هرآنچه که باید پیش از خرید هدست گیمینگ بدانید

تجربه‌ی صوتی باکیفیت، نقش مهمی در بهره‌مندی همه جانبه‌ی شما از فیلم، موسیقی و مهم‌تر از همه گیم دارد. از این رو نقش هدست گیمینگ در این تجربه اهمیت پیدا می‌کند.هدست‌های گیمینگ در انواع گوناگون و با ویژگی‌های متعددی در بازار ایران در دسترس هستند.

<!–

–>

این موضوع کاربران را در انتخاب و خرید هدست گیمینگ مناسب دچار چالش‌هایی اساسی خواهد کرد. از این رو در این سری از نکات پیش از خرید ویجیاتو، قصد داریم به بررسی نکات حائز اهمیت در خرید هدست گیمینگ بپردازیم.


هدفون‌ گیمینگ‌ یا هدست‌ گیمینگ‌؟

اولین نکته در این لیست، انتخاب بین هدست‌ و هدفون‌ گیمینگ‌ است. شما باید تصمیم بگیرید که آیا یک جفت هدفون بازی می‌خواهید یا یک جفت هدست بازی؟ بنابراین خلاصه‌ای از تفاوت بین هدفون و هدست گیمینگ را برایتان آورده‌ایم.

هدفون گیمینگ هدفون گیمینگ

هدفون گیمینگ = هدفون معمولی + میکروفون مجزا

هدفون‌های بازی، هدفون‌های معمولی هستند که به طور سنتی برای گوش دادن موسیقی مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این حال، آن‌ها دارای ویژگی‌هایی هستند که برای نیازهای گیمینگ هم بسیار عالی و مناسب است. ویژگی‌هایی مثل بازیابی فوق‌العاده جزئیات، صدای دقیق و صدای فراگیر که باعث می‌شود آن‌ها گزینه مناسبی برای گیم باشند.

با این حال، بیشتر هدفون‌های صوتی همراه با میکروفون عرضه نمی‌شوند و هیچ اسلاتی برای اتصال میکروفون ندارند. در نتیجه باید یک میکروفون خارجی مانند Blue Yeti X تهیه کنید. یکی از گیمرهای حرفه‌ای که از تنظیمات هدفون گیمینگ استفاده می‌کند، Ninja است که به‌خاطر استریم‌های PUBG و Fortnight مشهور است. او از Beyerdynamic DT 990 Pro با میکروفون خازنی Cardioid Audio Technica AT2035 استفاده می‌کند. استفاده از تنظیمات هدفون گیمینگ برای بازی مزایا و معایبی هم دارد.

هدفون گیمینگ هدفون گیمینگ

تست کردن با چندین ترکیب از هدفون و میکروفون می‌تواند زمان، تلاش و هزینه زیادی را ببرد. همچنین، وقتی هدفون و میکروفون را جداگانه خریداری می‌کنید، هیچ تضمینی وجود ندارد که عملکرد بیشتری را به خصوص برای بازی از آن‌ها دریافت کنید. احتمالا چون میکروفون و هدفون جداگانه تهیه می‌کنید هزینه بیشتری هم پرداخت می‌کنید.

هدست گیمینگهدست گیمینگ

هدست گیمینگ = هدفون + میکروفون داخلی + ویژگی‌های بازی

در مقایسه با هدفون‌های گیمینگ، کار هدست‌های بازی راحت‌تر است. زیرا دارای یک میکروفون داخلی است که بسته به هر سازنده، قابل جدا شدن یا جمع شدن است. ویژگی‌های هدست گیمینگ نیز به طور طبیعی به سمت ویژگی‌های مهم برای بازی مانند صدای فراگیر مجازی، دکمه لمسی روی هدست برای پیکربندی بازی در حین پرواز و غیره تنظیم شده است. هدست گیمینگ هم مانند هدفون‌های مخصوص بازی، مزایا و معایب خاص خود را دارد.

هدست‌های بازی برای گیمرهایی طراحی شده‌اند که به دنبال راه‌ حلی راحت‌تر برای نیازهای صوتی بازی‌های خود هستند، که به آن‌ها اجازه می‌دهد بدون نگرانی در مورد جزئیات فنی مربوط به راه‌اندازی و تنظیم چند دستگاه در بازی، گوش دهند و ارتباط برقرار کنند.

هدست گیمینگهدست گیمینگ

هدست‌های بازی برای استفاده روزمره و معمولی ساخته نشده‌اند. آن‌ها به دلیل طراحی‌های الهام گرفته از بازی‌ها در بین گیمرها محبوبیت زیادی دارند و در سال‌های اخیر، سازندگان بازی با طراحی‌ میکروفون‌های باریک و جمع‌شونده باعث شیک‌تر و کاربری بهتر در هدست‌های گیمینگ شده‌اند. هدست‌های گیمینگ مقرون به صرفه‌تر هستند، از آنجایی که نیازی به خرید میکروفون جداگانه ندارید، هدست‌های بازی می‌توانند راه حل بهتری باشند.

معمولا کیفیت صدا و ساخت پایین‌تری نسبت به هدفون هم قیمت خود دارند. اگرچه در سال‌های اخیر بهتر شده‌ است. از آنجایی که سازندگان باید یک میکروفون مناسب همراه با کیفیت صدا خوب در یک هدست بازی بدون افزایش قیمت داشته باشند، کیفیت ساخت پایین‌تری در هدست‌های گیمینگ در مقایسه با هدفون‌هایی با محدوده قیمتی مشابه وجود دارد.


پلتفرم بازی شما کدام است؟

اولین چیزی که باید بررسی کنید این است که آیا هدست گیمینگ با سیستم بازی شما سازگار است یا خیر. همه هدست‌ها نمی‌توانند با تمامی پلتفرم‌های بازی کار کنند. بنابراین مهم است که هدستی را انتخاب کنید که با رایانه شخصی یا کنسول شما سازگار باشد. رایج‌ترین پلتفرم‌های بازی امروزه شامل کامپیوتر، پلی استیشن ۴ و ۵، ایکس باکس وان و سری اس و ایکس، نینتندو سوییچ و… هستند.

پلتفرم‌‎های بازیپلتفرم‌‎های بازی

امروزه سازندگان تمایل دارند مدل‌های چند منظوره‌تری بسازند که بر روی پلتفرم‌های بیشتری سازگار باشد. به طور کلی، هدست‌هایی با جک ۳.۵ میلی متری در همه پلتفرم‌ها کار می‌کنند. اما ممکن است در نهایت با هدستی مواجه شوید که روی رایانه‌ شخصی شما کار می‌کند اما روی PS4 یا PS5 شما کار نمی‌کند. این به دلیل برخی ویژگی‌های وابسته به نرم‌افزار است، که ممکن یک کنسول خاص از تمام عملکردهای یک هدست بازی پشتیبانی نکند.


کیفیت صدای هدست گیمینگ

ما هدست‌های بازی می‌خریم تا جلوه‌های صوتی بهتری داشته باشیم و عمیق‌تر با بازی خود ارتباط برقرار کنیم. اگر صدای ارائه شده خوب نباشد روی تجربه بازی ما تأثیر می‌گذارد. در نتیجه کیفیت صدای خوب به یکی از معیارهای اساسی برای انتخاب هدست بازی تبدیل می‌شود.

تعداد زیادی هدست جدید با فناوری Dolby همراه با صدای فراگیر در بازار وجود دارد که جلوه‌های صوتی را ارائه می‌دهند و تجربه بازی بهتری ایجاد می‌کنند. برخی حتی کیفیت صدای فراگیر ۷.۱ یا ۵.۱ را ارائه می‌دهند.

کیفیت صداکیفیت صدا

فقط بازی کردن را با صدایی که از همه جای اطراف شما یعنی در ۳۶۰ درجه می‌آید تصور کنید. شما می‌توانید صدای پا را در پشت خود بشنوید و حتی شنیدن شلیک اسلحه در سمت راست خود. باس (bass) نیز نقش مهمی ایفا می‌کند، فقط یک اسلحه شلیک شده در کنار شما را با یک هدست باس خوب تصویر کنید. البته، برخی از بازی‌ها نیازی ندارند و جلوه‌های فراگیر را ارائه نمی‌دهند. اگر چنین بازی‌هایی را انجام می‌دهید، یک هدست استریو اولیه می‌تواند انتخاب خوبی برای شما باشد.

صدای استریو

در روش استریو (Stereo) تولید صدا در دو کانال صوتی پخش می‌شود و از بلندگوهای راست و چپ پخش می‌شود. صدای استریو از دو کانال مختلف برای ضبط صدا استفاده می‌کند. سپس آن را در دو بلندگوی مربوطه پخش می‌کند. قابل توجه‌ترین ویژگی صدای استریو عرض آن است. این جنبه را ممکن است در صداهای دیگر پیدا نکنید.

صدای استریوصدای استریو

استریو صدای چند جهته ایجاد می‌کند. این بدان معناست که وقتی به صدای استریو در هدفون گوش می‌دهید، توهم اجرای صحنه را در مقابل شما ایجاد می‌کند. چشم انداز جهت شنیدن را افزایش می‌دهد. این نوع پخش صدا رایج‌ترین نوع است و در اکثر هدست‌های بازی یافت می‌شود. به طور کلی دارای یک اتصال ۳.۵ میلی متری است و با انواع مختلفی از کنسول‌ها و پلتفرم‌ها سازگار است. اکثر بازی‌ها و چند رسانه‌ای‌ها از پخش صدای استریو پشتیبانی می‌کنند.

صدای فراگیر مجازی

صدای فراگیر مجازی (Virtual Surround Sound) توهم منابع صوتی بیشتری را نسبت به آنچه که وجود دارد پخش می‌کند. برای شبیه سازی صدای فراگیر مجازی ۷.۱، کمک نرم افزارها و الگوریتم‌های خاص نیاز است. صدای فراگیر مجازی، صدا را تغییر می‌دهد به طوری که به نظر می‌رسد صدا از چندین بلندگو یا کانال جهت دار می‌آید. برخلاف صدای استریو، صدای فراگیر توهم داشتن صحنه اجرا را ایجاد می‌کند. اما در اینجا، توهم صحنه از پشت و کنار نیز می‌آید.

صدای فراگیر مجازیصدای فراگیر مجازی

هدست‌های بازی سازگار با صدای فراگیر مجازی، وضوح صدای بهتری را ارائه می‌دهند و شما جهت صدا را با دقت بسیار بیشتری می‌شنوید. نمی‌توان محل منبع اصلی صدا را شناسایی کرد. این یکی از ویژگی‌های صدای فراگیر است. هدست‌های بازی با پخش صدای فراگیر مجازی برای بازی بهترین گزینه هستند. با این حال، این هدست‌ها بیشتر از اتصال USB و نرم افزار استفاده می‌کنند و از این رو با بیشتر کنسول یا پلتفرم سازگار نیست.

صدای سه بعدی

صدا یک موج فشار در فضا است. از آنجایی که فضا، یک چشم انداز سه بعدی است، صداها را نیز دارای بُعد می‌کند. صدای سه بعدی (Dimensional Sound) همچنین به عنوان صدای فضایی نیز شناخته می‌شود. این جدیدترین نوع فناوری است که از تکنیک‌های Dolby Atmos و Windows Sonic برای ایجاد یک تجربه شنیداری دقیق‌تر و واقعی‌تر استفاده می‌کند.

صدای سه بعدیصدای سه بعدی

این تکنیک، صدا را پردازش می‌کند و آن را به یک مکان سه بعدی مجازی ترسیم می‌کند و دقیقاً مانند آنچه در زندگی واقعی باید از نظر بصری باشد احساس می‌شود. با استفاده از سنتز دوگوشی، یک بلندگوی سازگار به طور جداگانه صداها و ضربات را در آهنگ‌های صوتی پخش می‌کند. سپس آن را از چپ به راست یا برعکس پخش می‌کند.

این یک بازتولید صدای دقیق‌تر و افزایش قابل توجهی نسبت به صدای فراگیر مجازی است. با این بازتولید صدا، می‌توانید به راحتی صدای حریفان خود را بشنوید که در بالا یا پایین شما راه می‌روند. این سیستم صوتی سه بعدی تنها توسط تعداد کمی از بازی‌ها و هدست‌های بازی پشتیبانی می‌شود.


میکرفون هدست گیمینگ

این روزها غالب بازی‌های آنلاین چند نفره نیاز تعامل مستمر و پایدار با سایرین را به همراه دارند. از این رو در دسترس داشتن یک میکروفون داخلی خوب برای بازی شما ضروری است. هدست با میکروفونی که دریافت صدای واضح و بدون نویز را ارائه می‌دهد، همان چیزی است که باید به دنبال آن باشید.

میکروفونمیکروفون

به طور معمول هدست‌های گیمینگ از میکروفون‌های تک جهته (Unidirectional) بهره می‌برند که بیشترین حساسیت را نسبت به صدا در یک جهت دارند. در این مدل‌ها نویز ورودی به حداقل میزان خود خواهد رسید. اما میکروفون‌های همه جهته (Omnidirectional) نیز در بازار در دسترس هستند که صدا را از همه جهات دریافت می‌کنند. این دسته از تجهیزات انتخاب مناسبی برای محیط‌های شلوغ نخواهند بود.

با این حال در نظر داشته باشید که امروزه تقریبا تمامی هدست‌های گیمینگ بازار از قابلیت‌های نویز کنسلینگ بهره می‌برند. علاوه بر این مدل‌های مختلف هدست با میکروفن‌های جدا شونده، متحرک و ثابت وجود دارد که بسته به نیاز شما می‌توانند مفید واقع شوند.


راحتی و کیفیت ساخت

کیفیت ساخت، به ویژه راحتی و دوام، باید یکی از اولویت‌های دیگر شما در هنگام جستجوی هدفون یا هدست گیمینگ باشد. هدستی را انتخاب کنید که به اندازه کافی راحت باشد تا به شما اجازه دهد ساعت‌های طولانی بازی کنید و ساخته شده از مواد با کیفیت باشد تا طول عمر خوب و راحتی را به ارمغان بیاورد. همچنین عوارض احتمالی مانند گردن و گوش درد و آسیب شنوایی را به حداقل برساند. در زیر به تفکیک عوامل مختلف موثر بر کیفیت ساخت هدست گیمینگ پرداخته شده است.

هدبند (Headbands)

داشتن یک هدبند خوب و راحت نشانه اصلی کیفیت است. ممکن زمانی که مدت طولانی بازی می‌کنید، یک هدبند محکم روی سرتان باعث اذیت و سردرد شود پس قبل خرید حتما این مورد بررسی کنید. پیشنهاد می‌شود قبل از خرید هدست مورد نظرتان آن را به مدت سی دقیقه روی سرتان امتحان کنید.

ایرکاپ (Earcups)

ایرکاپ قسمت دیگری از یک هدست است که به راحتی یک هدست بازی کمک می‌کند. به طور کلی از فوم خالص، مخمل، چرم تشکیل شده‌اند، حواستان باشد که مواد بکار رفته باعث آلرژی و حساسیت‌ برایتان نشود. اگر می‌خواهید حداکثر راحتی را داشته باشید، توصیه می‌کنیم به سراغ مخمل بروید. زیرا اجازه می‌دهد مقدار مناسبی از هوا در گردش باشد تا از تعریق جلوگیری کند.

در کل،‌ مبحث گردش هوا در انتخاب هر نوع هدست و هدفونی اهمیت زیادی دارد. پس به دنبال محصولی باشید که به گردش هوا اهمیت دهد. در صورت عدم وجود جریان هوای مناسب گوش شما عرق می‌کند و احتمال ایجاد بیماری‌ و عفونت گوش افزایش می‌یابد.

وزن (Weight)

وزن هدست گیمینگ جزء موارد ضروری برای راحتی است. استفاده از هدست بازی با وزن سبک برای مدت طولانی‌تر راحت‌تر است. با این حال، هدست‌های سنگین‌تر معمولاً بادوام‌تر هستند و از مواد درجه یک‌تری ساخته شده‌اند.

وزن در مدل‌های مختلف هدست گیمینگ به دلیل اندازه و جنس مواد مورد استفاده متفاوت است. هدست با وزن زیاد باعث ناراحتی، سردرد، گردن درد و خستگی می‌شود و برای زمان طولانی بازی مناسب نیست. باز هم توصیه می‌کنیم قبل از خرید، هدست بازی انتخابی خود را حداقل سی دقیقه امتحان کنید.


ایرکاپ هدست گیمینگ

ایرکاپ‌ها در واقع پوشش‌های نرمی از جنس چرم، پارچه و یا کتان هستند که قسمت گوشی هدست‌ها را می‌پوشانند. ایرکاپ‌ها راحتی استفاده از هدست گیمینگ در دراز مدت را برای کاربر تضمین می‌کنند. هدست‌های گیمینگ در انواع مختلفی از ایرکاپ شامل هدست‌هایی با پشت بسته، پشت باز و نیمه باز عرضه می‌شوند. در ادامه به ویژگی‌های هر یک می‌پردازیم.

هدست‌های بازی با پشت بسته

هدست‌های پشت بسته (Closed-Back) کاملاً شما را از دنیای بیرون دور می‌کنند. آن‌ها دارای قسمت‌های محکم در اطراف بلندگو و گوش هستند که صداهای بیرونی را کاملاً مسدود می‌کنند.

این قسمت‌ها معمولا از جنس روکش چرم مصنوعی ساخته شده‌اند. به دلیل این نوع طراحی، این هدست‌ها در جلوگیری از تمام نویزهای خارجی بسیار عالی هستند. همچنین خاصیت نشتی نویز در این مدل هدست‌ها وجود ندارد.

از جمله نکات مثبت این دسته از تجهیزات می‌توان به باس بیشتر و عدم نشتی صدا اشاره کرد. با این حال باید توجه داشت که به واسطه‌ی محیط ایزوله‌ی این دسته از هدست‌ها در استفاده‌ی طولانی می‌توانند خسته کننده و بعضا آسیب زننده باشند.

هدست‌های بازی با پشت باز

هدست‌های پشت باز (Opened Back)، مدل‌هایی هستند که مجهز به ایرکاپ مشبک هستند. این هدست‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که گوش‌های شما را خنک نگه دارند، این هدست‌ها مزایای خود را نیز دارند. اما این هدست‌ها اجازه می‌دهند سر و صدای بیرون وارد شود و همچنین صدای بازی شما برای اطرافیان قابل شنیدن باشد.

هدست بازی نیمه باز

هدست‌های بازی نیمه باز (Semi-Opened) تقریباً نیمی از ساختار هدست‌های باز و نیمی دیگر از هدست‌های پشت بسته را دارند در نتیجه هوا اجازه دارد کمی از ایرکاپ عبور کند. بهترین هدست‌های بازی اغلب از این فناوری استفاده می‌کنند. دارای نشتی صدا و مقداری نویز هستند، اما نه به اندازه هدست‌های بازی با پشت باز.


هدست گیمینگ سیمی بخریم یا بلوتوثی؟

این روزها هدست‌ها در انواع مختلف سیمی و بلوتوثی و بعضا ترکیبی از هردو ارائه می‌شوند. اتصال سیمی (Wired) شامل استفاده از کابل برای اتصال هدفون یا هدست شما به یک منبع صوتی سازگار است. رایج‌ترین گزینه‌های اتصال جک‌های ۳.۵ میلی متری یا پورت‌های USB هستند.

هدست‌های بازی سیمی و بی‌سیمهدست‌های بازی سیمی و بی‌سیم

مدل‌های سیمی قیمت تمام شده‌ی به مراتب پایین‌تری دارند. از این رو اگر بودجه‌ی محدودی دارید، بهترین انتخاب هستند. این دسته از تجهیزات نیازی به دلیل اتصال سیمی از حداقل تاخیر برخوردارند که آن‌ها به گزینه‌‌ای ایده آل برای تدوین‌گران تبدیل می‌کند. از دیگر مزایای این هدست‌ها نیز می‌توان به سهولت استفاده و تنوع بیشتر در بازار اشاره کرد.

هدست‌های سیمی نیازی به شارژ یا باتری ندارند که این یک مزیت آشکار برای استفاده از هدست‌های سیمی به جای هدست‌های بی‌سیم است. از آنجایی که نیازی نیست نگران اتصال هدست سیمی به کنسول بازی یا رایانه شخصی از طریق بلوتوث یا دانگل (Dongle) بی‌سیم باشید، استفاده و راه اندازی آن‌ها بسیار راحت‌تر است.

هدست‌ سیمیهدست‌ سیمی

اما بایستی در نظر داشت که کابل‌های هدست‌های سیمی همواره در معرض گره خوردن،‌ فرسودگی و پارگی در طول زمان هستند. این باعث می‌شود در مقایسه با هدست‌های بازی بی‌سیم، بیشتر در معرض آسیب و از بین رفتن قرار گیرند. همچنین این دسته از تجهیزات همواره محدودیت‌های حرکتی را فراهم می‌آورند.

در مقابل اتصال بی‌سیم (Wireless) قرار دارد. برای جبران کمبود اتصال سیمی فیزیکی بین منبع صدا و گیرنده، هدست‌های بازی بی‌سیم از فناوری بلوتوث یا دانگل USB بی‌سیم (که معمولاً در کنار بسته‌ بندی اصلی قرار می‌گیرد) برای حفظ اتصال استفاده می‌کنند.

تا زمانی که در محدوده هدست‌های بازی بی‌سیم قرار دارید، می‌توانید در هر موقعیتی در حین بازی باشید. حذف جک ۳.۵ میلی‌ متری هدفون در سال ۲۰۱۶ توسط اپل (Apple)‌ روندی را در گوشی‌های هوشمند آغاز کرد که به زودی می‌تواند روی کنسول‌ها نیز تأثیر بگذارد. اگرچه هر سه کنسول بازی اصلی امروزی هنوز جک ۳.۵ میلی‌ متری را دارند، اما چه کسی می‌تواند بگوید که نسل بعدی هم هنوز جک را خواهد داشت؟

هدست‌ بی‌سیمهدست‌ بی‌سیم

هدست‌های بی‌سیم ماندگارتر هستند و سازگاری بین پلتفرمی بهتری دارند، زیرا معمولاً با هر کنسول یا دستگاهی که از استانداردهای بی‌سیم پشتیبانی می‌کند، کار می‌کنند. عمر باتری هدست‌های بازی بی‌سیم در چند سال گذشته به طور قابل توجهی بهبود یافته است. این امر به ویژه در مدل‌های گران‌تر صادق است.

با این حال بایستی در نظر داشت که شارژ کردن یکی از معایب مهم این نوع اتصال است، مگر اینکه قصد دارید هزینه زیادی برای مدل‌های شارژ سریع کنید. در غیر این صورت باید هدست‌های بازی بی‌سیم با عمر باتری ناچیز و زمان شارژ طولانی‌تر را تحمل کنید. البته عمر باتری‌ها نسبت به گذشته بسیار بهبود یافته است.

هدست‌ بی‌سیمهدست‌ بی‌سیم

از آنجایی که سازندگان باید نگران حفظ کیفیت صدا در کنار عملکرد بی‌سیم باشند، هدست‌های بازی بی‌سیم قیمت بالایی دارند. گزینه‌های ارزان‌تری هم وجود دارد. با این حال، آن‌ها از نظر کیفیت ساخت، صدا و عملکرد بی‌سیم ممکن است سازش‌های بسیار زیادی انجام نمی‌دهند.


ایزوله سازی نویز تا چه حد تاثیر گذار خواهد بود؟

عایق‌بندی و ایزوله‌سازی درست صدا تاثیرات مثبتی در بازی کردن و حفظ سلامت گوش‌ها دارد. هر چه ایزوله‌سازی بهتر باشد، شما صدای محیط بیرون را کمتر و کمتر خواهید داشت در نتیجه، با حجم صدای پایین‌تر هم می‌توانید بازی کنید و نیازی نیست برای کاهش و حذف صدای بیرون، میزان صدای هدست را افزایش دهید.

ایزوله‌سازی نویزایزوله‌سازی نویز

به طور کلی، ۳ نوع حذف نویز وجود دارد: حذف نویز فعال، غیرفعال و تطبیقی. بسیاری از اوقات، این اصطلاحات با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند، درست است که همه آن‌ها یک هدف دارند، اما مسیری که در پیش می‌گیرند متفاوت است و دانستن درباره نحو کار آن‌ها می‌تواند به شما کمک کند تصمیم بهتری بگیرید.

حذف فعال نویز

فرض کنید در یک کارخانه هستید و همه چیز شلوغ است، شما برای مدت طولانی در معرض سر و صدای یک مجموعه گیج کننده از ماشین آلات هستید. نویز ثابت، پیوسته و بی‌وقفه است. چگونه حذف نویز فعال به شما کمک می‌کند؟

فناوری حذف نویز فعال (Active noise cancellation)، ابتدا نویز را از محیط اطراف شما تشخیص می‌دهد، سپس نویز را تجزیه و تحلیل می‌کند تا آن را به قسمت‌های قابل خواندن توسط ماشین یعنی امواج صوتی تجزیه کند. پس از آن، یک موج صوتی ضد فاز (anti-phase) با مقدار مساوی اما به شکل مخالف تولید می‌کند و آن را به هدست شما برمی‌گرداند تا نویز محیط را از بین ببرد.

حذف فعال نویزحذف فعال نویز

خوب، اگر اینطور است، صوتی که به آن گوش می‌دهید نیز باید از بین برود؟ از آنجایی که هر صدایی که به آن گوش می‌دهید نیز از امواج صوتی تشکیل شده است. این منطقی است، اما خوشبختانه، هدفون‌های حذف نویز ایمن هستند. یعنی میکروفونی که نویز خارجی را دریافت می‌کند در قسمت بیرونی هدفون شما قرار دارد بنابراین فقط نویز خارجی را شناسایی و حذف می‌کند.

حذف نویز تطبیقی

این یک اصطلاح نسبتاً جدید در فضای حذف نویز است. کاملاً شبیه حذف نویز فعال است اما کاملاً یکسان نیستند. درست مانند حذف نویز فعال، حذف نویز تطبیقی نیز از نویز منفی برای حذف نویز مثبت در یک محیط پر سر و صدا استفاده می‌کند. اما تفاوت آن‌ها این است که تطبیقی از الگوریتم‌های پیشرفته (زبان کامپیوتر) برای تشخیص نویز اطراف شما استفاده می‌کند و حذف نویز تقریباً عالی را ایجاد می‌کند تا به بهترین وجه با محیط شما مطابقت داشته باشد.

حذف غیرفعال نویز

حذف غیرفعال نویز (Passive noise cancellation) همچنین به عنوان عایق صدا نیز شناخته می‌شودو ساده‌ترین روش حذف نویز است. اما چگونه نویز را از بین می‌برد؟ راه‌های مختلفی وجود دارد که افراد از طریق آن‌ها به حذف غیرفعال نویز دست می‌یابند، اما یک ایده اصلی وجود دارد که در همه آن‌ها مشترک است.

باید یک مانع فیزیکی وجود داشته باشد. مانند زمانی که می‌خواهید صدای اطراف خود را گوش ندهید و دستانتان را روی گوش‌هایتان می‌گیرید. هدفون‌ها و هدست‌ها نیز سعی می‌کنند یک اثر مشابه ایجاد کنند. برخی از آن‌ها که برای استفاده در داخل گوش طراحی شده‌اند، از فومی تشکیل شده‌اند که می‌توان آن را فشرده کرد تا یک مهر و موم کامل با کانال گوش شما ایجاد کند.

حذف غیرفعال نویزحذف غیرفعال نویز

برخی دیگر که برای کار روی گوش طراحی شده‌اند، از لایه‌های آکوستیک ساخته شده‌اند که به خوبی با گوش‌های بیرونی شما مهر و موم می‌شود و در نتیجه نویز را مسدود می‌کنند. میزان حذف نویز به این بستگی دارد که مهر و موم بین گوش شما و دستگاه چقدر محکم باشد.


از چه برندی بهترین برند هدست گیمینگ تهیه کنیم؟

با توجه به اهمیت جنبه‌ی صوتی بازی، موسیقی و فیلم و همچنین به جهت جلوگیری از آسیب‌های احتمالی به گوش، معمولا توصیه می‌شود که از برندهای شناخته شده اقدام به خرید هدست گیمینگ کنید.

هدست گیمینگهدست گیمینگ

کمپانی‌های متنوعی هدست گیمینگ عرضه می‌کنند. اما از بهترین برندهای هدست گیمینگ که در بازار ایران نیز در دسترس هستند می‌توان به سونی (Sony)، استیل سریز (SteelSeries)، ریزر (Razer)، لاجیتک (Logitech)، هایپرایکس (HyperX) و کورسیر (Corsair) در رده‌های بالا اشاره کرد.

اگر هم به دنبال هدست گیمینگ ارزان‌تر و مقرون به صرفه‌ای‌ هستید می‌توانید برند‌های چون رپو (Rapo)، کولر مستر (Cooler Master)، تسکو (Tesco)، ایکس‌پی‌جی (XPG)، شیائومی (Xiaomi) و برخی برندهای تازه نام آسیایی چون اونیکوما (Onikuma) را بررسی کنید.


کلام آخر

در این مقاله برترین نکات مهم در خرید هدست گیمینگ برشمردیم. هدست گیمینگ مناسب، معمولا مدل‌های سیمی باکیفیتی هستند که از تکنولوژی‌های نوین نویز کنسلینگ بهره برده و میکروفن با کیفیتی دارند.

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.