عکاسی به ارتفاعات بالایی پرواز می‌کنند، باید قدرت تحمل این باد را داشته باشند. هرچه دقت پرواز کوادکوپتر و هگزاکوپتر، با دسته‌های کنترل از راه دور آن‌ها بیشتر باشد، کیفیت بهتری در عملکرد دارند.

اگر نیاز به حرکت آهسته در هنگام فیلمبرداری دارید، هگزاگوپتر بهتر از کوادکوپتر عمل می‌کند. درواقع، هرچه طول بال و قدرت موتور این وسیله بیشتر باشد، توانایی و تحمل بهتری برای مانور در فضای باز دارد. هگزا کوپتر دوربین‌دار هنگام عبور از کنار اجسام، به دلیل دقت بالا در کنترل به آن‌ها برخورد نمی‌کند.

مقایسه هگزا کوپتر و کواد کوپتر از نظر توانایی حمل بار

موتور و تیغه‌های بیشتر به‌معنی ظرفیت بالاتر برای حمل وسایل سنگین است. دوربین‌های بزرگ، به قدرت بالابری بیشتری نیاز دارند که فقط در هگزاکوپترها موجود است. از طرفی، هگزا کوپتر با قابلیت حمل بار، برای حفظ ارتفاع پرواز مناسب با داشتن بار سنگین، به چنین ظرفیتی در موتور و بال‌ها نیاز دارد. درنتیجه، هگزاکوپترها در این مسابقه برنده هستند.

پایه‌های جمع‌شونده تعداد کمی از کوادکوپترها، جلوی دید دوربین را می‌گیرند. از این نظر، هگزاکوپترها، بهتر عمل می‌کنند و امکان چرخش ۳۶۰ درجه‌ای را به دوربین‌ها بدون دیده‌شدن پایه‌ها می‌دهند. باز هم توصیه می‌شود به راهنمای خرید هگزاکوپتر و مشخصات آن دقت کنید تا بیشتر راجع به معایب و مزایای این وسیله بدانید.

مقاومت بالای بدنه؛ ویژگی مشترک کوادکوپتر و هگزاکوپتر

هنگام خرید هگزاکوپتر می‌بایست به این سوال پاسخ دهید: «در صورت خراب‌شدن موتور در هنگام پرواز، چه اتفاقی می‌افتد؟» با افزایش تعداد و پیچیدگی قطعات، احتمال خرابی تک‌جزء بیشتر می‌شود؛ بااین‌حال، استحکام هگزاکوپترها بیشتر از کوادکوپترهاست. هگزاکوپتر با ۵ پره سالم از ۶ پره، فرود می‌آید؛ حتی هگزاکوپترها در شرایط اضطراری، با ۴ موتور هم پرواز می‌کنند. اگر یک تیغه یا موتوری در کوادکوپتر خراب شود یا هنگام پرواز ضربه بخورد، دیگر قادر به پرواز نخواهد بود.

8f993b96 2547 477c b404 7802dc944c848f993b96 2547 477c b404 7802dc944c84

طول عمر باتری و مدت زمان پرواز بیشتر در کوادکوپترهای حرفه‌ای

در ابتدای ورود مولتی کوپترها به بازار، بسیاری از مدل‌های کوادکوپتر با یک بار شارژ باتری، مدت زمان بیشتری به نسبت هگزاکوپترها پرواز می‌کردند؛ اما با پیشرفت این صنعت، هگزاکوپترها در عمر باتری از کوادکوپترها جلو زدند یا لااقل با آن‌ها برابری می‌کنند. به‌طور‌مثال، یک مدل معروف کوادکوپتر حداکثر تا ۲۸ دقیقه پرواز، باتری دارد اما مدلی مانند هگزاکوپتر یونیک (Yuneec H520) تا ۳۱ دقیقه پرواز می‌کند.

دقت داشته باشید که وزن وسیله، دوربین متصل به هگزاکوپتر و محیطی که در آن پرواز می‌کند، روی عمر باتری هگزاکوپتر یا کوادکوپتر تاثیر‌گذار است.

در مسابقه سرعت بین کوادکوپتر و هگزاکوپتر، کدام برنده است؟

در مسابقه بین کوادکوپتر و هگزاکوپتر، کواد کوپتر برنده است؛ چرا که سرعت بیشتری دارد و زودتر به هدف می‌رسد. کوادکوپترهای مدرن قادر به پیشی‌گرفتن از سرعت هگزاکوپترها هستند؛ البته این شکاف بین سرعت، هر سال در حال کمتر شدن است و هگزاکوپترهای جدید مانند پنتوم ۴ یا ماویک ۴ سرعت‌های بسیار بالایی دارند. به‌طو‌رمثال، حداکثر سرعت این دو هگزاکوپتر ۶۴ تا ۷۰ کیلومتر بر ساعت است. با نگاهی به راهنمای خرید هگزا کوپتر می‌توانید میزان سرعت این پهباد را ببینید.

هگزاکوپتر یا کوادکوپتر؟ در خرید از پریماتوی کدام را انتخاب می‌کنید؟

مدل‌های مختلف هگزاکوپتر و کوادکوپتر، مزایا و معایب خاص خود را دارند. برای دوربین‌های سبک از کوادکوپتر و برای دوربین‌های عکاسی و فیلمبرداری حرفه‌ای از هگزاکوپتر استفاده کنید. از آنجایی که کوادکوپتر کوچک و ارزان است، برای آماتورها یا حمل‌و‌نقل وسایل کوچک، گزینه بسیار عالی به شمار می‌رود. با‌این‌حال، برای وزنه‌های سنگین‌تر، به اندازه کافی مقاوم نیست!

هگزاکوپتر پایدارتر است و حتی درصورت از کار افتادن یک موتور، باز هم به کار خود ادامه می‌دهد. هگزاکوپتر در ارتفاع بالاتری نسبت به کوادکوپتر پرواز می‌کند و برای حمل بارهای سنگین‌تر مناسب است؛ البته هگزاکوپتر نسبت کوادکوپتر قیمت بیشتری دارد و بسیاری از افراد هنگام خرید هلی شات به این نکته توجه می‌کنند. شما می‌توانید بسته به نیاز و بودجه خود، هلی شات دلخواه‌تان را از سایت پریماتوی تهیه کنید. برای خرید محصولات متنوع کنترل از راه دور از جمله انواع هلی‌شات‌ و ماشین‌های کنترلی حرفه‌ای، به سایت این فروشگاه به نشانی primatoy.com سر بزنید.

salb-technasalb-techna

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.