هر آنچه در مورد فناوری شارژ بی‌سیم Qi2 باید بدانید

در ژانویه ۲۰۲۳، کنسرسیوم برق بی‌سیم (WPC) استاندارد Qi2 را معرفی کرد که یک به‌روز‌رسانی مهم برای استاندارد شارژ بی‌سیم Qi محسوب می‌شود. گفتنی است یک دهه از ظهور این فناوری در گوشی‌های هوشمند می‌گذرد و حالا این کنسرسیوم با معرفی فناوری شارژ بی‌سیم Qi2 امیدوار است که بزرگ‌ترین مشکلات مربوط به این فناوری را برطرف کند.

در توسعه‌ی فناوری شارژ بی‌سیم Qi2، شرکت اپل نقش مهمی داشته است. به طور مشخص اپل همکاری نزدیکی با WPC داشته تا بتواند فناوری مگ‌سیف خود را در این استاندارد جدید قرار دهد. این مشخصه در آینده به طیف وسیع‌تری از وسایل جانبی اجازه می‌دهد که از این قابلیت بهره ببرند. روی هم رفته این فناوری قرار است مزایای زیادی برای کاربران ارائه کند و در ادامه به دلایل اهمیت زیاد آن می‌پردازیم.

شارژر بی سیم اپل مدل MagSafe

۲,۲۹۰,۰۰۰

تومان

شارژر بی سیم مدل Gadget CIK

۳,۳۵۰,۰۰۰

۱,۹۹۹,۰۰۰

تومان

فناوری شارژ بی‌سیم Qi2 چیست؟

شارژ بی‌سیم Qi2

مهم‌ترین ارتقا این فناوری نسبت به نسل قبلی، تغییر طراحی بخش مغناطیسی است و حالا به لطف نقش اپل، حلقه‌ی آهنرباها به گجت اجازه می‌دهد که دقیقا هم‌راستا با سیم‌پیچ پد شارژ قرار بگیرد. برای درک اینکه چرا این مشخصه اهمیت زیادی دارد، باید در مورد نحوه‌ی کار شارژ بی‌سیم صحبت کنیم.

به زبان ساده، فناوری شارژ بی‌سیم مبتنی بر قانون القای الکترومغناطیسی است. در داخل پد شارژ بی‌سیم، یک سیم‌پیچ مسی دیده می‌شود. زمانی که پد شارژ را به برق وصل می‌کنید، با عبور جریان الکتریکی از سیم‌پیچ، یک میدان مغناطیسی ایجاد می‌شود. در این بین، گوشی‌های دارای این قابلیت، در پنل پشتی خود دارای سیم‌پیچ هستند. زمانی که گجت موردنظر را روی پد شارژ بی‌سیم قرار می‌دهید، میدان مغناطیسی ایجاد شده در پد شارژ، جریان برق را به سیم‌پیچ موجود در گوشی یا گجت موردنظر انتقال می‌دهد.

همانطور که میبینید، ایده‌ی اصلی مربوط به این فناوری اصلا پیچیده و عجیب و غریب نیست اما در این میان باید خاطرنشان کنیم که با افزایش فاصله‌ی بین سیم‌پیچ‌ها، بازده انتقال نیرو کاهش پیدا می‌کند. به طور مشخص، احتمالا متوجه شده‌اید که بعد از جدا کردن گوشی از پد، فرایند شارژ به سرعت متوقف می‌شود. با توجه به همین موضوع، اگر سیم‌پیچ‌ها در یک راستا نباشند، سرعت شارژ کاهش پیدا می‌کند. در تصویر پایین می‌توانید هر دو حالت را مشاهده کنید:

شارژ بی‌سیم Qi2

در فناوری شارژ بی‌سیم Qi2، مگنت‌ها به گوشی اجازه می‌دهند که دقیقا هم‌راستا با سیم‌پیچ پد شارژ قرار بگیرند. در ضمن باید به کاهش گرمای بدنه‌ی گوشی در این فناوری هم اشاره کنیم که این موضوع در بلندمدت برای سلامت باتری گوشی اهمیت زیادی دارد.

در ضمن حلقه‌ی مگنتی این فناوری مانند قابلیت مگ‌سیف اپل، به انواع و اقسام لوازم جانبی اجازه می‌دهد که به راحتی به پنل پشتی گوشی بچسبند. به عنوان مثال برای آیفون‌های دارای این مشخصه، محصولاتی مانند سه‌پایه، کیف پول و حتی فن مبتنی بر مگ‌سیف ارائه شده که به لطف این فناوری، گوشی‌های اندرویدی هم می‌توانند از آن بهره ببرند.

شارژر بی سیم اپل مدل MagSafe

تغییرات فناوری Qi2 نسبت به Qi

شارژ بی‌سیم Qi2

حالا بعد از توضیحات مربوط به نوار مگنتی این فناوری، باید به دیگر ارتقاهای صورت گرفته اشاره کنیم. با وجود اینکه این فناوری در حال حاضر همان محدودیت سرعت ۱۵ وات نسل قبلی را دارد، ولی قرار است به مرور زمان سرعت شارژ هم افزایش پیدا کند.

یکی از مقام‌های ارشد کنسرسیوم WPC در یکی از مصاحبه‌های خود گفته که اواسط ۲۰۲۴، این فناوری با بهبود خود می‌تواند سرعت شارژ بالاتری را امکان‌پذیر کند. باید خاطرنشان کنیم این فناوری در ابتدا فقط از گوشی‌ها و هدفون‌های بی‌سیم پشتیبانی می‌کند ولی در ادامه از ساعت‌های هوشمند و تبلت‌ها پشتیبانی خواهد کرد.

فناوری شارژ بی‌سیم Qi2 استاندارد‌های سخت‌گیرانه‌تری دارد. سازندگانی که می‌خواهند از این فناوری بهره ببرند، باید مجوز‌های موردنظر را دریافت کنند و در نهایت فقط محصولات دارای مجوز می‌توانند از لوگوی این فناوری استفاده کنند. بنابراین کاربران راحت‌تر می‌توانند از بین محصولات دارای فناوری مجاز دست به انتخاب بزنند و تشخیص محصولاتی که مجوزهای لازم را دریافت نکرده‌اند، راحت‌تر است. از سوی دیگر، کنسرسیوم WPC اعلام کرده که سایز و قدرت مگنت‌ها را هم مشخص می‌کند تا گوشی‌ها به طور محکم به پد شارژ وصل شوند. روی هم رفته این کنسرسیوم می‌خواهد نظارت بیشتری نسبت به نسل قبلی اعمال کند تا کاربران با تجربه کاربری بهتری روبرو شوند.

Qi2 wireless charging 5

یکی دیگر از محدودیت‌های این فناوری، امکان جلوگیری از انتقال شارژ توسط شارژرهای ناسازگار است. بنابراین همچنان می‌توانید با خیال راحت از شارژر‌های ساخت شرکت‌های مشهور استفاده کنید ولی گوشی موردنظر می‌تواند جلوی دریافت شارژ از پد‌های شارژ بی‌کیفیت را بگیرد.

شارژر بی سیم سامسونگ مدل Trio EP-P6300

کدام گوشی‌ها و شارژرها از Qi2 پشتیبانی خواهند کرد؟

گوشی‌های سری آیفون ۱۵، اولین گوشی‌های مبتنی بر فناوری شارژ بی‌سیم Qi2 محسوب می‌شوند. البته حتی این گوشی‌ها هم هنوز مجوز‌های نهایی دریافت نکرده‌اند و قرار است در آینده امکان استفاده از این قابلیت را دریافت کنند. به طور مشخص، کنسرسیوم WPC اعلام کرده که هنوز هیچ گوشی هوشمندی مجوزهای نهایی برای بهره‌گیری از این قابلیت را دریافت نکرده است.

Qi2 wireless charging 6

این کنسرسیوم حدود ۴۰۰ عضو دارد و تقریبا تمام برندهای مشهور فعال در بازار موبایل، در این کنسرسیوم فعالیت دارند. با توجه به گزارش‌های منتشر شده، به نظر می‌رسد در سال ۲۰۲۴ چندین گوشی با این فناوری راهی بازار می‌شود. گفتنی است شرکت‌های مشهوری مانند Anker و Belkin شارژرهایی را برای این فناوری راهی بازار کرده‌اند.

شارژر بی سیم اپل مدل MagSafe

۲,۲۹۰,۰۰۰

تومان

شارژر بی سیم مدل Gadget CIK

۳,۳۵۰,۰۰۰

۱,۹۹۹,۰۰۰

تومان

منبع: Android Authority

سوالات متداول

آیا فناوری شارژ بی‌سیم Qi2 مشابه مگ‌سیف اپل است؟

هر دو فناوری شباهت‌های بسیار زیادی به یکدیگر دارند ولی شارژ بی‌سیم Qi2 برای تمام گوشی‌ها می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

شارژ بی‌سیم Qi2 از چه سرعتی پشتیبانی می‌کند؟

در حال حاضر سرعت این فناوری ۱۵ وات است ولی قرار است اواسط ۲۰۲۴ سرعت آن افزایش پیدا کند.

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.