هشدار دانشمندان درباره آثار مخرب تغییر ساعت رسمی در بهار و پاییز

دانشمندان برجسته ی دنیا می گویند تغییر ساعت رسمی در ابتدای بهار و پاییز هر سال می تواند پیامدهای گسترده ای داشته باشد و به همین دلیل، خواستار توقف کامل این اقدام شده اند.

مضرات تغییر ساعت رسمی در ابتدای بهار و پاییز فراتر از لطمه زدن به خواب شما است، از افزایش نرخ سرطان گرفته تا افزایش احتمال وقوع تصادفات رانندگی.

دکر ایوا وینبک، کرونوبیولوژیست، از دانشگاه سوری ِ انگلیس، می گوید: «کرونوبیولوژیست ها (کرونوبیولوژی شاخه ای از علم زیست شناسی است که به مطالعه ی ریتم های زیستی جانداران به ویژه ریتم شبانه روزی آن ها می پردازد) درباره ی تبعات تغییر ساعت رسمی در ابتدای بهار و پاییز هشدار می دهند، تبعاتی که می تواند محدود به پس از تغییر ساعت رسمی و یا حتی دائمی باشد.»

82945595 13244023 image a 24 1711541826545

در بسیاری از کشورهای دنیا هر ساله با آغاز بهار و پاییز ساعت ها یک ساعت به جلو یا عقب کشیده می شود.

با این حال، بسیاری از دانشمندان می گویند این تغییر ساعت نه تنها اذیت کننده است، بلکه برای سلامت ما مضر نیز هست.

بزرگ ترین و بدیهی ترین تأثیر این کار از دست رفتن یک ساعت از خواب ما در شبی است که ساعت ها یک ساعت به جلو کشیده می شوند و روز بعد باید یک ساعت زودتر به رختخواب برویم.

این امر برای بسیاری از افراد نتیجه ای ندارد جز اینکه بیشتر از معمول احساس خستگی کنند، مشکلی در عرض چند روز برطرف می شود.

اما تحمیل کردن یک کمبود خوابی ناگهانی به تمام مردم یک کشور می تواند پیامدهایی داشته باشد.

پژوهشی نشان داد روز بعد از جلو کشیدن ساعت رسمی، کارمندان مدت بیشتری از ساعات کاری خود را صرف گشت زدن در اینترنت برای امور غیر مرتبط با کار، می کنند.

پژوهشی دیگر در سال ۲۰۱۶ نشان داد روز بعد از جلو کشیدن ساعت رسمی، قضات دادگاه ها جملات پرخشم تری به متهمان می گویند.

علاوه بر این، پژوهش ها می گوید بعد از جلو کشیدن ساعت رسمی در ابتدای بهار، خطر وقوع تصادفات رانندگی مرگبار حدود ۶ درصد افزایش می یابد.

بر اساس تخمین ها، در صورت لغو تغییر ساعت رسمی در بهار و پاییز، سالانه ۲۸ مورد از تعداد سوانح رانندگی در آمریکا کاسته می شود.

82945309 13244023 image a 20 1711538186672

دکتر وینبک می گوید: «معمولاً تغییر ساعتی که بیشترین لطمه را به سلامت ما وارد می کند، تغییر ساعت رسمی در ابتدای بهار است. کمبود خواب می تواند پیامدهای منفی زیادی داشته باشد و با تغییر ساعت رسمی، میلیون ها نفر همزمان تحت تأثیر آن قرار می گیرند.»

کمبود خواب به این شکل می تواند زمینه ساز بروز مشکلاتی دیگر برای سلامت کلی بدن هم شود.

دکتر مگان کرافورد، محقق حوزه ی خواب، از دانشگاه استرثکلاید ِ انگلیس می گوید: «در روزهای بعد از تغییر ساعت رسمی با یک افزایش ریسک در وقوع مشکلات قلبی عروقی و خودکشی و افزایش نرخ مرگ و میر مواجه می شویم که همگی آن ها مربوط به همان یک ساعت کمبود خواب هستند.»

به گفته ی دکتر کرافورد، دانشمندان حوزه ی خواب معتقدند ساعت رسمی باید در تمام سال ثابت بماند و دلیل آن را «آثار کوتاه مدت تغییر ساعت رسمی، تأثیر آن در طی تابستان و تأثیرات مخرب این اقدام» عنوان کرده اند.

بدن ما یک ساعت داخلی به نام ریتم شبانه روزی دارد که تعیین می کند چه زمانی غذا بخوریم، چه زمانی بخوابیم، چه زمانی بیشترین فعالیت را داشته باشیم و چه زمانی ذهن مان در بهترین حالت خود قرار دارد.

گرچه روزهای خورشیدی ۲۴ ساعته هستند اما ریتم بدن ما اغلب کمی بیشتر است.

این بدان معنی است که کسانی که در تاریکی زندگی می کنند، به طور طبیعی هر روز کمی دیرتر از خواب بیدار می شوند، چون ساعت زیستی بدن آن ها با روز خورشیدی هماهنگ نیست.

ما تنها به واسطه ی آفتاب درخشان صبحگاهی می توانیم هر روز ساعت بدن مان را با روز خورشیدی هماهنگ نگه داریم.

82944869 13244023 image a 2 1711535499715

دکتر سوفی بوستاک، دانشمندان حوزه ی خواب می گوید: «ما برای هماهنگی با چرخه ی ۲۴ ساعته ی خورشیدی، از نور درخشان خورشید استفاده می کنیم. اگر آن نور اولین سرنخی نباشد که صبح دریافت می کنیم، از این چرخه عقب می مانیم.»

از آنجایی که با تغییر ساعت رسمی، هنگام صبح مدت زمان کمتری نور دریافت می کنیم، بسیاری از افراد از دریافت آن نور صبحگاهی اولیه باز می مانند، امری که به تنظیم مجدد ساعت بدن کمک می کند.

دکتر بوستاک می گوید: «از جهت ریتم شبانه روزی بدن، دلایل زیادی درباره ی لزوم توقف تغییر ساعت رسمی می توان مطرح کرد.»

حالا شواهد و مدارک فزاینده ای وجود دارد که نشان می دهد این ناهماهنگی میان خورشید و بدن ما می تواند آثار منفی بلند مدتی بر سلامت ما داشته باشد.

تحقیقات نشان داده ناهماهنگی میان زمان خورشیدی و ساعت بدن، در غرب مناطق زمانی، در بالاترین میزان قرار دارد.

بر اساس تحقیقات، کسانی که در غرب یک منطقه ی زمانی زندگی می کنند، ریسک ابتلا به سرطان های خون، معده، ریه و سینه و موارد دیگر در آن ها بیشتر است.

همچنین در این افراد امید به زندگی پایین تر و نرخ چاقی و دیابت بالاتر است و آن ها حتی درآمد کمتری هم دارند.

از آنجایی که این ناهماهنگی مشابه همان چیزی است که بعد از جلو کشیدن ساعت رسمی تجربه می کنیم، دانشمندان می گویند تغییر ساعت رسمی هم ممکن است تأثیر مشابهی داشته باشد.

دکتر راشل ادگار، ویروس شناس، از کالج سلطنتی لندن می گوید به هم ریختن ریتم شبانه روزی بدن می تواند حتی ما را در برابر ابتلا به بیماری ها آسیب پذیرتر کند.

دکتر ادگار می گوید: «شواهد به دست آمده از آزمایشات صورت گرفته بر روی حیوانات نشان می دهد به هم ریختن ریتم شبانه روزی شدت بیماری های عفونی مانند آنفلوانزای A یا اِچ‌پی‌وی را افزایش می دهد.»

به گفته ی او، گرچه به تحقیقات بیشتری در اینباره بر روی انسان ها نیاز است، با این حال، «ساعت بدن می تواند بر پاسخ دستگاه ایمنی بدن در برابر این عفونت ها تأثیر بگذارد».

او می گوید: «بسیاری از دانشمندانی که درباره ی ریتم شبانه روزی بدن و خواب تحقیق می کنند معتقدند که آثار منفی تغییر ساعت رسمی بر روی سلامت ما بسیار بیشتر از فواید آن است.»

<!–

–>

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.