همه چیز درباره شارژ معکوس؛ از کاربرد تا گوشی‌هایی که از آن پشتیبانی می‌کنند

شارژ معکوس یک فناوری جذاب اما کمتر شناخته شده است که در بسیاری از گوشی‌های بالارده شاهد به‌کارگیری آن هستیم. اما بسیاری از افراد در جدول مشخصات فنی توجهی به آن نمی‌کنند و ساده از کنارش می‌گذرند. برخی‌ها که اصلا نمی‌دانند شارژ معکوس چیست و چه کاربردی دارد. در این مطلب می‌خواهیم به بررسی همین مورد بپردازیم؛ اینکه فناوری شارژ معکوس یا همان Reverse Charging چیست، چه کاربردی دارد و اصلا چه گوشی‌هایی از آن پشتیبانی می‌کنند؟

گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy A14 دو سیم کارت ظرفیت 64 گیگابایت و رم 4 گیگابایت - ویتنام

۵,۲۵۹,۰۰۰

تومان

گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy A54 5G دو سیم کارت ظرفیت 256 گیگابایت و رم 8 گیگابایت - ویتنام

۱۵,۱۹۹,۰۰۰

تومان



تمام شدن شارژ گوشی یک اتفاق کاملا طبیعی است و با چند دقیقه زیر شارژر ماندن، مشکل حل می‌شود. اما همیشه همه چیز تا این اندازه ساده پیش نمی‌رود. گاهی اوقات شما در یک شرایطی قرار دارید که دسترسی به پریز برق وجود ندارد، پاوربانک هم ندارید و یا شارژرش تمام شده؛ حالا شما مانده‌اید و گوشی‌ای که در حال خاموش شدن است. در این شرایط، فقط شارژ معکوس می‌تواند نجات‌تان دهد.

البته اگر گوشی شما از آن پشتیبانی کند و گوشی دیگری هم وجود داشته باشد که بتوانید از آن برای شارژ دستگاه خود استفاده کنید. این تعریف را می‌توان به سایر لوازم هم ربط داد؛ از جمله هدفون بی‌سیم، ساعت هوشمند و سایر لوازم دیگر با پشتیبانی از فناوری یادشده. بنابراین حالا می‌توانیم متوجه شویم این فناوری چه کاری انجام می‌دهد.


شارژ معکوس چیست؟

شارژ معکوس آیفون

احتمالا از مثال بالا متوجه شده‌اید که این فناوری چیست و چطور می‌توان از آن استفاده کرد. اما خیلی ساده بخواهیم بگوییم، این فناوری دقیقا برعکس شارژ عادی است. شما چه تعریفی از شارژ عادی گوشی خود دارید؟ اینکه یک سر کابل شارژ را به پورت شارژر آن و سر دیگر را به آداپتور متصل می‌کنید. اگر هم شارژر بی‌سیم باشد، فقط کافی است گوشی را روی آن قرار دهید. به این اتفاق، دریافت شارژ یا به عبارتی، شارژ شدن می‌گویند. همه هم با این فرایند آشنایی داریم چون در طول روز ممکن است بارها با آن سر و کار داشته باشیم.

اما وقتی می‌گوییم شارژ معکوس، دیگر شارژ شدن مسأله نیست، شارژ کردن است که اتفاق می‌افتد. این یعنی گوشی شما خودش تبدیل به یک منبع انرژی شده و سایر محصولات را شارژ می‌کند. به عبارتی خیلی ساده‌تر، گوشی شما در حالت شارژ معکوس، نقش پاوربانک را ایفا می‌کند و به شما اجازه می‌دهد از یک گوشی گرفته تا ساعت هوشمند و هدفون بی‌سیم را به راحتی با کمک آن شارژ کنید.


انواع شارژ معکوس؟

شارژ معکوس آیفون 13

شارژ معکوس از آن جایی که فقط از لحاظ کاربرد، نقطه متقابل شارژ معمولی است، از لحاظ انواع کاملا به همان فناوری شباهت دارد. این یعنی شما می‌توانید به دو صورت سیمی و بی‌سیم، از این فناوری در گوشی خود استفاده کنید.

اگر شما قصد این را داشته باشید که از مدل سیمی شارژ معکوس استفاده کنید، باید حتما یک کابل داشته باشید که سرهای آن، با ورودی‌های گوشی‌ها سازگاری داشته باشد. در این صورت نیازی نیست گوشی دوم حتما از این فناوری پشتیبانی کند. البته می‌گوییم گوشی، به این معنا نیست که فقط گوشی را می‌توان از این طریق شارژ کرد. هر وسیله‌ی دیگری که پورت شارژر دارد را می‌توان به این روش با استفاده از گوشی شارژ کرد.

اما اگر بخواهید به صورت بی‌سیم از این فناوری استفاده کنید، حتما گوشی یا محصول دوم باید از این فناوری پشتیبانی کند. چرا که شما در این روش، دستگاه دوم را از پنل پشتی، روی پنل پشتی گوشی قرار می‌دهید تا فرایند شارژ صورت بگیرد. طبیعتا در این حالت اگر یک دستگاه اصلا از سیم‌پیچی‌ها و امکانات مربوط به شارژ بی‌سیم پشتیبانی نکند، نمی‌تواند شارژ شود.

شارژر بی سیم پرومیت مدل BONSAI.BLACK

این فناوری چقدر سریع و کاربردی است؟

در رابطه با فوائد و کاربرد شارژ معکوس باید بگوییم خیلی هیجان‌زده نشوید. این فناوری شاید روی کاغذ خیلی شگفت‌انگیز و کاربردی به نظر برسد اما در عمل، آنقدر کند هست که کلافه‌تان می‌کند. در واقع هدف از تعبیه‌ی این فناوری در گوشی‌های هوشمند امروزی این بوده که آن‌ها بتوانند ساعت‌های هوشمند یا بادز را شارژ کنند، نه یک گوشی دیگر.

برای شارژ یک گوشی، حتی پاوربانک با ظرفیت ۱۰ هزار میلی‌آمپر ساعت هم توان زیادی را از دست می‌دهد، چه برسد به یک گوشی که آن هم لزوما ۱۰۰ درصدش شارژ نیست و ای بسا که شاید باتری کوچک‌تری از دستگاه دوم داشته باشد.

Reverse Charging سامسونگ

سرعت این فناوری در حالی که در سال ۲۰۲۴ زندگی می‌کنیم همچنان به ۴.۵ یا بعضا ۵ وات محدود شده اما شیائومی در گوشی شیائومی ۱۳، دست به کار بزرگی زده و پشتیبانی از این فناوری را با سرعت عالی ۱۰ وات فراهم کرده است. شارژ معکوس سامسونگ گلکسی S23 اولترا مثلا ۴.۵ واتی است، شارژ معکوس آیفون ۱۳ تا ۱۵ هم ۴.۵ وات است. اما مثلا ناتینگ فون ۲، از این فناوری با سرعت ۵ وات بهره می‌برد.

از آن جایی که این فناوری فقط برای مواقع اورژانسی در نظر گرفته شده، بنابراین سرعت خیلی زیادی ندارد. از طرفی گفته می‌شود با این روش، طول عمر مفید باتری گوشی هم کاهش پیدا می‌کند. به همین خاطر شما فقط باید چند دقیقه آن هم در شرایطی که واقعاً ضروری و اورژانسی است، از این قابلیت استفاده کنید.

طبیعتا در مقایسه با فناوری شارژ سیمی و حتی بی‌سیم، نمونه‌ی معکوس اصلا سریع محسوب نمی‌شود و حتی عملا بدون کاربرد است. اما برای اینکه بتوانید از خاموش شدن یک گوشی، ساعت و… در شرایط ضروری جلوگیری کنید، می‌تواند واقعاً نجات‌بخش باشد.


چگونه شارژ معکوس را فعال کنیم؟

فرایند فعال‌سازی شارژ معکوس در گوشی‌های مختلف، متفاوت است. در گوشی‌های سامسونگ این کار خیلی راحت صورت می‌گیرد. فقط کافی است منوی تنظیمات سریع (Quick Settings) را با سوایپ از بالا به پایین اجرا کرده و به دنبال گزینه‌ی Wireless PowerShare در بین آیکون‌ها بگردید. این قابلیت را فعال کنید و تمام.

در برخی از گوشی‌های دیگر باید به تنظیمات باتری رفته و گزینه‌ی Wireless Reverse Charging را فعال کنید. باید توجه داشته باشید که این قابلیت‌ها فقط باید در گوشی فعال باشد که قرار است دستگاهی را شارژ کند. در دستگاه دوم شما اصلا کاری به تنظیمات نباید داشته باشید.

نحوه استفاده از شارژ معکوس

چون گوشی مقصد اصلا نیازی نیست که از فناوری شارژ معکوس استفاده کند. همینکه از شارژ بی‌سیم پشتیبانی کند، برای دریافت انرژی مورد نیاز از این طریق کافی است. از طرفی توجه داشته باشید که گوشی مقصد حتما شارژ داشته باشد و روشن باشد. اگر خاموش باشد، نمی‌توانید از این فناوری برای شارژ کردن آن استفاده کنید.

معمولا گوشی‌هایی که بر اثر اتمام شارژ خاموش می‌شوند، اگر روشن شوند چند ثانیه‌ای روشن می‌مانند. در این حالت شما می‌توانید حتی گوشی خاموش خود را هم خیلی سریع روشن کرده و روی پنل پشتی گوشی دیگر قرار دهید تا از خاموش شدن دوباره‌اش جلوگیری شود.

از آن جایی که در این حالت امواج زیادی رد و بدل می‌شود، پیشنهاد می‌شود گوشی‌ها را به هیچ عنوان روی شی فلزی یا در مجاورت آن قرار ندهید. همچنین اجسامی نظیر کارت بانکی، کارت ملی و… را هم در کنار آن‌ها نگذارید.

شارژر دیواری 25 وات سامسونگ مدل EF-OF94KKBEGGB به همراه قلم S Pen و کاور گوشی موبایل Galaxy Z Fold5

نحوه استفاده از شارژ معکوس بی‌سیم و سیمی

برای استفاده از این فناوری به صورت بی‌سیم، شما طبق توضیحات بالا، قابلیت مربوط به آن را در بخش تنظیمات یا منوی تنظیمات سریع فعال می‌کنید؛ آن هم در گوشی شارژکننده. در گوشی که قرار است شارژ شود، هیچ تنظیماتی نباید تغییر پیدا کند. فقط باید اطمینان حاصل کنید که حداقل از فناوری شارژ بی‌سیم پشتیبانی می‌کند. سپس گوشی دوم را روی پنل پشتی گوشی اول قرار دهید. بدین ترتیب فرایند شارژ آغاز خواهد شد.

اما اگر بخواهید به صورت سیمی، از فناوری شارژ معکوس استفاده کنید، فرایند خیلی ساده‌تر هم می‌شود. شما فقط کافی است از یک کابل دو سر Type-C برای گوشی‌های جدید امروزی یا هر کابلی که سری‌های آن با پورت شارژر دو گوشی سازگاری داشته باشد، استفاده کنید. یکی را به گوشی مبدا و دیگری را به گوشی مقصد متصل کنید. در این حالت گوشی به صورت خودکار شارژ می‌شود و اصلا نیازی نیست که گزینه یا قابلیت خاصی را در آن‌ها فعال یا غیرفعال کنید.

چگونه Reverse Charging را فعال کنیم

در هنگام استفاده از فناوری شارژ معکوس، ممکن است با دو مشکل مواجه شوید؛ یک اینکه گوشی شارژکننده، دستگاه دوم را شارژ نکند. این اتفاق زمانی می‌افتد که گوشی اول، یعنی گوشی شارژکننده کمتر از ۲۰ یا در برخی از مواقع ۳۰٪ شارژ داشته باشد و زیر شارژ هم نباشد. در این صورت این فناوری به صورت خودکار غیرفعال می‌شود تا فشار زیادی به گوشی وارد نشود.

نکته‌ی دوم اینکه این قابلیت خیلی کند است و شاید ساعت‌ها طول بکشد تا بتواند گوشی یا دستگاه دوم را تا یک اندازه‌ی قابل قبول شارژ کند. به صورت کلی همیشه در نظر داشته باشید که شما فقط می‌خواهید در یک شرایط اضطراری،‌ گوشی‌تان خاموش نشود، نه اینکه بخواهید تا ۱۰۰٪ شارژش کنید.


چه گوشی‌هایی از فناوری Reverse Charging پشتیبانی می‌کنند؟

اگرچه این فناوری اصلا چیز عجیب و پیچیده‌ای نیست، اما با این حال بسیاری از شرکت‌ها آن را برای گوشی‌های بالارده در نظر می‌گیرند. هرچند شرکت‌هایی هم هستند که گوشی‌های میان‌رده‌شان را به این فناوری مجهز می‌کنند؛ اما فقط میانرده‌های باکیفیت. هیچ گوشی اقتصادی هم تاکنون با این قابلیت راهی بازار نشده است. برای مشاهده‌ی گوشی‌هایی که از فناوری شارژ معکوس پشتیبانی می‌کنند، در ادامه با ما همراه باشید.

شارژ معکوس سامسونگ

شارژ معکوس آیفون

سری گلکسی S24

جدیدترین گوشی‌های پرچم‌دار سامسونگ در سال ۲۰۲۴، از این فناوری پشتیبانی می‌کنند، آن هم با سرعت ۴.۵ وات. توضیحات مربوط به نحوه استفاده از این قابلیت هم در بالا ذکر شده و در این گوشی پیچیدگی خاصی ندارد. این پرچم‌دارها به ترتیب مدل اولترا تا استاندارد از باتری ۵۰۰۰، ۴۹۰۰ و ۴۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی بهره می‌برند.

گلکسی زد فولد ۵/۴ و زد فلیپ ۴/۵

گوشی‌های تاشوی سامسونگ هم اگرچه باتری کم‌ظرفیتی دارند اما خوشبختانه از فناوری شارژ معکوس پشتیبانی می‌کنند. این در حالی است که ظرفیت باتری زد فولد ۵ و زد فلیپ ۵ به ترتیب به ۴۴۰۰ و ۳۷۰۰ میلی‌آمپر ساعت می‌رسد. دو مدل زد فولد ۴ و زد فلیپ ۴ هم تقریبا همین ظرفیت‌ها را دارند و سرعت شارژ معکوسشان هم ۴.۵ وات است.

سری گلکسی S23

پرچم‌داران سال گذشته‌ی سامسونگ با باتری‌های ۵۰۰۰، ۴۷۰۰ و ۳۹۰۰ میلی‌آمپر ساعتی هم از این فناوری با سرعت ۴.۵ وات پشتیبانی می‌کنند.

سری گلکسی S22

Reverse Charging سامسونگ

ظرفیت باتری سری گلکسی S22 به جز مدل اولترا اصلا قابل قبول نیست؛ مدل پلاس ۴۵۰۰ و مدل استاندارد فقط ۳۷۰۰ میلی‌آمپر ساعت. باتری مدل اولترا اما همچنان ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت ظرفیت دارد. بنابراین شما شاید خیلی تجربه‌ی خوبی از شارژ معکوس در مدل استاندارد و پلاس نداشته باشید اما مدل اولترا گزینه‌ی جذابی به حساب می‌آید. این فناوری در این گوشی‌ها هم ۴.۵ واتی است.

گلکسی S20/S21/S23 FE

تمام گوشی‌های سری فن ادیشن سامسونگ از باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی بهره می‌برند و از این فناوری با سرعت ۴.۵ وات هم پشتیبانی می‌کنند.

گلکسی M33

گلکسی M33 یک گوشی فوق‌العاده با باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی است که اگر بتوانید نسخه‌ی هندی آن را خریداری کنید، ظرفیت باتری‌اش به ۶۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت هم می‌رسد. بنابراین برای استفاده به عنوان یک پاوربانک، گزینه‌ی جذابی است. این گوشی هم مثل تمام گوشی‌های دیگر سامسونگ از فناوری شارژ معکوس با سرعت ۴.۵ وات پشتیبانی می‌کند.

شارژر بی سیم سامسونگ مدل Trio EP-P6300

شارژ معکوس آیفون

سری آیفون ۱۵

گوشی‌های سری آیفون ۱۵ در چهار مدل استاندارد،‌ پلاس، پرو و پرو مکس راهی بازار شدند که به ترتیب از باتری ۳۳۴۹، ۴۳۸۳، ۳۲۷۴ و ۴۴۴۱ میلی‌آمپر ساعتی، بهره می‌برند. هر چهار مدل هم شارژ معکوس ۴.۵ واتی دارند. توجه داشته باشید برخلاف بسیاری از گوشی‌های این لیست، سری آیفون ۱۵ از شارژ معکوس سیمی پشتیبانی می‌کند. یعنی شما فقط با استفاده از کابل می‌توانید دستگاهی را توسط آیفون‌ها شارژ کنید.

شارژ معکوس شیائومی

Reverse Charging شیائومی

سری شیائومی ۱۴

سری شیائومی ۱۴ در دو مدل استاندارد و پرو با باتری ۴۶۱۰ و ۴۸۸۰ میلی‌آمپر ساعتی، از فناوری شارژ معکوس با سرعت ۱۰ وات بهره می‌برند. سرعت شارژر سیمی مدل استاندارد و پرو هم به ترتیب به ۹۰ و ۱۲۰ وات می‌رسد.

سری شیائومی ۱۳

سری شیائومی ۱۳ در سه مدل استاندارد، پرو و اولترا با باتری‌های ۴۵۰۰، ۴۸۲۰ و ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی از این فناوری با سرعت ۱۰ وات بهره می‌برند. سرعت شارژر این سه گوشی به ترتیب ۶۷، ۱۲۰ و ۹۰ واتی است.

سری شیائومی ۱۲

شیائومی ۱۲ در دو مدل استاندارد و پرو راهی بازار شده و هر دوی آن‌ها از لحاظ ظرفیت باتری خیلی قدرتمند نیستند. در این گوشی‌ها به ترتیب از باتری ۴۵۰۰ و ۴۶۰۰ میلی‌آمپر ساعتی استفاده شده و سرعت شارژ معکوس آن‌ها هم ۱۰ واتی است. سرعت شارژ سیمی آن‌ها هم به ترتیب ۶۷ و ۱۲۰ واتی است.

پوکو X5 پرو

اگرچه پوکو X6 پرو هیچ شارژ معکوسی ندارد اما مدل نسل قبل آن که از باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی هم بهره می‌برد، از این فناوری به صورت سیمی با سرعت ۵ وات بهره می‌برد. شارژر سیمی این گوشی هم ۶۷ واتی است.

شارژ معکوس سایر برندها

آنر ۷۰/۹۰

سری آنر ۷۰ در چهار مدل استاندارد، پرو، پرو پلاس و لایت به بازار عرضه شدند که به ترتیب از باتری‌های ۴۸۰۰، ۴۵۰۰، ۴۵۰۰ و ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی بهره می‌برند. اما در این بین، مدل لایت هیچ شارژ معکوسی ندارد. اما سه مدل دیگر از فناوری از این فناوری به صورت سیمی ۵ واتی بهره می‌برند.

سری آنر ۹۰ هم از چهار مدل بهره می‌برند؛ استاندارد، پرو، لایت و GT. ظرفیت باتری این چهار مدل هم به ترتیب ۵۰۰۰، ۵۰۰۰، ۴۵۰۰ و ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت است. به جز مدل لایت، برای سه مدل دیگر شارژ معکوس سیمی ۵ واتی در نظر گرفته شده است.


فناوری شارژ معکوس؛ سخن پایانی

در این مطلب به صورت مفصل به تشریح فناوری شارژ معکوس پرداختیم. یک فناوری کاربردی و جذاب که در مواقع ضروری و اورژانسی که شارژ گوشی‌تان در حال اتمام است، می‌تواند به کارتان بیاید و نجات‌بخش باشد. این فناوری شارژ دو نوع دارد؛ سیمی و بی‌سیم که در حالت نخست، گوشی‌ها یا لوازم از طریق یک کابل به هم متصل می‌شوند و در حالت دوم، گوشی‌ها به پشت روی هم قرار می‌گیرند.

اگرچه گوشی‌های بسیار بیشتری هم از این فناوری استفاده می‌کنند اما در این مطلب تصمیم گرفتیم به مهم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین گوشی‌های بازار که از این فناوری پشتیبانی می‌کنند اشاره کنیم.

گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy A14 دو سیم کارت ظرفیت 64 گیگابایت و رم 4 گیگابایت - ویتنام

۵,۲۵۹,۰۰۰

تومان

گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy A54 5G دو سیم کارت ظرفیت 256 گیگابایت و رم 8 گیگابایت - ویتنام

۱۵,۱۹۹,۰۰۰

تومان

منبع: دیجی‌کالا مگ

سوالات متداول درباره فناوری شارژ معکوس

آیا می‌توان با گوشی سامسونگ، گوشی اپل را به صورت معکوس شارژ کرد؟

بله. اگر دو گوشی از این فناوری پشتیبانی کنند، امکان شارژ شدنشان به صورت معکوس وجود دارد.

آیا می‌توان به صورت سیمی، از فناوری شارژ معکوس استفاده کرد؟

بله. شارژ معکوس در دو حالت سیمی و بی‌سیم در گوشی‌ها در دسترس قرار دارد.

چگونه باید قابلیت شارژ معکوس را فعال کرد؟

این قابلیت اگر به صورت سیمی باشد، نیاز به فعال شدن ندارد. اما اگر بی‌سیم باشد، باید از طریق تنظیمات، گزینه‌ی مربوط به آن را فعال کنید.

آیا شارژ معکوس برای گوشی ضرر دارد؟

اگر بخواهید دائما این کار را انجام دهید، به گوشی فشار وارد می‌شود. بهتر است فقط در مواقع ضروری از این قابلیت استفاده کنید.

آیا در حین شارژ معکوس، گوشی داغ می‌شود؟

خیر. نباید مشکل خاصی در این فرایند از بابت دما برای گوشی پیش بیاید.

چه لوازمی را می‌توان با این فناوری شارژ کرد؟

گوشی، هدفون بی‌سیم و ساعت هوشمند

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.