همه چیز درباره‌ی برند اینتل

شرکت اینتل، به عنوان یکی از بزرگترین و تأثیرگذارترین شرکت‌های فناوری در جهان، با بیش از نیم قرن سابقه در عرصه تکنولوژی شناخته می‌شود. از ریزپردازنده‌ها تا هوش مصنوعی (AI)، اینتل نقش حیاتی در شکل‌دهی دنیای دیجیتالی امروزی داشته است.

<!–

–>

اینتلاینتل

دفتر مرکزی این شرکت در سانتا کلارا، کالیفرنیا در سیلیکون ولی واقع شده است. از آغاز تأسیس در سال ۱۹۶۸ تا به امروز، اینتل با مشارکت در تحولات مهم دنیای دیجیتال، اثر عمیقی در تاریخ دنیای تکنولوژی ایجاد کرده است.

در این مقاله از ویجیاتو، نگاهی نزدیک‌تر به تاریخچه افسانه‌ای کمپانی اینتل خواهیم داشت، از روزهای ابتدایی‌اش به عنوان یک شرکت نوپا تا موقعیت فعلی آن به عنوان یک رهبر جهانی در صنعت فناوری.

از اولین میکروپروسسورها (Microprocessor) تا توسعه فناوری هوش مصنوعی، در ادامه با ما همراه باشید تا پی ببرید، اینتل چگونه دنیا را تغییر داده است و همچنان در شکل دادن آینده فناوری نقش دارد.


اینتل چیست؟

کمپانی اینتل (Intel) در تابستان سال ۱۹۶۸ توسط دو مهندس آمریکایی، رابرت نویس (Robert Noyce) و گوردون مور (Gordon Moore) تأسیس شد. نخست نام این شرکت مور_نویس بود، سپس نام آن تغییر یافت، و نام اینتل از ابتدای مجتمع الکترونیک «Integrated Electronics» گرفته شد.

بنیان‌گذاران اینتل تکنولوژیست‌های با تجربه و مشهوری بودند. رابرت نویس فیزیکدان و یکی از مؤسس‌های فیرچایلد سمی‌کنداکتر (Fairchild Semiconductor) بود، همچنین یکی از مخترعان مدار مجتمع (IC) نیز بود.

گوردون مور، شیمی‌دانی است که قانون مور (Moore’s Law) را در سال ۱۹۶۵ ارائه کرده، قاعده‌ای که بیان می‌کند، تعداد ترانزیستورهای روی یک تراشه با مساحت ثابت هر ۲ سال، به‌طور تقریبی دو برابر می‌شود. همچنین، گوردون مور سرپرست تحقیق و توسعه در شرکت فیرچایلد سمی‌کنداکتر نیز بود.

پس از تأسیس اینتل، رابرت نویس و گوردون مور کارکنان دیگری از فیرچایلد از جمله آندرو گروو (Andrew Grove) را جذب کردند و نقش مهمی در تاریخ این شرکت ایفا کردند. تمرکز اولیه این شرکت بر روی تولید تراشه‌های حافظه نیمه‌هادی مثل رم (RAM) بود، اما با ایجاد اولین میکروپردازنده تجاری‌ خود، مدل ۴۰۰۴، در سال ۱۹۷۱ مسیر آن به‌طور کل تغییر کرد.

اینتلاینتل

این تراشه کوچک راه را برای انقلاب دیجیتال باز کرد و امکان انجام محاسبات پیچیده و پردازش داده‌ها را با سرعت‌ بی‌نظیری برای رایانه‌ها فراهم کرد. در طول سال‌ها، ریزپردازنده‌های اینتل سریع‌تر، کارآمدتر و تواناتر در انجام وظایف پیچیده‌تر شده‌اند.

این شرکت سابقه بسیار خوبی در عرضه CPUهایی (پردازنده مرکزی) با عملکرد بالا و ویژگی‌های پیشرفته دارد که استانداردهایی را برای صنعت تعیین می‌کنند. یکی از دستاوردهای قابل توجه اینتل، معرفی ریزمعماری x86 است.

مجموعه دستورات x86 که به دلیل سازگاری و استفاده گسترده شناخته شده، و به استاندارد واقعی برای رایانه‌های شخصی تبدیل شده است. این نوآوری به اینتل کمک کرد تا بر بازار تسلط یابد و سهم قابل توجهی از بازار را به دست آورد و شهرت خود را به عنوان یک نیروی مهم صنعت فناوری تثبیت کند. اینتل، نقشی اساسی در پیشرفت دستگاه‌های محاسباتی ایفا کرده است.


تاریخچه اینتل

امروزه، اینتل به عنوان رهبر جهانی در طراحی و تولید تراشه‌های کامپیوتری پیشرفته، نرم‌افزارها و فناوری‌های مرتبط با کامپیوتر شناخته می‌شود. محصولات آن در همه چیز از کامپیوترهای شخصی تا دستگاه‌های همراه، سرورها و ابررایانه‌ها استفاده می‌شود. محصولات نوآورانه اینتل آن را به یکی از مهم‌ترین شرکت‌ها در صنعت تراشه و فناوری تبدیل کرده‌اند.

میکروپردازنده ۴۰۰۴

در سال ۱۹۷۱، اینتل اولین میکروپردازنده تجاری‌ خود یعنی مدل ۴۰۰۴، را معرفی کرد. این تراشه کوچک، که تنها یک هشتم اینچ اندازه داشت، تمام اجزای اساسی واحد پردازش مرکزی (CPU) یک رایانه را روی یک مدار مجتمع به تنهایی داشت.

میکروپروسسور اینتل ۴۰۰۴، با سرعت کلاک ۷۴۰ کیلوهرتز، حاوی ۲۳۰۰ ترانزیستور بود و می‌توانست حدود ۶۰٬۰۰۰ عملیات را در ثانیه انجام بدهد. اگرچه ممکن است که با استانداردهای امروزی مقایسه‌ی جالبی به نظر نرسد، اما در آن زمان دستاورد مهمی به شمار می‌رفت.

میکروپردازنده ۴۰۰۴میکروپردازنده ۴۰۰۴

تراشه ۴۰۰۴ توسط فدریکو فاگین (Federico Faggin)، مهندس ایتالیایی که به عنوان «پدر میکروپروسسور» شناخته می‌شود، طراحی شده و توسط اینتل به بازار عرضه شد.

این میکروپرسسور راه را برای توسعه دستگاه‌های محاسباتی کوچکتر، قدرتمندتر و کارآمدتر باز کرد. اختراع انقلابی اینتل نه تنها دنیای محاسبات را تغییر داد، بلکه موجی از پیشرفت‌های فناوری را در صنایع مختلف رقم زد. این پیشرفت به توسعه برنامه‌های نرم‌افزاری، سیستم‌های ارتباطی و حتی به ظهور هوش مصنوعی (AI) هم کمک کرد.

امروزه، میکروپرسسورها در هر دستگاه الکترونیکی که استفاده می‌کنیم، از لوازم خانگی تا خودروها، از تجهیزات پزشکی تا اکتشافات فضایی، قرار دارند. آن‌ها همچنان با گذر زمان تکامل یافته و قدرتمندتر می‌شوند، و امکان پیشرفت‌هایی را فراهم می‌کنند که یک زمانی غیرقابل تصور بودند.

شکل‌دهی به محاسبات مدرن

میکروپروسسورهای اینتل ۸۰۰۸ و ۸۰۸۰ پس از ۴۰۰۴ معرفی شدند، قابلیت‌های هر کدام بهبود و دامنه‌های محاسباتی آن‌ها گسترش یافت. این پیشرفت‌ها درهای جدیدی را برای توسعه‌دهندگان نرم‌افزار باز کرد و صنعت را به جلو راند.

با این حال، معرفی میکروپروسسور اینتل ۸۰۸۶ در سال ۱۹۷۸ واقعاً بازی را تغییر داد. این میکروپروسسور معماری x86 را معرفی کرد که به اساسی برای سیستم‌های کامپیوتری و نرم‌افزارهای کاربردی تبدیل شد.

در سال ۱۹۸۱، شرکت سازنده‌ی کامپیوتر آمریکایی، ای‌بی‌ام یا IBM (کوتاه شده International Business Machines Corporation) انتخاب کرد که میکروپردازنده‌ی ۱۶ بیتی ۸۰۸۶ را به عنوان واحد پردازش مرکزی (CPU) در اولین کامپیوتر شخصی (PC) خود استفاده کند.

این معماری خانواده‌ای از پردازنده‌ها را ترتیب داد که آینده دنیای محاسبات مدرن را تشکیل دادند و می‌دهند. IBM با شرکت کوچکی در ردموند، واشینگتن، یعنی مایکروسافت (Microsoft Corporation)، توافق کرده بود که سیستم عامل دیسک (DOS) را برای کامپیوترهای خود فراهم کند.

در نهایت مایکروسافت سیستم عامل ویندوز خود را به کامپیوترهای IBM ارائه داد و با ترکیب نرم‌افزار ویندوز و تراشه‌های اینتل، ماشین‌های وینتل (Wintel) به بازار ارائه شدند.

تکامل میکروپروسسورهای اینتل با معرفی‌ مدل‌های ۸۰۲۸۶، ۸۰۳۸۶ و ۸۰۴۸۶ ادامه یافت، هر یک از این مدل‌ها بهبود‌های قابل توجهی در سرعت، کارایی انرژی و به طور کل در عملکرد ارائه دادند. این پیشرفت‌ها به مرور امکان توسعه نرم‌افزارهای پیچیده‌تر را فراهم کردند.

میکروپردازنده پنتیوم

پنتیوم (Pentium) در سال ۱۹۹۳، به عنوان جانشین پردازنده اینتل ۸۰۴۸۶ معرفی شد. میکروپردازنده پنتیوم بر اساس معماری x86 اینتل می‌باشند که به دلیل عملکرد عالی، پایه‌ای مناسبی برای بیشتر کامپیوترهای شخصی و بسیاری از سرورهاست.

میکروپردازنده پنتیوم اینتلمیکروپردازنده پنتیوم اینتل

پنتیوم اولین تراشه اینتل برای رایانه‌های شخصی (PC) بود که از پردازش موازی یا فوق اسکالار استفاده کرد که سرعت و عملکرد آن را به شدت افزایش داد. این میکروپردازنده بیش از ۳.۱ میلیون ترانزیستور داشت، در حالی که میکروپردازنده‌ی پیشین ۸۰۴۸۶ حدود ۱.۲ میلیون ترانزیستور داشت. پنتیوم مرزهای آنچه در محاسبات رایانه شخصی امکان پذیر بود را تغییر داد.

سری Core

پردازنده‌های سری کور (Core) که در سال ۲۰۰۶ معرفی شدند، تغییر قابل توجهی را در رویکرد اینتل در نام گذاری به همراه داشتند و شیوه نام‌گذاری‌ محصولات تغییر کرد. اینتل دیگر از نام‌های عدد محور برای محصولات خود استفاده نکرد و نام‌های تجاری برای پردازنده‌های خود گذاشت که از سری Core شروع شد.

اگر میخواهید در این باره اطلاعات بیشتری به دست آورید، «راهنمای نام گذاری‌ پردازنده‌های اینتل» را مطالعه کنید. پردازنده‌های Core مجموعه‌ای از پیشرفت‌ها و نوآوری‌ها را برای صنعت به همراه داشتند.

سری Core اینتل سری Core اینتل

پردازنده‌های سری کور عملکرد بهبود یافته، بهره‌وری انرژی و قابلیت‌های چندوظیفه‌ای (multitasking) را ارائه می‌دهند که آن‌ها را برای طیف گسترده‌ای از برنامه‌ها ایده‌آل می‌کند. سری Core شامل انواع مختلفی مانند کور i5 ،i3 و i7 و بعدها، i9 بود که هر کدام نیازها مختلف کاربر را برآورده می‌کردند.

یکی از پیشرفت‌های کلیدی که با پردازنده‌های Core معرفی شد، فناوری هایپر تردینگ (Hyper Threading) بود. تکنولوژی هایپر تردینگ هر هسته فیزیکی را قادر می‌سازد تا چندین رشته را به طور همزمان مدیریت کند و به طور موثر تعداد رشته‌هایی را که می‌توان پردازش کرد دو برابر می‌شود.

این نوآوری موفقیت آمیز عملکرد چندوظیفه‌ای را به طور قابل توجهی افزایش داد و به کاربران اجازه داد تا برنامه‌های کاربردی را با کارایی بیشتری اجرا کنند.

سری Core اینتل سری Core اینتل

معرفی فناوری توربو بوست (Turbo Boost) به پردازنده‌ها این امکان را می‌دهد تا به‌طور پویا سرعت ساعت خود را بر اساس نیازهای بار کاری تنظیم کنند و عملکرد را در مواقع مورد نیاز به حداکثر برسانند و در دوره‌هایی که بار کاری کمتر، صرفه‌جویی کنند.

با پیشرفت تکنولوژی، اینتل به بهبود پردازنده‌های خود ادامه داد و ویژگی‌ها و قابلیت‌های جدیدتری را معرفی کرد.

تراشه‌های حافظه

یکی دیگر از زمینه‌هایی که اینتل در آن خود را ماندگار کرد، تراشه‌های حافظه بودند. در اوایل دهه ۱۹۸۰، اینتل اولین تراشه حافظه با دسترسی تصادفی پویا (DRAM) تجاری را معرفی کرد. DRAM همان ماژول مستطیل شکلی است که روی مادربرد سوار شده و به عنوان رم کامپیوتر شناخته می‌شود.

این فناوری مهیج با ارائه قابلیت‌های ذخیره‌سازی سریع‌تر و مطمئن‌تر، صنعت کامپیوتر را متحول کرد. تعهد اینتل به پیشبرد مرزهای فناوری حافظه با معرفی فلش مموری که به طور گسترده در گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و سایر دستگاه‌های قابل حمل استفاده می‌شود، ادامه یافت.

فناوری پردازنده گرافیکی

اینتل برای اولین بار در اواخر دهه ۱۹۹۰ وارد قلمرو واحدهای پردازش گرافیکی شد. مدل‌های اولیه مثل Intel740 که در سال ۱۹۹۸ معرفی شدند، با موانع زیادی روبرو بودند. این پردازنده‌های گرافیکی اولیه، قابلیت‌های عملکردی محدودی داشتند، و فاقد قدرت لازم برای رسیدگی به برنامه‌های گرافیکی سخت آن دوران بودند.

فناوری پردازنده گرافیکی اینتلفناوری پردازنده گرافیکی اینتل

پردازنده‌های گرافیکی اولیه اینتل یا پردازنده‌های گرافیکی یکپارچه (IGP) بر روی قالب واحد پردازش مرکزی (CPU) تولید می‌شدند. این یکپارچه‌سازی چالش‌برانگیز بود، زیرا تمرکز بر پردازنده‌ها اغلب پیشرفت‌های فناوری GPU را تحت الشعاع قرار می‌داد.

در نتیجه، پردازنده‌های گرافیکی اینتل اغلب به‌ عنوان یک افزونه در نظر گرفته می‌شدند تا راه‌حل‌های گرافیکی قوی. با گذشت زمان، این IGP‌ها تکامل یافته‌اند و به بخشی جدایی ناپذیر از پردازنده‌های اینتل تبدیل شده‌اند و بدون نیاز به کارت گرافیک مجزا، قابلیت‌های گرافیکی خوبی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

سری Xeon

Xeon، که اولین مدل‌هایش در سال ۱۹۹۸ عرضه شدند، پردازنده‌های رده بالایی هستند که مخصوص سرورها و ورک‌استیشن‌ها طراحی شده‌اند. این CPUها چندین ویژگی دارند که در سری رایج Core وجود ندارند.

سری Xeon اینتلسری Xeon اینتل

برای مثال، مدل‌های Xeon معمولا تعداد هسته‌های به مراتب بالاتری دارند. آن‌ها همچنین حافظه نهان یا Cache Memory بسیار بیشتری دارند، که البته مدل و سری با مدل و سری دیگر متغیرند. برای اطلاعات بیشتر مقاله، «آیا پردازنده‌های Xeon اینتل برای گیمینگ مناسبند؟» را مطالعه کنید.

تلفن همراه و چالش‌های جدید

با ورود به دهه ۲۰۱۰، اینتل با چالش‌های جدیدی با انقلاب تلفن‌ همراه و دستگاه‌های هوشمند قرار گرفت. ظهور تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها منجر به تغییر در تمایلات مصرف‌کنندگان شد و اینتل را به سرمایه‌گذاری در پردازنده‌های تلفن همراه ترغیب کرد. خط محصولات پردازنده اتم (Atom) برای دستگاه‌های تلفن همراه معرفی شد، اما با رقابت شدید با پردازنده‌های مبتنی بر معماری آرم (ARM) مواجه شد.

فناوری‌های نوین

در سال ۲۰۱۵، اینتل یک طرح بازسازی عمده را اعلام کرد تا شرکت را بر روی حوزه‌هایی با پتانسیل بالا مانند اینترنت اشیاء (IoT)، داده و حافظه متمرکز کند. در سال ۲۰۱۷، اینتل شرکت موبایل‌آی (Mobileye)، که در توسعهٔ بینایی ماشین (Machine Vision) و یادگیری ماشین (Machine learning) پیشرو بود، را با قیمت ۱۵.۳ میلیارد دلار خریداری کرد. این خریداری به اینتل کمک کرد که به عنوان یکی از بازیکنان کلیدی در بازار ماشین‌های خودران رشد سریعی کند.

چالش‌های امنیتی اینتل

اینتل در اوایل سال ۲۰۱۸ با چالش‌های عمده‌ای مواجه شد و محققان امنیتی دو آسیب‌پذیری بحرانی به نام‌های اسپکتر (Spectre) و ملتداون (Meltdown) را کشف کردند که تقریباً روی تمام پردازنده‌های این شرکت تأثیر می‌گذاشتند.

این آسیب‌پذیری‌ها به مهاجمان اجازه می‌داد تا به اطلاعات حساسی که در حافظهٔ کامپیوتر ذخیره شده‌اند، دسترسی پیدا کنند. اینتل سریعاً پچ‌ها (Patch) و به‌روزرسانی‌های فریمور (Firmware) را منتشر کرد تا این آسیب‌پذیری‌ها را رفع کند، اما این حادثه موجب نگرانی‌هایی در مورد امنیت محصولات شرکت اینتل شد.

چالش‌های امنیتی اینتلچالش‌های امنیتی اینتل

اینتل همچنین در سال ۲۰۱۸، نخستین مودم ۵G خود را معرفی کرد که باعث سرعت‌ بیشتر و تاخیر کمتری می‌شود. در طی تمام این سال‌ها اینتل با چالش‌های مختلفی روبه‌رو شد،‌ این در حالی است که صنعت فناوری به سرعت در حال تحول و اینتل سعی کرده به نوآوری و پیشروی خودش ادامه بدهد و چالش‌ها را برطرف کند.

رقابت با AMD

کمپانی ای‌ام‌دی یا AMD (کوتاه شده Advanced Micro Devices) یکی از رقبای اصلی اینتل در حوزه پردازنده‌های مرکزی (CPU) است. این دو شرکت در تلاش هستند تا بهترین و پیشرفته‌ترین میکروپروسسورها را به بازار ارائه دهند. این رقابت موجب پیشرفت‌های چشمگیر در این صنعت شده که به نفع مصرف‌کنندگان و صنایعی که از میکروپروسسورها استفاده می‌کنند، شده است.


پردازنده‌ Core i9 و Xeon Scalable

پردازنده‌ Core i9 و Xeon Scalable اولین بار در سال ۲۰۱۷ توسط شرکت اینتل معرفی شدند و که سطوح بی‌نظیری از عملکرد را ارائه می‌کنند. این پردازنده‌ها به تدریج در مدل‌ها و نسل‌های مختلف با بهبود‌ و ارتقاء عملکرد به صورت عمده به بازار عرضه شدند.

میکروپروسسور Core i9 از خانواده محصولات Core به عنوان برترین و قدرتمندترین گزینه‌ها عرضه شد. این محصول برای کاربرانی طراحی شده‌ که نیاز به عملکرد بالا برای اجرای برنامه‌های سنگین دارند.

Core i9 با هسته‌ها و تردهای بیشتری نسبت به مدل‌های قبلی از خانواده Core عرضه شد، این امر به کاربران اجازه می‌دهد تا بتوانند بازی‌، تدوین و ادیت، طراحی گرافیکی و وظایف دیگر را با سرعت و کیفیت بالا انجام دهند.

همچنین Core i9 از تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای مانند هسته‌های موازی، فرکانس‌های پردازش بالا و حافظه نهان بزرگ بهره می‌برد تا عملکرد خیره‌کننده‌ای را به ارمغان آورد.

میکروپروسسورهای Xeon Scalable به عنوان گزینه‌های قدرتمند و حرفه‌ای برای سرورها و مراکز داده طراحی شده‌اند. این محصولات برای پردازش وظایف سنگین و پردازش‌های همزمان در محیط‌های تجاری و صنعتی مناسب هستند.

Xeon Scalable با هسته‌ها و تردهای بیشتر و حافظه نهان بزرگتر قابلیت‌ مدیریت سیستم‌های پیشرفته‌تر را دارد. این محصول به منظور پشتیبانی از بارهای کاری حجیم، پردازش توزیع‌ شده، مجازی‌سازی سرور و سایر نیازهای مشابه بیشتر در محیط‌های کسب‌ و کاری استفاده می‌شود.


اینتل یا AMD؛ کدام بهترین CPU گیمینگ است؟

قاعدتا اولین موضوع قابل توجه در خرید یک پردازنده، برند یا به شکل صحیح‌تر پلتفرم است. امروزه بازار پردازنده‌های کامپیوترهای دسکتاپ به وسیله دو تولید کننده‌ی بزرگ اینتل (Intel) و ای‌ام‌دی (AMD) به طور کامل قبضه شده است.

اینتل یا ای‌ام‌دیاینتل یا ای‌ام‌دی

اینکه کدام برند پردازنده مناسب شماست کاملا به نیازها و بودجه‌تان بستگی دارد. با این حال با وجود رقابت بسیار نزدیک بین این دو پلتفرم، در سال‌های گذشته تقریبا اختلاف بسیار کمرنگ‌تر شده است.

برای سیستم‌های گیمینگ بایستی از سری رایزن (Ryzen) ای‌ام‌دی و سری اینتل کور (Intel Core) انتخاب کرد. خوشبختانه هردوی این برندها با شماره گذاری مدل‌های مختلف، این دو سری را در گروه‌های اقتصادی، میان رده و حرفه‌ای تقسیم نموده‌اند.

سری رایزن (Ryzen) ای‌ام‌دی و سری اینتل کور (Intel Core) سری رایزن (Ryzen) ای‌ام‌دی و سری اینتل کور (Intel Core)

برای مثال خانواده‌های Ryzen 3 و Core i3 معرف پردازنده‌های اقتصادی، با کمترین تعداد هسته در هر دو برند هستند. Ryzen 5 و Core i5 میان رده و ایده آل برای گیمینگ و به همین ترتیب پردازنده‌های Ryzen 9 و Core i9 از جمله پردازنده‌های بالارده و مناسب برای ورک استیشن در هر دو برند محسوب می‌شوند.

اگر تمایل داشتید اطلاعات بیشتری کسب کنید، «راهنمای نام گذاری‌ها پردازنده‌های اینتل»، «راهنمای نام گذاری‌ها پردازنده‌های AMD» و «AMD یا Intel، کدامیک پردازنده دسکتاپ بهتری تولید می‌کند؟» را مطالعه کنید.


کارت‌‌ گرافیک Arc اینتل

بیش از بیست سال است که مشتریان برای انتخاب کارت گرافیک تنها می‌توانند کارت‌های گرافیک انویدیا (Nvidia) یا کارت‌های گرافیک AMD را انتخاب کنند؛ البته اینتل هم از سال ۲۰۱۰ عرضه پردازنده‌های دارای GPU ادغام‌شده را آغاز کرده؛ اما مسلماً این برند برای کسب موفقیت بیشتر در زمینه پردازنده‌های گرافیکی باید کارت‌های گرافیک‌ مجزایی را نیز طراحی و تولید کند.

کارت‌‌ گرافیک Arc اینتلکارت‌‌ گرافیک Arc اینتل

اینتل در سال ۲۰۲۲ از نخستین نسل از کارت‌های گرافیک مستقل خود یعنی سری آرک (Arc) با اسم رمز Alchemist رونمایی کرد.

پردازنده‌های گرافیکی Alchemist که با معماری Intel Xe عرضه می‌شوند، ویژگی‌های پیشرفته‌ای مانند رهگیری پرتو (Ray Tracing) مبتنی بر سخت‌افزار، XeSS (فناوری یادگیری عمیق آپلود تصاویر اینتل) و پشتیبانی دایرکت ایکس ۱۲ آلتیمیت (Direct X 12 Ultimate) را ارائه می‌دهند.

کارت‌های گرافیک آرک اینتل دارای فناوری XeSS هستند که مانند فناوری DLSS انویدیا و  FSR شرکت AMD برای تقویت رزولوشن بازی و در عین‌ حال اجرای روان آن به کار می‌رود.

فناوری XeSS، از الگوریتم‌های هوش مصنوعی برای ارتقاء تصاویر با وضوح پایین در زمان واقعی استفاده می‌کند، در نتیجه عملکرد بالاتری را بدون کاهش کیفیت بصری ارائه می‌دهد. XeSS این امکان را برای سیستم فراهم می‌کند که رزولوشن بازی ۱۰۸۰p را بدون افت فریم ارتقا و به ۴K افزایش دهد.

پشتیبانی DirectX 12 Ultimate تجربه بازی را بهبود می‌بخشد و دسترسی به آخرین تکنیک‌ها و بهینه سازی‌های رندر را فراهم می‌کند. پردازنده‌های گرافیکی Alchemist همچنین دارای اتصال DisplayPort 2.0 و HDMI 2.1 هستند که نمایشگرهایی با وضوح بالا و نرخ تازه‌سازی بالا را برای تجربه بازی همه جانبه ممکن می‌سازند.

بدون تردید ورود اینتل به حوزه طراحی و تولید کارت‌های گرافیک مجزا اتفاق مهمی محسوب می‌شود. در حال حاضر ۸۰ درصد از سهم بازار کارت گرافیک در اختیار انویدیا قرار دارد و مابقی آن متعلق به کمپانی AMD است.

بسیاری از کارشناسان معتقدند کارت گرافیک‌های مجزا اینتل می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد رقابت بهتر در بین این سه برند مطرح شود و تولید کارت‌های گرافیک‌ با عملکرد بهتر و قیمت‌های پایین‌تر را به دنبال داشته باشد.


هوش مصنوعی و اینتل

هوش مصنوعی (Artificial intelligence) در حال تغییر صنایع در سراسر جهان است، از بهداشت تا وسایل نقلیه خودران. در مرکز این تغییرات، پردازنده‌ها و تسهیل‌کننده‌های سخت‌افزاری قدرتمندی قرار دارند که می‌توانند محاسبات پیچیده مورد نیاز برنامه‌های هوش مصنوعی را انجام دهند.

هوش مصنوعی و اینتلهوش مصنوعی و اینتل

اینتل خیلی زود، پتانسیل هوش مصنوعی را درک کرد و به تحقیق و توسعه در این زمینه پرداخت. شرکت اینتل در سه حوزه کلیدی هوش مصنوعی تمرکز دارد، که به شرح زیر می‌باشند.

پیشرفت‌های سخت‌افزاری

اینتل به طراحی و تولید سخت‌افزارهای تخصصی برای بارهای کاری هوش مصنوعی می‌پردازد. پردازنده‌های اینتل Xeon Scalable و تراشه‌های FPGA سرواژه‌ی عبارت Field Programmable Gate Array (آرایه درگاه قابل برنامه‌ریزی)، نمونه‌هایی از راهکارهای سخت‌افزاری بهینه‌شده برای وظایف هوش مصنوعی هستند.

این پردازنده‌ها برای مدیریت حجم عظیمی از داده و محاسبات پیچیده مورد نیاز برای الگوریتم‌های یادگیری ماشینی و یادگیری عمیق طراحی شده‌اند.

اکوسیستم نرم‌افزاری

اینتل اکوسیستم گسترده‌ای از نرم‌افزارها را ارائه می‌دهد که توسعه هوش مصنوعی را پشتیبانی می‌کند. این ابزارها شامل Intel Distribution of OpenVINO Toolkit است که به توسعه‌دهندگان امکان بهینه‌سازی و پیاده‌سازی مدل‌های هوش مصنوعی را در انواع پلتفرم‌های سخت‌افزاری اینتل می‌دهد.

هوش مصنوعی و اینتلهوش مصنوعی و اینتل

اینتل همچنین با شرکت‌های نرم‌افزاری برجسته همکاری می‌کند تا ادغام بی‌دردسر قابلیت‌های هوش مصنوعی به محصولات آن‌ها را تضمین کند.

تحقیقات در حوزه هوش مصنوعی

اینتل آزمایشگاه‌های تحقیقاتی دارد که به پیشبرد هوش مصنوعی می‌پردازند. این تحقیقات محاسبات عصبی مثل مغز انسان را شبیه‌سازی می‌کند و شامل محاسبات کوانتومی نیز می‌شوند که می‌تواند به تسریع تحقیقات هوش مصنوعی با حل مسائل پیچیده، کمک کنند.

هوش مصنوعی و اینتلهوش مصنوعی و اینتل

تعهد اینتل به تحقیق، توسعه و نوآوری در زمینه هوش مصنوعی در حال سوق دادن انقلاب هوش مصنوعی به جلو است. با ارائه سخت‌افزار و نرم‌افزاری قدرتمند، اینتل به صنایع این امکان را می‌دهد تا از پتانسیل هوش مصنوعی بهره‌برداری کنند.


منبع درآمد اینتل

اینتل از تأسیس در سال ۱۹۶۸ تاکنون به تولید میکروپروسسورها پرداخته است. با این حال، محصولاتش در طول سال‌ها برای پاسخگویی به تقاضای مشتریان تغییر کرده‌ است. امروزه این شرکت از طریق فروش مجموعه گسترده‌ای از محصولات و خدمات مرتبط با تکنولوژی و کامپیوتر درآمد کسب می‌کند، هرچند میکروپروسسورها همچنان منبع اصلی درآمد این شرکت هستند.


تاثیر اینتل بر صنعت فناوری چیست؟

اینتل به عنوان یک رهبر در صنعت فناوری شناخته می‌شود. این شرکت نه تنها تولیدکننده میکروپروسسورهای کامپیوتری بوده، بلکه در بخش‌های متنوع دیگری از فناوری از جمله اینترنت اشیاء، اتصالات مخابراتی، امنیت شبکه و … نیز فعالیت داشته است.

تاثیر اینتل بر صنعت فناوری چیست؟تاثیر اینتل بر صنعت فناوری چیست؟

تصمیم‌گیری‌های استراتژیک و دستاوردهای مختلف این شرکت تأثیر قابل توجهی بر صنعت فناوری داشته‌ و به افزایش کیفیت در رقابت‌ با سایر شرکت‌ها کمک کرده‌ است.


نگاهی به آینده

با توجه به محصولات نوآورانه و تجارت‌های مختلف اینتل در صنعت فناوری، این شرکت به عنوان یکی از رهبران در توسعه تکنولوژی‌های پیشرفته و تراشه‌های کامپیوتری ادامه خواهد داد.

تمرکز این شرکت بر روی توسعه پردازنده‌هایی است که عملکرد را افزایش بدهد، بهره‌وری انرژی را بهبود ببخشد و امنیت را افزایش بدهد.

اینتلاینتل

با ظهور هوش مصنوعی (AI)، اینترنت اشیاء (IoT)، خودروهای خودران، ابررایانه‌ها و محصولات مرتبط با آن، یادگیری ماشینی (Machine learnin) و سایر فناوری‌های نوظهور، اینتل قصد دارد در خط مقدم نوآوری باقی بماند و آینده محاسباتی را شکل دهد.


کلام آخر

شرکت اینتل با سال‌ها تجربه در عرصه‌ی فناوری میکروپردازنده‌ها، نقشی بسیار مهم در پیشبرد صنعت تکنولوژی ایفا کرده است. از تراشه‌های حافظه‌ی ابتدایی تا میکروپردازنده‌های قدرتمند و پیچیده، اینتل همواره در تلاش بوده تا نوآوری‌های پیشگامانه را به بازار عرضه کند.

با برنامه‌های بازرگانی هوشمندانه، استراتژی‌های بازاریابی قوی و تمرکز بر کیفیت و عملکرد، این شرکت توانسته است در برابر رقبا پیشرو باقی بماند و به عنوان یکی از پیشتازان صنعت تکنولوژی شناخته شود.

اینتل همواره بر توسعه خارج از بازارهای سنتی کامپیوتر و سرور نیز توجه کرده است. نوآوری‌های آن به حوزه‌هایی مانند هوش مصنوعی (AI)، وسایل نقلیه خودکار و اینترنت اشیا (IoT) و همچنین پروژه‌هایی مانند فناوری رئال‌سنس (RealSense)، توانایی‌های تشخیص عمق و بینایی ماشین (Machine Vision) گسترش یافته‌ است.

اینتل چیست؟

اینتل یک شرکت فناوری آمریکایی است که دفتر مرکزی آن در سانتا کلارا، کالیفرنیا در سیلیکون‌ ولی قرار دارد. این شرکت با تولید میکروپردازنده‌ها تحولات مهمی در دنیای دیجیتال ایجاد کرده است.

اینتل در چه زمانی تأسیس شد؟

کمپانی اینتل (Intel) در تابستان سال ۱۹۶۸ توسط دو مهندس آمریکایی، رابرت نویس (Robert Noyce) و گوردون مور (Gordon Moore) تأسیس شد.

اینتل یا ای‌ام‌دی کدام بهترین CPU گیمینگ است؟

اینکه کدام برند پردازنده مناسب شماست کاملا به نیازها و بودجه‌تان بستگی دارد. با این حال با وجود رقابت بسیار نزدیک بین این دو پلتفرم در سال‌های اخیر تقریبا اختلاف بسیار کمرنگ‌تر از گذشته شده است.

منبع درآمد اینتل از کجاست؟

اینتل از تأسیس در سال ۱۹۶۸ تاکنون به تولید میکروپروسسورها پرداخته است. با این حال، محصولاتش در طول سال‌ها برای پاسخگویی به تقاضای مشتریان تغییر کرده‌ است. امروزه این شرکت از طریق فروش مجموعه گسترده‌ای از محصولات و خدمات مرتبط با تکنولوژی و کامپیوتر درآمد کسب می‌کند، هرچند میکروپروسسورها همچنان منبع اصلی درآمد این شرکت هستند.

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.