هشدار کارشناسان درباره خطرات محیط زیستی جدا شدن تکه ای از دریای خزر

photo 2024 01 09 14 21 36 1

متخصصان محیط زیست دانشگاه نوشیروانی گرگان اعلام کرده‌اند خلیج گرگان و میانکاله در صورت جدایی از دریای خزر آینده خطرناکی خواهند داشت.

دریای خزر یا دریای کاسپین پهنه‌ای آبی است که از جنوب به ایران، از شمال به روسیه، از غرب به روسیه و جمهوری آذربایجان و از شرق به جمهوری‌های ترکمنستان و قزاقستان محدود می‌شود. دریای خزر در گذشته بخشی از دریای تتیس بود که اقیانوس آرام را به اقیانوس اطلس متصل می‌کرد. این دریا که گاهی بزرگ‌ترین دریاچه جهان و گاهی کوچک‌ترین دریای خودکفای کره زمین طبقه‌بندی می‌شود، بزرگ‌ترین پهنه آبی محصور در خشکی است. اما اکنون وضعیت خوبی ندارد کارشان درباره آینده دریای خزر هشدار داده‌اند.

بیشتر بخوانید: تصویب آیین‌نامه ثبت پلاک ملی خودرو‌های مناطق آزاد ؛ عوارض‌ قانونی را پرداخت کنید!

متخصصان محیط زیست دانشگاه نوشیروانی گرگان اعلام کرده‌اند خلیج گرگان و میانکاله در صورت جدایی از دریای خزر به دلیل پس روی و کاهش تراز آب این دنیا، سرنوشت نگران کننده‌ای خواهند داشت.

پیش‌تر بر اساس نتایج یک مدل سازی، پیش‌بینی شده بود که در سال ۲۰۲۳ خلیج گرگان از خزر جدا خواهد شد. حتی در ادامه این پیش‌بینی اعلام شده بود که کانال مهم آشوراده به همراه یک کانال مهم دیگر نیز خشک خواهند شد.

برخی از مسئولان پیش‌تر اعلام کرده بودند که روسیه ورودی آب به دریا را محدود کرده است این مسئله از این جهت حائز اهمیت است که کنترل نوسانات بلند مدت دریای خزر وابسته به ورودی روخانه هلگا است که در اختیار روسیه قرار دارد.

به هر حال شرایط وخیم پیش آمده برای دریای خزر که موجب نگرانی دوست‌داران محیط زیست شده در نتیجه وجود عواملی از جمله تداوم کاهش سطح آب، خشکی زایی و افزایش سطح ماسه‌ای میانکاله است.

باید دید در ادامه چه تمهیداتی برای حفظ دریای خزر صورت خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی کاهش آب دریای خزر  چیست؟ لطفا دیدگاه خود را در بخش کامنت با تکراتو در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.