نیمی از مردم جهان زیر بار بدهی های سنگین در حال خرد شدن هستند

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد روز چهارشنبه گفت:بحران بدهی در جهان بسیار جدی بوده و به همین دلیل وی بر نیاز به اقدام فوری برای اصلاح نظام مالی جهانی تاکید می کند.

به گزارش سیناپرس، آنتونیو گوترش این اظهارات را در هنگام ارائه گزارش جدید گروه واکنش جهانی به بحران سازمان ملل با عنوان «دنیایی از بدهی» بیان کرد.

وی با اشاره به پیام اصلی این گزارش گفت: نیمی از جهان در حال غرق شدن در یک فاجعه توسعه ناشی از بحران بدهی های خرد کننده است.

وی در ادامه توضیحاتش افزود:حدود ۳/۳ میلیارد نفر، یعنی تقریباً نیمی از جمعیت کره زمین، در کشورهایی زندگی می کنند که بیشتر از هزینه های آموزشی یا بهداشتی برای پرداخت بهره بدهی های خود هزینه می کنند.

دبیرکل سازمان ملل متحد با  توصیف این شرایط به عنوان یک شکست سیستمی، خاطرنشان کرد که برخی از فقیرترین کشورها مجبور به انتخاب بین پرداخت بدهی خود یا ارائه خدمات به مردم خود هستند.

به اعتقاد دبیرکل سازمان ملل، امروزه بسیاری از کشورها عملاً هیچ فضای مالی برای سرمایه گذاری های اساسی در اهداف توسعه پایدار یا گذار به سمت انرژی های تجدیدپذیر ندارند.

گوترش خاطرنشان کرد : در سال ۲۰۲۲، بدهی عمومی جهانی به رکورد ۹۲ تریلیون دلار آمریکا رسید که کشورهای در حال توسعه مقدار نامتناسبی از این بدهی را به دوش می کشند.

در این میان سهم رو به رشدی در اختیار وام دهندگان خصوصی است که برای بسیاری از کشورهای در حال توسعه نرخ های بهره بسیار بالایی وضع می کنند. وی افزود، کشورهای آفریقایی به طور متوسط چهار برابر بیشتر از ایالات متحده و هشت برابر بیشتر از ثروتمندترین کشورهای اروپایی برای پرداخت استقراض خود هزینه پرداخت می کنند.

به گزارش سیناپرس، دبیرکل سازمان ملل در ادامه توضیحاتش گفت: این یکی از نتایج نابرابری است که در سیستم مالی جهانی منسوخ ما ایجاد شده و منعکس کننده پویایی قدرت استعماری دوران ایجاد آن است. این سیستم به مأموریت خود به عنوان یک شبکه ایمنی برای کمک به همه کشورها در مدیریت شوک های پیش بینی نشده امروز از جمله همه گیری کووید-۱۹، تأثیر بحران آب و هوایی و درگیری در اوکراین عمل نکرده است.

وی در پایان توضیحاتش تاکید کرد: اصلاحات عمیق در سیستم مالی جهانی یک شبه اتفاق نخواهد افتاد، اما گام‌های زیادی در حال حاضر وجود دارد که م ی‌توان برداشت. این اقدامات آسان نخواهد بود، اما ضروری و فوری است.

مترجم: ندا اظهری

منبع: english.news.cn

نوشته نیمی از مردم جهان زیر بار بدهی های سنگین در حال خرد شدن هستند اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.