هر آنچه که از کنسول پلی‌استیشن  ۵ پرو می‌دانیم

طی هفته‌های اخیر شایعاتی وجود داشت مبنی بر اینکه کنسول جدید سونی یا همان PS5 Pro ممکن است تا یک سال دیگر عرضه شود. سال قبل شایعات بسیاری در مورد این کنسول وجود داشت که خوب با عرضه PS5 Slim به نوعی طرفداران را ناامید کرد، چون تغییرات نسخه اسلیم صرفا در ظاهر آن خلاصه می‌شد. نسخه اسلیم حجم کنسول اولیه را به مقدار قابل توجهی کاهش داد هر چند به جز حافظه دستگاه که به یک ترابایت افزایش داده شد، تغییری در عملکرد آن ایجاد نشد.

<!–

–>

اگر اخبار اخیر درست باشند، PS5 Pro قرار است قدرت عملکردش را تا حد بی‌سابقه‌ای افزایش دهد. البته که نمی‌شود به این اخبار آنچنان باور داشت چون خود سونی تا به الان چیزی را تایید نکرده است. در این مقاله از ویجیاتو قصد داریم تمامی اطلاعاتی که تا الان از کنسول پلی‌استیشن ۵ پرو به دست ما رسیده را بررسی کنیم پس با ما همراه باشید.

تاریخ عرضه PS5 Pro

هر آنچه که از کنسول پلی‌استیشن  ۵ پرو می‌دانیم - ویجیاتوهر آنچه که از کنسول پلی‌استیشن  ۵ پرو می‌دانیم - ویجیاتو

در حال حاضر شایعات حول این دستگاه دارند دست به دست می‌شوند. طبق نشانه‌های اخیر احتمال این وجود دارد که نسل جدید کنسول‌های سونی اواخر سال ۲۰۲۴ عرضه خواهد شد. لیک‌های اخیر از دولوپر کیت‌های ناشر و نقشه راه خود سونی به نوعی این قضیه را تایید می‌کنند. این شایعات زمانی شروع شدند که در سند نتایج مالی سه ماهه سوم سال ۲۰۲۳ سونی در تاریخ ۱۴ فوریه ۲۰۲۴، گفته شد PS5 در نیمه دوم چرخه عمر این نسل از کنسول‌های بازی است. جالب است که حدودا همین مقدار از عمر PS4 گذشته بود که ورژن پرو آن عرضه شد.

این شایعات زمانی قوت گرفت که کالین موریارتی از منابع خود نقل کرد که PS5 Pro در سه ماهه آخر ۲۰۲۴ عرضه خواهد شد. در قسمت ۲۹۵ پادکست Sacred Symbol موریارتی توضیح داد: «من به صورت واضح توسط یکی از کارکنان یک استودیو ترد پارتی شنیدم که PS5 Pro به آن‌ها معرفی شده. در گذشته هم گفتم که استودیوهای فرست و سکند پارتی به خیلی از جزئیات این کنسول دسترسی دارند. حتی اگر به دولوپر کیت‌ آن دسترسی نداشته باشند به مشخصات فنی آن آگاه هستند تا عناوین خود را با توجه به آن بسازند.»

مشخصا وقتی توسعه‌دهندگان دولوپر کیت و اطلاعات قدرت پتانسیلی این کنسول را دریافت کرده‌اند، پس به نوعی همه چیز در توسعه آن به خوبی پیش می‌رود. سرکان توتو مدیرعامل و تحلیل‌گر کانتان گیمز طی یک گزارش از CNBC اذعان داشت که تقریبا همه در صنعت بازی موافق این مسئله هستند که سونی آماده می‌شود تا در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ کنسول جدیدش را راهی بازار کند. عرضه این کنسول در اواخر سال جاری نیز البته کاملا منطقی است، چون سونی می‌خواهد بهترین کنسولش به شکلی عالی از GTA VI پشتیبانی کند. از طرفی مدام به گوش می‌رسد که نینتندو سوییچ ۲ در سال ۲۰۲۵ خواهد آمد.

طراحی PS5 Pro

هر آنچه که از کنسول پلی‌استیشن  ۵ پرو می‌دانیم - ویجیاتوهر آنچه که از کنسول پلی‌استیشن  ۵ پرو می‌دانیم - ویجیاتو

نسخه اسلیم این دستگاه یکی از مهم‌ترین ایرادات نسخه اولیه آن یعنی طراحی بزرگ، سنگین و شکل عجیبش را برطرف کرد و صاحبانش به شکلی راحت‌تر می‌توانند آن را در اتاق خود جای ‌دهند. تا به الان شایعه‌ای مبنی بر طراحی نسخه پرو کنسول سونی به گوش نرسیده، اما انتظار داریم که شکل ظاهری آن راه نسخه‌های قبلی‌اش را ادامه دهد. از طرفی دیگر طراحی اسلیم اجازه داد تا حد خوبی آن را شخصی سازی کنیم و بعید است که نسخه پرو بخواهد مانند نسخه اولیه کنسول باشد.

قیمت حدودی این کنسول

هر آنچه که از کنسول پلی‌استیشن  ۵ پرو می‌دانیم - ویجیاتوهر آنچه که از کنسول پلی‌استیشن  ۵ پرو می‌دانیم - ویجیاتو

تا به امروز با هیچ لیک یا شایعه‌ای مرتبط با قیمت PS5 Pro روبرو نشده‌ایم که به این معنی است نمی‌دانیم حدودا چقدر برایمان خرج خواهد داشت. هر چند می‌شود با توجه به برخی موارد حدس‌هایی مبنی بر حدود قیمتش داشت. ورژن اسلیم این دستگاه قیمتی دقیقا مانند نسخه اورجینال دارد که ۴۹۹.۹۹ دلار است. در دوره PS4 یعنی نسل قبلی کنسول‌های بازی، سونی قیمت نسخه اسلیم را کاهش داد تا خرده فروشان به نوعی با قیمت نسخه‌های عادی ورژن پرو را به فروش برسانند. هر چند الان مشکلی در این مسیر وجود دارد. الان دیگر سال ۲۰۱۶ نیست و قول سونی مبنی بر کاهش قیمت نسخه اسلیم کنسول چندان واقعی به نظر نمی‌رسد. طی یک خبر در فوریه ۲۰۲۴ مشخص شد که سونی نمی‌تواند قیمت ورژن اسلیم را کاهش دهد چون سودی برایش نخواهد داشت و این کار ممکن است ضرر هم داشته باشد.

مشخصا طبق این اخبار کاهش قیمت دائمی برای این محصول سونی ممکن به نظر نمی‌رسد و برچسب ۴۹۹.۹۹ دلاری را بر ورژن پرو این کنسول نخواهیم دید. در پادکست Sacred Symbol این بار تحلیلگر کریس ریگان گفت که قیمت احتمالی این کنسول ۵۹۹ دلار خواهد بود که خوب قیمت بسیار بالایی است. چیزی که مشخص است این است که سونی با این کار خرده فروشان را مجبور به این می‌کند تخفیف‌هایی مناسبی بر مدل اسلیم بزند تا همراه با نسخه پرو به فروش برود. شاید در این صورت بتوانیم ورژن پرو را با تگ ۵۰۰ دلاری ببینیم. با این حال باز می‌گوییم که این‌ موارد فقط حدس و گمان هستند.

مشخصات فنی PS5 Pro

هر آنچه که از کنسول پلی‌استیشن  ۵ پرو می‌دانیم - ویجیاتوهر آنچه که از کنسول پلی‌استیشن  ۵ پرو می‌دانیم - ویجیاتو

بسیار سخت است که بخواهیم مشخصات فنی نسخه پرو را به صورت دقیق بیان کنیم. طی گزارشی در سال ۲۰۲۲ گفته شد که عملکرد ورژن پرو این دستگاه باید دو برابر نسخه‌ی عادی باشد، اما نه اطلاعات دقیقی از مشخصات آن وجود داشت نه از سخت افزارهای احتمالی‌اش. حدس و گمان‌های بسیاری در مورد مشخصات فنی PS5 Pro همراه با چند گزارش قابل توجه در این زمینه وجود دارد. نسخه عادی این دستگاه در حال حاضر از رزولوشن ۸K پشتیبانی می‌کند، اما مشخصا ورژن پرو با قدرت بهتری این رزولوشن را در اختیار ما خواهد گذاشت. اما به نوعی می‌شود به این قضیه هم اشاره کرد که PS5 Pro تمرکز بالایی بر این خواهد داشت که به ما رزولوشن ۴K با رفرش ریت پایدار ۱۲۰Fps و البته ری‌تریسینگی در سطح کامپیوترهای شخصی به ما بدهد.

این حدس و گمان‌ها در ماه مارچ ۲۰۲۴ توسط کانال یوتیوب Moore’s Law Is Dead به نوعی تایید شد. در یک ویدیو، سندی از سونی نشان داده شد که قدرت احتمالی PS5 Pro را به نمایش گذاشت. شایعات می‌گویند که قدرت پرو عملکردی بسیار بالاتر نسبت به نسخه قبلی دارد، چون قدرتی ۳۳.۵ ترافلاپسی خواهد داشت که ۴۵ درصد از نسخه اسلیم بالاتر خواهد بود. این مسئله باعث می‌شود سرعت ری‌تریسینگ ۲ الی ۴ برابر دستگاه فعلی شود. همچنین به نظر می‌آید که ممکن است این کنسول بیشتر تمرکز خود را بر ارتقای فریم ریت بازی‌ها در رزولوشن‌های ۴K و ۱۴۴۰p بگذارد. همچنین در ماه اکتبر سال ۲۰۲۳ ویدیویی در رابطه با عملکرد CPU  و GPU کنسول منتشر شد. در این ویدیو نشان داده شد که قدرت کلی نسخه پرو به ۲۳ ترافلاپس خواهد رسید که از قدرت ۱۰.۲۸ ترافلاپسی نسخه عادی خیلی بالاتر است. همچنین نرخ کلاک CPU و GPU این کنسول قرار است به ترتیب ۳.۶GHz و ۲.۷GHz باشد. حال با تمام این اوصاف باید منتظر ماند تا ببینیم که شایعات و اخبار درست بودند یا خیر.

خب دوستان نظر شما چیست؟ به نظر شما PS5 Pro تا چه حد می‌تواند قدرتش را نسبت به نسل فعلی کنسول‌ها بالاتر ببرد؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

بیشتر بخوانید:

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.