همچنان ۹۰ ثانیه تا آخرالزمان؛ ساعت روز قیامت در کمترین فاصله‌ تا نیمه‌شب باقی می‌ماند

doomsday clock 90 seconds to midnight 65b2c4d2381b5915be4ef202

ساعت آخرالزمان که عقربه‌های فرضی‌اش، دقایق و ثانیه‌های باقی‌مانده تا ویرانی جهان در آخرالزمان ناشی از فعالیت‌های بشر را نشان می‌دهد، همچنان فقط ۹۰ ثانیه تا نیمه‌شب فاصله دارد.

ساعت روز قیامت یا آخرالزمان پس از آنکه به ‌مدت سه سال متوالی ۱۰۰ ثانیه تا نیمه‌شب را نشان می‌داد، سال گذشته برای اولین‌بار در تاریخ، ۱۰ ثانیه جلو رفت و فاصله‌اش تا نیمه‌شب را به ۹۰ ثانیه رساند. نمایندگان بولتن دانشمندان اتمی (BAS) روز سه‌شنبه اعلام کردند که عقربه‌های ساعت امسال نیز عمدتا به دلیل خطر وجودی ناشی از تغییرات اقلیمی و تشدید تنش هسته‌ای در نتیجه‌ی تهاجم ادامه‌دار روسیه به اوکراین، در موقعیت حساس کنونی باقی می‌ماند.

BAS سازمانی غیرانتفاعی متشکل از دانشمندان و کارشناسان سیاسی است که زمان ساعت روز قیامت را تعیین می‌کنند. نمایندگان این سازمان همچنین فناوری‌های مخرب مثل پژوهش‌های زیستی پیشرفته و کارزارهای اخبار جعلی را ازجمله خطراتی می‌دانند که در حرکت ما به سمت خودتخریبی نقش دارند.

زمان روز آخرالزمان از سوی هیئت علوم و امنیت بولتن دانشمندان اتمی (SASB) تعیین می‌شود. هربرت لین، پژوهشگر ارشد مرکز امنیت و همکاری بین‌المللی در دانشگاه استنفورد و از اعضای این هیئت به لایوساینس گفت: «هیئت علوم و امنیت بولتن بسیاری از حوزه‌های مختلف، ازجمله طیف وسیعی از رویدادها یا عوامل مرتبط با احتمال جنگ هسته‌ای، تغییرات اقلیمی، تهدیدات بیولوژیکی مانند دنیاگیری‌ها یا سلاح‌های بیولوژیکی و فناوری‌های نوظهور را که ممکن است صلح و ثبات را مختل کنند، در نظر گرفت.»

بیشتر بخوانید

بولتن دانشمندان اتمی در سال ۱۹۴۷ ساعت آخرالزمان را به‌منظور هشدار نسبت به تهدید وجودی ناشی از تسلیحات هسته‌ای به‌وجود آورد و در ابتدا آن را روی هفت دقیقه تا نیمه‌شب تنظیم کرد. دو سال بعد، پس از اولین آزمایش موفقیت‌آمیز بمب اتم شوروی درطول جنگ سرد بین ایالات متحده و این کشور، ساعت به سه دقیقه به نیمه‌شب رسید. ساعت در سال ۱۹۵۳، پس از انفجار اولین بمب‌های هیدروژنی جهان، یک دقیقه‌ی دیگر به نیمه‌شب نزدیک شد؛ اما دوباره در سال ۱۹۶۰ به هفت دقیقه مانده به نیمه‌شب بازگشت. در سال ۱۹۹۱، پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و امضای معاهده‌ی کاهش تسلیحات استراتژیک که دو ابرقدرت را ملزم به کاهش شمار تسلیحات هسته‌ای دوربرد کرد، فاصله‌ی ساعت تا نیمه‌شب به ۱۷ دقیقه افزایش یافت.

به‌نقل از راشل برونسون، رئیس و مدیر اجرایی BAS، ساعت آخرالزمان در سال ۲۰۱۸ برای اولین‌بار از سال ۱۹۶۰ به‌دلیل «زبان بی‌پروا در قلمرو هسته‌ای» و قرارگیری جهان «در آستانه‌ی مسابقه‌ی تسلیحاتی جدید»، به منطقه‌ی هشدار دو دقیقه وارد شد. سپس ساعت در طول ۶ سال اخیر، فاصله‌اش تا نیمه‌شب را به تدریج کمتر و کمتر کرد.

تصمیم‌گیری برای جلو بردن ساعت در سال گذشته، عمدتا براساس بی‌عملی بشر در مورد تغییر اقلیم و هراس از جنگ در اوکراین، انجام شد. بااین‌حال، مجموعه‌ای از عوامل دیگر نیز دخیل بود. نیل گفت: «ما از سال‌ها پیش، فناوری‌های مخرب مختلف از اطلاعات نادرست اینترنتی گرفته تا پژوهش‌های زیستی جدید را در نظر گرفته‌ایم. امسال، بحث در عرصه‌ی فناوری باید شامل پیشرفت‌های سریع اخیر در هوش مصنوعی نیز باشد.»

فناوری‌های جدید خطراتی را برای خودشان ایجاد می‌کنند؛ اما همچنین می‌توانند چالش‌های موجود را تشدید کنند. لین گفت: «ما خطر فساد محیط اطلاعات جهانی را که به‌عنوان افزایش‌دهنده‌ی تهدید عمل می‌کند، گوشزد می‌کنیم. انبوه اطلاعات نادرست و دروغ‌پراکنی در مورد تهدیدات هسته‌ای، آب‌وهوا و دنیاگیری، حل این مشکلات را دشوارتر می‌سازد؛ زیرا برخلاف اجماع سیاسی مورد نیاز برای مقابله‌ی جدی با آن‌ها عمل می‌کند.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.